• 0

Herverdeling aandelen naar prestatie

Dag beste mensen, 

 

Ik zou graag de kennis van het platform willen gebruiken voor de volgende kwestie: 

 

De huidige situatie van de BV met vier aandeelhouders is als volgt:

  • 1e persoon 20% - stille vennoot
  • 2e persoon 20% - stille vennoot
  • 3e persoon 30% - beherende vennoot
  • 4e persoon (ik) 30% - beherende vennoot

 

We hebben een zeer betrokken medewerkster de mogelijkheid gegeven om zich in te kopen voor 10% tegen een 'scherpe' prijs. Alle aandeelhouders verkopen dan 2,5% van de aandelen. 

 

De bedoeling is dat deze medewerkster zich gaat focussen op het uitbouwen/vergroten van een bedrijfsonderdeel (trainingen). Dit zullen we in de eerste instantie gewoon blijven doen onder de bestaande BV. Nu geeft deze medewerkster aan dat ze het eerlijk zou vinden als ze, bij succes van dit onderdeel, meer aandelen zou willen ontvangen. De medewerkster zal (net als ons) een persoonlijk holding oprichten en maandelijks managementfee ontvangen. Nu denk ik dat aan deze constructie best wat haken en ogen zit. Zijn er nog fiscale aspecten waar we rekening mee moeten houden? 

 

Heeft iemand ervaring met een soort gelijke situatie? Zijn er ook andere manieren om met deze situatie om te gaan? 

 

Bedankt! 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Jens,

 

Allereerst welkom op  Higherlevel!

 

18 minuten geleden, JensvH zei:

Zijn er nog fiscale aspecten waar we rekening mee moeten houden? 

 

Aandelen "krijgen" of mogen kopen voor minder dan de werkelijke waarde is belast loon; daarover betaalt de BV loonheffing.

 

18 minuten geleden, JensvH zei:

Nu denk ik dat aan deze constructie best wat haken en ogen zit. 

 

Het  heeft consequenties voor de loondoorbetaling bij ziekte: omdat hier sprake is of lijkt van frontverandering blijft de werkmij wel verantwoordelijk voor de loondoorbetaling bij ziekte, maar kan de werkmij dat risico voor deze werknemer niet  overdragen op bijvoorbeeld een verzuimverzekeraar. 

 

Vanaf een belang van 10% of meer kan de werknemer ook niet meer blijven deelnemen aan evt arbeidsvoorwaardelijke regelingen zoals collectief pensioen

 

Quote

Heeft iemand ervaring met een soort gelijke situatie? Zijn er ook andere manieren om met deze situatie om te gaan? 

 

Ik heb 1 relatie  (financieel dienstverlener) die dit doet voor hun senior consultants. Hiervoor is met 1 specifieke verzekeraar een afspraak gemaakt om een reguliere arbeidsongeschiktheidsverzekering aan te bieden voor de loondienst-DGA waarin rekening wordt gehouden met de sociale verzekeringsplicht. 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Jens,

 

Mede om wat Norbert Bakker hierboven al aangeeft, is het handiger om (als ze nu nog in loondienst blijft) het om net minder dan 10% van de aandelen te laten gaan (b.v. 9,8%).

 

Als je vertrouwen hebt dat ze in de toekomst het bedrijfsonderdeel significant kan laten groeien, zou ik overwegen dan af te spreken dat er bij het behalen van bepaalde doelen een nieuwe dochter-BV wordt opgericht, waar zij dan als directeur fungeert, niet meer in loondienst maar met managementovereenkomst. Daarnaast verkrijgt ze bij oprichting  X% (b.v. 20%) van de nieuwe aandelen in die dochter . Hiermee maak je haar volledig verantwoordelijk over de eigen waarde die ze daarmee kan creeeren, en geef je haar de motivatie om het een nog groter success te maken.

 

(Er zijn natuurlijk duizend constructies mogelijk, maar dit komt als eerste bij me op in dit geval).

 

Paul

Wil je een ervaren ondernemer op speed-dial hebben als je tegen complexe problemen aanloopt bij het ondernemen? Advies en ondersteuning voor ondernemers en bedrijven bij o.a. conflicten, strategische samenwerkingen, waarderingen, acquisities, investeringen en overnames (via Newmatter).

 

De Kennisbank voor investeerders over investeren!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 106 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.