Jump to content

Paul Bakker

Senior
  • Content Count

    31
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1

Personal info

Register

  • How did you find us:
    anders
  • You are:
    adviseur
  • What age group do you belong to?
    36-40
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
    financiering
    ondernemingsplannen
    juridische en fiscale zaken
    innovatief ondernemen
    expert advies

Company info

  • Company or organization name
    Newmatter
  • Address
    Prinses Margrietplantsoen 33, Den Haag, 2595AM, Netherlands
  • Website address

Vision

  • I'm looking for people who
    ondernemen of investeren.
  1. Paul Bakker

    Paul Bakker

  2. Verkopen zonder echte orderhistorie over de laatste tijd wordt moeilijk. Maar iemand (stagair, jongeren uit de buurt) de uitvoer laten afhandelen (of professioneel door een partij als b.v. ActiveAnts), dan kun je de shop gewoon lekker blijven draaien zonder dat je daar zelf fysiek voor hoeft te werken. Tuurlijk lever je bij beide opties wel marge in, maar dat kan het best waard zijn (afhankelijk van de gemiddelde orderwaarde en marge natuurlijk)
  3. Er is al een hoop gezegd hier. Als ik het goed lees is jullie traject met de mediator niet op een bevredigend einde uitgelopen. Dat is jammer. Want het klinkt alsof er wel een resolutie moet komen. Naar de rechter gaan is een optie op het moment dat je de juiste juridische onderbouwing hebt, maar verre van prettig. In mijn ervaring is het veel belangrijker om eerst (samen met een expert) samen te zitten om te bepalen wat de mogelijke acceptabele uitkomsten zijn. Je geeft al aan dat je zit te denken om er gewoon uit te stappen en opnieuw te beginnen. Maar er zijn nog meer alternatieven. Hierbij moet je onder andere nadenken over: Hoeveel is de huidige onderneming economisch waard? Wat wil je behouden uit de huidige onderneming? Wat kost het als je eruit stapt? Wat gunnen jullie elkaar nog? Welke toekomst zie je voor je? Hoe makkelijk is het om een nieuwe onderneming op te bouwen? En waarschijnlijk nog veel meer, als je met een expert in gesprek bent. Daarna kun je pas goed bepalen wat het beste pad voorwaarts is. Elke situatie is anders. Bij het laatste conflicttraject dat ik heb begeleid was er, na het mislukken van het traject bij de mediator, uiteindelijk gewoon een redelijk voorstel voor nodig, met een korte juridische communicatie tussen beide juristen. Niet alle twee de partijen blij, maar dat kan ook niet altijd.
  4. Veel investeerders zullen gelijk nee zeggen als het primaire doel het funden van inkomen (en niet het werkkapitaal) is. De reden daarachter is dat het niet 'spreekt' voor een ondernemende geest en de wil het risico te lopen voor een onderneming. En dat betekent ook dat als het een keer zwaarder of fout gaat het makkelijk weer op te stappen is. Dat betekent dus dat de inzet om jullie geld terug te verdienen mogelijk niet voldoende is om jullie risico te dekken. Zoals Hans al aangeeft, is investeren in familie nog wat lastiger. Niet onmogelijk en het komt zeker voor. Ligt aan de band die jullie hebben, hoe erg het is als het geld allemaal verdwijnt, en hoe duidelijk jullie afspraken kunnen en willen maken. Dat kun je ook op andere manieren structureren. In ieder geval niet iets om in een forum het antwoord voor te zoeken denk ik. Dan kun je beter met iemand om tafel gaan zitten die over verschillende oplossingen kan nadenken.
  5. Hi Erik, Hoewel er heel veel jargon rondzweeft, denk ik dat ik normaal wel in staat ben het zo in te steken dat het voor mijn klanten begrijpbaar blijft. Ik weet niet hoe andere specialisten dat aanpakken. Het is inderdaad de kunst om het niet alleen inzichtelijk maar ook begrijpbaar te houden. Dus mijn belangrijkste tip is: Kies de juiste specialist. Ik hoop dat je de juiste vindt om je hierin te begeleiden. Met vriendelijke groeten, Paul Bakker
  6. Hi Erik, Een vraag zonder 'makkelijk' antwoord. En afhankelijk van veel factoren. Wil je ook stemrecht, of alleen waardevermeerdering? Wat zijn de eisen over rechten van de VC (want die zijn er waarschijnlijk). Er zijn uiteindelijk een hele hoop manieren om jouw buy-in vorm te geven (afhankelijk van of het nu of over tijd wilt uitsmeren), met verschillende fiscale gevolgen. Denk aan aandelen kopen nu, een optie op aandelen, puur certificaten of SARs voor waardevermeerdering. Het hoeft geen probleem te zijn dat je zelf geen geld inbrengt. (Wederom afhankelijk van de invulling). Op dit punt belangrijk om een expert bij te betrekken die je hierin kan begeleiden / adviseren. Paul
  7. Dit is volledig afhankelijk van wat er in de statuten staat. Is niet een generiek antwoord op te geven. Misschien slim om hiervoor met een expert contact op te nemen!
  8. Tegen wat precies? Dat 75% van de aanwezige stemmen (wat weer minimeel twee derde van het geplaatst kapitaal moet zijn) het met een ontbinding of wijziging van de statuten eens moet zijn? Nee, in principe niet. Wijzigingen in de statuten zijn handelingen waar de aandeelhouders het mee eens moeten zijn. De vraag is eigenlijk, waarom wil je hier wat tegen doen? Waarschijnlijk omdat de andere aandeelhouders niet willen meewerken?
  9. Los van wat Jaap aangeeft over de statuten, is het ook relevant of jullie nog een aandeelhoudersovereenkomst hebben getekend? Die biedt vast ook nog handvatten. Maar praktisch gezien moet je echt even een expert in de hand nemen. Dit zijn geen onderwerpen die je zou moeten afhandelen op basis van een paar antwoorden die je op een ondernemingsforum krijgt. Inzicht in de volledige situatie (o.a. lopende overeenkomsten tussen jullie, statuten, en oordeel over waarde van de aandelen) is belangrijk voor het bepalen van vervolgstappen ..
  10. Dit inderdaad! Ook al kun je waarschijnlijk een melding in de KvK wel voorkomen (onafhankelijk of dat voldoet aan het handelsbesluit). Als het UBO register er gaat komen, wordt je toch genoemd omdat je zeer zeker wel de (enige) UBO gaat zijn van je holding.
  11. De belastingdienst heeft op haar site een mooi overzicht met factuureisen. Zoals Cosara al aangeeft is, dient het officieel opeenvolgend te zijn. Praktisch zie je vaak: JaarVolgnummer (Dus bv 201800001) JaarMaandDagVolgnummer (Dus bv 20181210001) Het voordeel met het verwerken van het verwerken van de datum/dag in je volgnummering is dat klanten (zoals in het geval van JansenmeteenJ) niet gelijk de 'grootte' van je onderneming kunnen inschatten en daar een mening aan gaan hangen.
  12. Ik denk dat je deze vragen heel makkelijk beantwoord kunt krijgen bij de notaris die deze statutenwijziging gaat uitvoeren. De entiteit zelf blijft hetzelfde. Daar verandert de statutenwijziging niks aan. Dus zelfde KvK nummer en vanuit fiscaal oogpunt verandert er niks. Je moet mogelijk wel bij de fiscus de naamswijziging expliciet doorgeven. Juridisch gezien is het ook nog steeds dezelfde entiteit, alleen ontstaat er mogelijk onduidelijkheid bij conflicten. (Dat is waarom een KvK nummer bij de contractanten handig is). Volgens mij is het niet nodig contracten verplicht aan te passen (maar check even bij de notaris). Ik zou voor het netjes wel een 'Notice' sturen naar alle partners om de naamswijziging door te geven. Ik ga ervan uit dat je bank ook gewoon de tenaamstelling wijzigt en je geen nieuwe rekening aan hoeft te vragen, maar dat zal bank-specifiek zijn: dus check bij je bank..
  13. Beste JesperW, Succes met de samenwerking. De analyse van odeon lijkt mij correct. Voor de echte zekerheid inderdaad even een fiscalist raadplegen.. Misschien nog wel belangrijker dan fiscale gevolgen: Hebben jullie goede afspraken gemaakt over de aandeelhoudersovereenkomst, participatieovereenkomst, etc? Liever vooraf goed regelen dan achteraf problemen! Succes, Paul
  14. Hey Nils, De situatie waar je nu inzit zie je vaker. Zoals StevenK al aangeeft, heb jij (als er niks verder is vastgelegd en jij geen salaris krijgt) het auteursrecht van een groot gedeelte van de nieuwe app in handen. Dat geeft je mogelijk een best sterke positie als het allemaal beter gaat lopen. Ik ben bij veel startende ondernemingen betrokken en mijn advies is daar altijd om nu het goed gaat afspraken te maken. Ook om conflicten achteraf door uiteenlopende verwachtingen voor te zijn. Het is veel beter om nu alvast de principe-afspraken vast te leggen, met de intentie/afspraak om het allemaal op te tuigen als b.v. een bepaalde omzet wordt gehaald. Daarin leg je bv vast: [*] Dat al het IP / Auteursrecht naar de gezamelijke B.V. gaat [*] Welke aandeelverhouding er gaat spelen [*] Welke vergoedingen er gaan gelden (management fee / salaris) na oprichting [*] Welk bedrag jullie nog als schuld voor geleverde werkzaamheden als eerlijk zien voor de periode voor de oprichting. [*] Welke belangrijke afspraken er gelden m.b.t. de aandeelhoudersovereenkomst. (Ik heb daar een artikel over geschreven op de site die in mijn footer staat, maar ik mag er volgens mij geen link naar plaatsen van de moderators, dus kijk daar maar!) Succes!

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept