Jump to content

Paul Bakker

Senior
  • Content Count

    61
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

2

Personal info

  • You are:
    adviseur
  • Gender
    Man
  • Address
    Prinses Margrietplantsoen 33, Den Haag, 2595AM, Netherlands
  • Country
    Nederland
  • First name
    Paul
  • Last name
    Bakker
  • Company or organization name
    Newmatter
  • Website address
  • LinkedIn
  • How did you find us:
    anders

Register

  • What age group do you belong to?
    36-40
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
    financiering
    ondernemingsplannen
    juridische en fiscale zaken
    innovatief ondernemen
    expert advies

Company info

Vision

  • I'm looking for people who
    ondernemen of investeren.
  1. Dank je @prinsrachid ik heb nu in de koopovereenkomst verwoord dat de prijs exclusief BTW is, indien die toepasselijk zou zijn. Dan is de onduidelijkheid er in ieder geval af.
  2. Situatie: Een individu uit een ander Euro-land (Estland in dit geval) heeft als hobby een website gemaakt. Daar wil hij van af. Ik wil (met mijn BV) deze website overkopen. We hebben als prijs € 1.000 afgesproken. Hoe zit het met BTW binnen Europa als een BV van een individu uit het buitenland iets koopt. Moet mijn BV 21% BTW over de € 1000 betalen? Of moet het als 0% verlegd behandeld worden (terwijl de individu natuurlijk geen lokaal BTW nummer heeft) en alleen op de aangifte opgeschreven worden Is er helemaal geen BTW van toepassing? Of is er nog een andere situatie? Als ik de lezing van de belastingdienst lees, dan zou hij in NL geen "ondernemer voor de BTW" zijn omdat hij niet regelmatig hieruit inkomen haalt. Iemand hier ervaring mee?
  3. Beste Henk, Er zitten wat onduidelijkheden in je casus. Je gebruikt "ik" en "je holding" door elkaar. Als ik je stuk lees, lijkt het alsof je wil schrijven dat je holding die 10% participatie heeft verkregen in de vorm van certificaten door 50k daarvoor te betalen vanuit je holding. Klopt dat? Ik ga er dan ook vanuit dat je holding die lening is aangegaan om dat te financieren. Of heb je dat in prive gedaan?
  4. Beste Jens, Mede om wat @Norbert Bakker hierboven al aangeeft, is het handiger om (als ze nu nog in loondienst blijft) het om net minder dan 10% van de aandelen te laten gaan (b.v. 9,8%). Als je vertrouwen hebt dat ze in de toekomst het bedrijfsonderdeel significant kan laten groeien, zou ik overwegen dan af te spreken dat er bij het behalen van bepaalde doelen een nieuwe dochter-BV wordt opgericht, waar zij dan als directeur fungeert, niet meer in loondienst maar met managementovereenkomst. Daarnaast verkrijgt ze bij oprichting X% (b.v. 20%) van de nieuwe aandelen in die dochter . Hiermee maak je haar volledig verantwoordelijk over de eigen waarde die ze daarmee kan creeeren, en geef je haar de motivatie om het een nog groter success te maken. (Er zijn natuurlijk duizend constructies mogelijk, maar dit komt als eerste bij me op in dit geval). Paul
  5. Kan ik hieruit opmaken dat die bestaande aandeelhouder in persoon aandeelhouder is, en niet via een Holding BV?
  6. Als je je accountant niet snapt, dan zit daar een groot probleem. De juiste opzet van je beheer, holding en werk bv's is uiterst cruciaal nu, en voornamelijk voor je rechten in de toekomst. Ik zou echt overwegen om even met iemand te gaan praten die je wel begrijpt. Je geeft aan dat je investeerder er nog niet is. Switchen of advies van een ander krijgen kost je niet meer dan een week.
  7. Is die 90k de totale winst in het bedrijf (dus 100% van de winst is dividend?) Jouw eerste vraag zou moeten zijn of de waardering (nu 900 kEUR) realistisch is voor het bedrijf zoals het is. In principe zou ik voor de terugverdientijd rekenen met het dividend (of in ieder geval de winst in onderneming naar rato), en mogelijk een stuk van je fee voor zover die hoger ligt dat het salaris. Je fee is verder gewoon salaris en is dus voor je werk en zou dus niet moeten meetellen voor de terugverdientijd..
  8. Het voelt een beetje alsof er een middel is gekozen (aandelen) voor een uiteindelijk doel (buy-out), zonder eerst naar alle belangen en mogelijkheden te kijken. (Mede omdat er nu pas naar fiscale gevolgen wordt gekeken, terwijl dat normaliter juist 1 van de bouwstenen / puzzelstukjes zou zijn voor het bepalen van de oplossing) Ik zou eerst even naar de tekentafel teruggaan om te bepalen wat het bedrijf wil bereiken, wat alle mogelijke manieren zijn om dit te bereiken (en dus ook de fiscale gevolgen) en op basis daarvan een keuze te maken voor het middel...
  9. @TJLTJL Het enige voorstel dat je nu kunt doen is aangeven dat je geïnteresseerd bent en samen met een expert met ze wilt bespreken wat de wensen, eisen, mogelijkheden en grenzen zijn waarbinnen beide (jij en zij) een oplossing zien... Dan kun je daarna met die expert uitvogelen wat mogelijk een interessante aanbieding is richting het bedrijf (en de vertrekkende partner)...
  10. @Thomas168, de vraag is een beetje wat je doel is. Zoals al aangegeven: alleen een BV kan failliet gaan. Een losse shop (in jouw constructie) kan wel slecht draaien en geld kosten, maar kan niet failliet gaan. Dat heeft voordelen en nadelen. Het grote voordeel van alle handelsnamen in 1 BV is dat je makkelijk nieuwe shops kunt inrichten (extra naam registreren bij KvK, domeinnaam en klaar) en dat je goede shops je slechtere of opstartende shops kunnen ondersteunen. Al het geld komt uiteindelijk uit 1 pot (van de BV). Dit is dan ook de meest voorkomende constructie. Pas als een shop erg groot is of zoveel risico met zich mee brengt, is het vaak het moment deze in een aparte sub-BV onder te brengen..
  11. Het is, zoals @Hans van den Bergh al aangeeft, wel even belangrijk om deze constructie goed te toetsen in de statuten, en zeker ook hoe het in de aandeelhoudersovereenkomst wordt aangekaart. Want die zegt daar vaak ook wat over. Verder natuurlijk algemeen handig om de aandeelhoudersovereenkomst goed neer te leggen naar aanleiding van jullie nieuwe situatie. De huidige aandeelhouder zal met zichzelf geen AHO hebben. Nu heb je die wel echt nodig.
  12. Hoi Vigilant, Welkom. @Norbert Bakker is al goed ingegaan op je deelvragen. Spannende kans die je hebt. Je hebt een goede onderhandelingspositie gezien de waarde die je nu levert aan het bedrijf. Wil je ook daadwerkelijk een consultancy-vestiging runnen, of is dat de enige manier hoe het bedrijf dit nu denkt op te lossen? Ik denk dat er nog wel andere (leukere) oplossingen voor je zijn anders. Met een minderheid aan aandelen zul je goed moeten nadenken (en inregelen) hoe het beslissingsproces in de toekomst gaat. En hoe je dan mogelijk nog wel gunstig kunt uitstappen. Maar kort gezegd: er is geen simpel antwoord, en er is niet direct 1 manier om het te doen. Beste advies: haal er iemand bij die je hierover kan adviseren. Paul
  13. Er is geen 'beste' oplossing in de meeste gevallen. En in dit geval zeker niet. Je hebt wat ogenschijnlijk tegenstrijdige wensen (Liever geen deling verder in de toekomst dan 3 jaar, maar ook alles willen herinvesteren en dus nu niet een one-off bonus betalen). En ik denk dat er in een gesprek nog wel meer naar boven komen. Ik denk dat je het best gewoon even met een expert kunt gaan zitten om iets op maat te maken..
  14. Dit keer twee! Gelijk een holding op laten richten. Scheelt een hoop gedoe later.
  15. Ha KungPow, Je aandelen-suggestie heeft wat fiscale nadelen als je het niet goed inpakt. En een bonus op winst is altijd lastig, omdat winst te beïnvloeden is. Beide zijn daarom niet de beste keuzes in mijn ogen. Ik krijg deze vraag regelmatig langs. Je zult je eerst even moeten afvragen wat het doel is dat je probeert te bereiken. Kort gezegd er zijn meerdere manieren om iemand een vorm van eigenaarschap / beloning te geven in de toekomst. En allemaal hebben ze wat knopjes om aan te draaien. Primair zul je eerst even moeten bepalen wat je doel is: Wil je co-founders of wil je puur belonen in de toekomst? Wil je dat iemand minimaal X bijdrage voor Y jaar levert? Zit er een maximum aan de benefits in de toekomst aan? Krijgen ze ook stemrecht? Moet het fiscaal aantrekkelijk zijn voor jouw bedrijf of voor hen? Of pak jij de fiscale gevolgen? Blijven ze eigenaar als ze later niets meer doen of krijgen ze dan iets betaald? Moet het nu cash-neutraal zijn, of is het erg als het hen of jou nu iets kost? En zo zijn er nog wel meer vragen die bepalen wat de beste keuze in jouw situatie is!
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept