• 0

Checken van dubieuze opdrachtgevers...

Weer een draadje over.... ja, geen waarschuwing maar een vraag!

 

Ik ben benaderd door een opdrachtgever waarbij mijn voelhoorntjes toch wel erg gingen uitstaan. Geen inschrijving kvk, geen fysiek adres, wel een buitenlandse rechtsvorm in een belastingparadijs, wel bv achter de naam........ plus meer aanleidingen om de voelhoorns op te zetten.

 

Maar: hoe staan jullie er tegenover om andere klanten van ze te vragen over het opdrachtgeverschap? Inmiddels heb ik een ander adviesbureau wat ook voor ze gewerkt heeft gepolst hoe die de opdrachtgever ziet, en die had ook al gefronste wenkbrauwen, plus een factuur die maar niet voldaan wordt.

 

Voelhoorntjes lijken dus terecht gespitst.... maar toch vraag ik me af hoever je daarmee kunt gaan: check je de opdrachtgever bij een andere klant, of gaat dat te ver? (en blaas je op voorhand de samenwerking af?)

 

 

 

Overigens: dankzij de lange draad 'oplichters' ben ik wel standaard het kvk-register gaan raadplegen, met resultaat dus....

 

[ik heb ze 'voor het commitment, vooruitbetaling voorgesteld, het posten van de laatste stand bewaar ik even totdat ik met ze uitgepraat ben]

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Intuïtie heb je niet voor niets gekregen. Dus daar zou ik zeker naar luisteren in voorkomende gevallen waarbij alle alarmbelletjes beginnen te rinkelen.

 

Checken bij andere partijen die met dit bedrijf hebben samengewerkt lijkt mij dan ook een goede zaak, waarbij je er wel rekening mee moet houden dat je vraag ook bij je potentiële opdrachtgever kan terugkomen. Maar als hij je daar op aanspreekt, heb je meteen de gelegenheid je twijfel uit te spreken.

 

Als je na al je controles nog steeds twijfels hebt, zou ik zelf de zaak afblazen. De samenwerking zal er altijd onder te lijden hebben en je zult je werk minder gemakkelijk voor hem kunnen doen. Aan de andere kant: als je dit bedrijf echt heel graag wél als klant wilt, kun je natuurlijk altijd overwegen om vooruitbetaling of een andere vorm van financiële garantie te vragen. Daar is niets mis mee.

 

Tenslotte nog een ander punt ter overweging: mogelijk niet betalen is één, maar als deze potentiële klant bekend staat om onzuivere zaakjes, wil je dan wel het risico lopen dat dat op jouw bedrijf weerspiegelt?

Link naar reactie
  • 0

Overigens wel zaak om niet te kort door de bocht te concluderen dat geen KvK en een buitenlandse rechtsvorm meteen onraad betekenen, toch? Iemand met een vrij beroep die geen zin heeft om de nederlandse niveaus van belasting heffen te ondersteunen kan best een hele nette zakenman of - vrouw zijn natuurlijk. :)

 

Jouw verhaal klinkt wel verdacht!

 

Link naar reactie
  • 0

Overigens wel zaak om niet te kort door de bocht te concluderen dat geen KvK en een buitenlandse rechtsvorm meteen onraad betekenen, toch?

 

Heb je helemaal gelijk in, ik benadruk nogmaals dat er meer aanleiding was die mijn voelhoorntjes deed opgloeien..... , maar, hoe zou je het vinden als ik je opbel om een van je opdrachtgevers na te trekken? Vind je dat koosjer?

Link naar reactie
  • 0

Overigens wel zaak om niet te kort door de bocht te concluderen dat geen KvK en een buitenlandse rechtsvorm meteen onraad betekenen, toch?

 

Heb je helemaal gelijk in, ik benadruk nogmaals dat er meer aanleiding was die mijn voelhoorntjes deed opgloeien..... , maar, hoe zou je het vinden als ik je opbel om een van je opdrachtgevers na te trekken? Vind je dat koosjer?

 

Hoe ben je trouwens aan decontactgegevens van dit adviesburo gekomen ?

Gaf de persoon dit zelf aan ?

 

 

Afgelopen week sprak ik een kennis die veel klusjes deed voor één van mijn oud werkgevers.

Hij had nu ook weer wat spoedklusjes gedaan voor deze opdrachtgever.

En was erg belangstellend of ik nog wel eens contact had.

Als ik wat doorvraag vertelt hij dat er nog een aantal facturen open staan.

Achteraf was het bedrijf (een bv) van de opdrachtgever al in surseance, terwijl de opdrachtgever dit natuurlijk wist.

En sinds mei dit jaar is het bedrijf failliet.

Hij kan dus fluiten naar zijn centen, terwijl de oplichter nu in Roemenie zit met een SRL, en hier slechts een eenmanszaak op naam heeft staan.

Vreemd wat er allemaal kan in dit land.

Deze opdrachtgever was trouwens slinks genoeg om de facturen door te schuiven naar het nieuwe bedrijf, terwijl de lasten achterbleven voor het oude bedrijf.

Bij het eerste faillisement was het nog een kat in het nauw, nu bij het tweede faillisement is het een regelrechte oplichter geworden.

Ik geloof dat ik ergens had gelezen ( Sprout?)dat een faillisement nogal wat criminelen voortbrengt.

Dat kan ik nu met een praktijk geval onderschrijven.

 

Moraal van het verhaal.

Check bij grote opdrachten ook het faillisementsregister.

Link naar reactie
  • 0

Overigens wel zaak om niet te kort door de bocht te concluderen dat geen KvK en een buitenlandse rechtsvorm meteen onraad betekenen, toch?

 

Heb je helemaal gelijk in, ik benadruk nogmaals dat er meer aanleiding was die mijn voelhoorntjes deed opgloeien..... , maar, hoe zou je het vinden als ik je opbel om een van je opdrachtgevers na te trekken? Vind je dat koosjer?

 

Hoe ben je trouwens aan decontactgegevens van dit adviesburo gekomen ?

Gaf de persoon dit zelf aan ?

 

 

 

Nee, dat niet.... als ik aangeef hoe... dan zou de dubieuze weten wie ik gecheckt heb... en dat is niet de bedoeling ;)

Link naar reactie
  • 0

<>

 

Handmatig is dat bijna niet te doen en zeker niet als je onder handen werk hebt is dat een crime.

 

Dat kun je dus eenvoudiger doen met het programma dat ik heb gemaakt InfoWinner (en ja hij is klaar:-). Hiermee kun je iedere dag heel eenvoudig al je relaties checken op surseance en failliet of niet. Weliswaar alleen voor Belgische en Nederlandse bedrijven, binnenkort ook USA. Als het om een ltd gaat, wordt het dus wat lastiger.

 

Sorry kon het niet laten...

 

Perry

Link naar reactie
  • 0
Voelhoorntjes lijken dus terecht gespitst.... maar toch vraag ik me af hoever je daarmee kunt gaan: check je de opdrachtgever bij een andere klant, of gaat dat te ver? (en blaas je op voorhand de samenwerking af?)

 

Ik heb deze situatie nog nooit meegemaakt, gelukkig, maar bij twijfel zou ik 50% vooruit laten betalen, en geen vinger uitsteken voordat het op mijn rekening staat. De promptheid waarmee die rekening betaald wordt, inclusief wellicht wat extra info op je bankafschrift, zouden dan meer kunnen zeggen over de kans dat de tweede helft ook betaald gaat worden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.