• 0

salaristoekenning in een vof

Ik ben bezig met het maken van een ondernemingsplan. De rechtsvorm wordt een vof.

Nou willen wij (2 firmanten) natuurlijk maandelijks een x-bedrag op onze bankrekening om van te leven.

Ik ben nu bezig met de exploitatiebegroting; mijn vraag is of ik onze maandelijkse salarissen nu als kostenpost in de begroting mag verwerken, waardoor de winst hierdoor mede flink minder wordt.

 

Of moeten onze maandelijks salarissen als uitgaven prive worden geboekt in de liguiditeitsbegroting en dus niet als kostenpost in de exploitatiebegroting.

 

Aub help want ik kom er ff niet meer uit :-\

 

Bedankt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het moet in ieder geval op de exploitatie rekening komen want het is immers een daling van het eigen vermogen. Alle lonen zijn kosten voor een onderneming met als doel het streven naar winst, dit omdat het een daling geeft aan de toegevoegde waarde van een onderneming.. is alweer een tijdje geleden dat ik dit gehad heb..

 

groetjes,

 

Benjamin

Some achieve greatness, some are born great and some have greatness trust open them.

Link naar reactie
  • 0

VOF of eenmanszaak dat maakt hier toch niets uit? Daar heb je formeel gezien niet het begrip salaris. Je onttrekt in beide gevallen geld uit het bedrijf (en dus van je winst) als prive-gebruik. De winst splits je op zeker moment in twee (hoe staat in jullie onderlinge overeenkomst) en daar gaat je prive-onttrekking (salaris?) vanaf. Je betaald overigens elk wel belasting over je eigen deel van de winst (dus het bedrag na splitsing!)

 

Succes verder met jullie ondernemingsplannen.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties!

Even samengevat:

Onze salarissen/prive ontrekkingen komen dus in de exploitatiebegroting als kostenpost terecht. Hierdoor wordt dus ook onze uiteindelijke winst lager.

Vervolgens splitten wij onze winst volgens de verdeelsleutel en betalen wij ieder afzonderlijk inkomstenbelasting.

Link naar reactie
  • 0

nog even een vraagje;

Wanneer je de prive-opnamen/loon voor jezelf in de exploitatiebegroting als kostenpost verwerkt wordt de uiteindelijke winst lager.

 

Over de verdeelde winst moet iedere vennoot belasting betalen, maar hoeft er over de prive-opnamen geen belasting te worden betaalt?

want dit zou natuurlijk een ideale manier zijn om de winst te drukken

 

Of moet je de prive-opnamen bij de winst optellen en vervolgens over dat gezamenlijke bedrag inkomstenbelasting betalen?

 

Alvast bedankt

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ten eerste zou ik de eventuele opnames niet als kosten opvoeren. Ze hebben namelijk geen invloed op de hoogte van de winst. Ze zijn alleen een manier om de winst aan te wenden.

 

Verder betaal je, per vennoot, belasting over jouw deel van de winst die gemaakt wordt. Of je die winst nu opneemt, of op de lopende rekening van de VOF laat staan maakt verder niet uit.

Link naar reactie
  • 0

Bij een vof werkt het hetzelfde als een 1-manszaak.

 

Omzet

kosten (alleen zakelijke ook bijv. km. vergoeding voor jullie vennoten)

--------- -/-

Bruto bedrijfsresultaat

 

Nu houdt je een bedrag over wat je met je vennoot kunt delen en dat is de winst/inkomen en daarover betaal je dan inkomstenbelasting.

 

Salaris bestaat niet bij vof en eenmanszaak alleen winst. Salaris is voor werknemers en mensen die een BV hebben (en dus bij de BV als werknemer gezien worden).

 

Link naar reactie
  • 0
Ten eerste zou ik de eventuele opnames niet als kosten opvoeren. Ze hebben namelijk geen invloed op de hoogte van de winst. Ze zijn alleen een manier om de winst aan te wenden.

 

Verder betaal je, per vennoot, belasting over jouw deel van de winst die gemaakt wordt. Of je die winst nu opneemt, of op de lopende rekening van de VOF laat staan maakt verder niet uit.

Let goed op deze reactie van Zaph, want dit is wezenlijk anders dan die van Benjamin. De reactie van Zaph is juist, het geld dat je maandelijks als "salaris" overmaakt zijn géén kosten maar prive ontrekkingen en niets meer dan voorschotten op de winst.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Welleke, Alig, Zaph bedankt voor jullie reacties!

 

Ik begrijp dat het hieronder beschreven stuk tekst het enige juiste is.

Heel fijn! ik ben weer een stuk wijzer geworden ;)

 

Quote:

Ten eerste zou ik de eventuele opnames niet als kosten opvoeren. Ze hebben namelijk geen invloed op de hoogte van de winst. Ze zijn alleen een manier om de winst aan te wenden.

 

Verder betaal je, per vennoot, belasting over jouw deel van de winst die gemaakt wordt. Of je die winst nu opneemt, of op de lopende rekening van de VOF laat staan maakt verder niet uit.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beide ondernemers kunnen , mits er voldoende arbeidstijd aan de onderneming besteed wordt, in het kader van de inkomstenbelasting allebei volledig in aanmerking komen voor de zelfstandigenaftrek . Toch een aftrek van ongeveer € 6000,=. Voldoende arbeidstijd wil zeggen dat indien je naast de onderneming bijvoorbeeld ook nog in loondienst bent dan wel aan het urencriteium moet worden voldaan.

succes,

A.s.

Link naar reactie
  • 0

Voldoende arbeidstijd wil zeggen dat indien je naast de onderneming bijvoorbeeld ook nog in loondienst bent dan wel aan het urencriteium moet worden voldaan.

 

Het urencriterium is ALTIJD een voorwaarde voor zelfstandigenaftrek, dus niet alleen als je naast de onderneming ook nog in loondienst bent. Zo kan het voorkomen dat je niet aan het urencriterium voldoet als je toch meer dan fulltime tijd in de onderneming steekt (bijvoorbeeld als je de onderneming in de loop van het jaar start). Het urencriterium geldt in het geval van een VOF voor iedere vennoot individueel.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 136 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.