Goedemiddag leden van het forum,

Voor het opstarten van een bedrijf in de export van tweedehands auto's (premium segment) ben ik nu aangekomen bij de btw-regelgeving. Ondanks een uitgebreide zoektocht op internet is het mij nog niet duidelijk hoe de btw-regelgeving er in deze situatie uitziet. De situatie is als volgt:

De auto's worden gekocht in Duitsland en rechtstreeks, door een chauffeur van het bedrijf, naar Noorwegen gereden. Hierbij is de Duitse Leverancier A, wij als Nederlandse onderneming B en de Noorse afnemer C.

De Belastingdienst schrijft het volgende: Is uw levering onderdeel van een ABC-levering naar een land buiten de EU? Dan kunt u het 0%-tarief gebruiken als u een schriftelijke opdracht tot uitvoer hebt van uw koper. Een voorbeeld hiervan vindt u op overheid.nl.

Betekent dit dat de Duitse leverancier mij een factuur mag sturen met 0% btw en ik vervolgens de Noorse klant 0% btw in rekening breng? Of dient de onderneming zich te registreren in Noorwegen, om vervolgens Noorse btw in rekening te brengen, omdat de eerste levering A-B  (Duitsland - Noorwegen) geldt als de export en de levering van B-C als binnenlandse levering? 

Ik ben erg benieuwd of iemand mij kan helpen bij dit onderwerp. 

Met vriendelijke groet,

Rutger Dijkstra

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/61572-abc-levering-buiten-eu/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

• 0
2 uur geleden, RutgerD zei:

Betekent dit dat de Duitse leverancier mij een factuur mag sturen met 0% btw en ik vervolgens de Noorse klant 0% btw in rekening breng?

0% BTW (ICL) is niet hetzelfde als 0% BTW (export) ...

2 uur geleden, RutgerD zei:

Voor het opstarten van een bedrijf in de export van tweedehands auto's (premium segment) ben ik nu aangekomen bij de btw-regelgeving.

... zijn het geen margegoederen?

zie ook:

Wat zijn margegoederen?

Export margegoederen naar EU-landen.

Wat zijn nieuwe of bijna nieuwe vervoermiddelen?

Export nieuwe en bijna nieuwe vervoermiddelen naar EU-landen.

Btw berekenen bij export van goederen naar landen buiten de EU.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

• 0

Goedenavond Cosara,

Bedankt voor uw snelle reactie.

Ik ben op de hoogte van dat het er verschillen zijn, maar de tekst van de Belastingdienst vind ik wat verwarrend. Vandaar mijn vraag. Het betreffen auto's die zakelijk gebruikt zijn, dus geen margegoederen en betreffen geen nieuwe of bijna nieuwe vervoersmiddelen.

Het gaat mij erom of ik mij dien in te schrijven bij de Noorse Belastingdienst of ik als schakel B in het verhaal 0% btw kan toepassen.

• 0
1 uur terug, RutgerD zei:

Het gaat mij erom of ik mij dien in te schrijven bij de Noorse Belastingdienst of ik als schakel B in het verhaal 0% btw kan toepassen.

Wanner de omzet boven de 5000 euro uitkomt, moet u zich verplicht registreren in Noorwegen. U bent immers de verkoper. De Duitse leverancier is hierin slechts de transporteur.

Voor u bruikbare informatie vindt u hier:
Website voor vakkundig advies over de Noorse BTW.

Noorse BTW-plicht.

BTW-vertegenwoordiging.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

• 0
10 uur geleden, Cosara zei:

Wanner de omzet boven de 5000 euro uitkomt, moet u zich verplicht registreren in Noorwegen. U bent immers de verkoper. De Duitse leverancier is hierin slechts de transporteur.

Er zal dan toch eerst vastgesteld moeten worden of B in Noorwegen zaken doet die een BTW-registratie nodig maken. 

11 uur geleden, RutgerD zei:

Hier kan zo geen antwoord op gegeven worden. Dit hangt af van wat er tussen A, B en C aan leveringscondities (Incoterms) is afgesproken, mat name welke van de partijen hier de exporteur  is en welke partij de importeur in Noorwegen is. 

• 0

Goedemiddag Bert,

Bedankt voor uw reactie.

Door een chauffeur van ons wordt de auto bij de betreffende dealer opgehaald en direct naar Noorwegen gereden. De incoterm die toegepast gaat worden is DAP (Delivered at place), waarbij de invoerrechten door klant worden betaald. Kan ik hieruit veronderstellen dat wij (B) de exporteur zijn?

• 1

Vanwege de DAP conditie is de Noorse klant de importeur, dient dus ook zelf de invoeraangifte regelen. Jij hebt zoende niets te maken met  Noorse BTW.  Dit  heeft verder niets te maken met de uitvoeraangifte. De exporteur is degene die de uitvoeraangifte doet, dat hangt dus af van wat jij met de dealer hebt afgesproken.

• 0

Als jullie zelf exporteren factureren jullie aan de Noorse afnemer met 0%.  Waarschijnlijk zal de dealer dan aan jullie inclusief Duitse BTW factureren, tenzij het in Duitsland ook mogelijk is met een dergelijke opdracht tot uitvoer te werken. Als de Duitse dealer exporteert factureert hij aan jullie 0%, op jullie verkoop aan de Noorse afnemer is dan geen BTW van toepassing.

• 0

Bedankt voor de informatie, Het is al een stuk helderder geworden! 

Het enige wat ik nog niet helemaal begrijp aan uw verhaal is wanneer de Duitse dealer exporteert en 0% rekent, de Noorse btw ook niet van toepassing is op de verkoop. Kunt u mij dit uitleggen?

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar