Marktplaats: 2 miljard vergeten?

Aanbevolen berichten

D'r zit een-of-andere professor op Twee Vandaag die beweert dat de 2 miljard omzet van Marktplaats moet worden opgeteld bij de economie. Ze bedoelen wellicht het bruto nationaal product.

 

Ik ben geen hoogleraar, maar volgens mij klopt die som niet. Dat is toch vestzak-broekzak? Als ik vandaag mijn boot voor duizend euro aan jou verkoop, en jij verkoopt morgen die boot weer terug voor hetzelfde bedrag, en zo het hele jaar door: voegen we dan 365.000 euro toe aan de economie?

 

Rare jongens, die professors. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Nee. Maar als jij die boot verkoopt middels een advertentie die 5 euro kost, en dat keer 400 miljoen, dan wordt het wel interessant voor de economie, aangezien er dan een bedrijf is dat "vanuit het niets" 2 miljard heeft verdiend.

 

Ik las trouwens op nu.nl dat marktplaats.nl de 50 miljoenste advertentie nadert ;D

Technisch innovator.

Link naar reactie

Het genereert natuurlijk wel cashflow, en heeft wel degelijk invloed op de economie.

Bijvoorbeeld reparatiebedrijven die eerst konden leven van de reparatie van oude auto's en motoren, hebben daar nu moeite om de broek op te houden.

Bij veel mensen blijkt nog wel wat aan onderdelen van vergeten brommers e.d. in de schuur te liggen.

De tweede hands onderdelen handel is dus in elkaar gezakt.

Leuk voor de verzamelaars, minder voor de handel.

Daar staat tegenover dat veel kleien partijen handelaren ineens een veel groter afzet gebied hebben gekregen, en makkelijk te vinden zijn.

 

Ik doe zelf ook best veel met marktplaats, niet voor de handel, maar vooral om af en toe eens wat spullen op te ruimen.

En daar komt dan weer bouwmateriaal voor terug zoals:

Openslaande deuren , hardhouten buitendeur, maar ook gereedschap en materiaal voor expirimenten haal ik van marktplaats

Link naar reactie

 

Je kan het ook omdraaien. Die 2 miljard omzet van marktplaats moet je niet optellen, maar aftrekken van de economie. Dat gaat zo. Ik koop een nieuwe boot van 5000 euro. Die verkoop ik daarna tweedehands voor 1000 euro op Marktplaats. De toegevoegde waarde is - 4000 euro. Marktplaats heeft met andere woorden een negatief effect op de economie, tenzij mensen in staat zijn om tweedehands producten duurder te verkopen dan nieuwe producten.

 

Misschien moet ik ook maar professor worden. ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

 

Je kan het ook omdraaien. Die 2 miljard omzet van marktplaats moet je niet optellen, maar aftrekken van de economie. Dat gaat zo. Ik koop een nieuwe boot van 5000 euro. Die verkoop ik daarna tweedehands voor 1000 euro op Marktplaats. De toegevoegde waarde is - 4000 euro. Marktplaats heeft met andere woorden een negatief effect op de economie, tenzij mensen in staat zijn om tweedehands producten duurder te verkopen dan nieuwe producten.

 

Misschien moet ik ook maar professor worden. ;D

 

Reusje !

Link naar reactie

Hehe.. ik word snel bang van getallenmangelaars..

 

Als ik vandaag mijn boot voor duizend euro aan jou verkoop, en jij verkoopt morgen die boot weer terug voor hetzelfde bedrag, en zo het hele jaar door: voegen we dan 365.000 euro toe aan de economie?

 

Zaken heen en weer verkopen kan prima zorgen voor de stijging van bepaalde cijfers. Als de Ikea iedere dag voor tien miljoen aan meubels heen en weer verkoopt met de Leenbakker is dat bijvoorbeeld goed voor de omzet van de detailhandel. De winst van beide bedrijven neemt echter niet toe, de gemiddelde marge wordt lager.

 

Dat is in operate 2 cijfers beinvloeden die prima geschikt zijn voor stemmingmakerij - een positieve en een negatieve indicator maken zonder ook maar iets te 'doen' :)

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 167 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.