• 0

Holding + Werkmaatschappij; voor allebei VPB aangifte doen?

Beste allemaal,

Ik ben sinds kort een nieuw bedrijf (software) begonnen waarvoor ik een werkmaatschappij (XYZ B.V.) + holding (XYZ Holding B.V.) heb opgezet. Het IP zit in de holding en omdat we de komende jaren waarschijnlijk nog veel aanloopverliezen hebben en risico lopen met de werkmaatschappij (werknemers etc) hebben we voor deze holdingstructuur gekozen.

Vraag 1:
Zelf participeer ik met mijn eigen BV (ABC prive B.V.) in de holding voor 80%, de holding is op zijn beurt weer 100% eigenaar van XYZ B.V.
Nu moet ik VPB aangifte doen voor ABC prive B.V. en ik geloof ook voor XYZ B.V. en XYZ Holding B.V.
Klopt het dat ik dus 3x een VPB aangifte moet doen?  Of kan ik XYZ B.V. overslaan omdat de holding 100% eigenaar is en daar dus uiteindelijk de winst valt? De Holding heeft verder geen enkele activiteiten en is niet BTW plichtig. Overigens is de holding gefinancierd met extern kapitaal door financierders.

Vraag 2:
Ik doe mijn boekhouding en alle aangiftes BTW, loonheffing etc zelf, e.e.a. is goed te overzien en ik vind het fijn als ik zelf in control ben + het is gewoon snel. Vanaf wanneer is het verplicht om een boekhouder in de arm te nemen om een officiele jaarafsluiting op te stellen? Naar mijn weten is dat pas vanaf ca. 10M omzet/eigen vermogen?

Alvast dank allen!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 1

Dag

 

Voor elke BV is een aangifte verplicht, tenzij je een fiscale eenheid vennootschapsbelasting bent aangegaan. Maar dat zul je zelf het beste weten omdat je daarom had moeten verzoeken, indien je dat had gewild. Hoort ook een bevestiging van de fiscus bij. Als die fiscale eenheid er niet is, dan dus 3x aangifte doen. 

 

Boekhouder is nooit verplicht. Een accountant pas bij 2 vd volgende 3 voorwaarden:

6 miljoen balans totaal

12 miljoen omzet

50 personeelsleden. 

 

Het kan echter nooit kwaad om toch advies in te winnen als je met aangiftes vpb aan de slag gaat. Ten eerste omdat er fiscale regels zijn over de vaststelling van de winst, ten tweede omdat niet alle kosten aftrekbaar zijn, ten derde omdat er ook fiscale aftrekposten kunnen zijn, ten vierde omdat je met deelnemingen te maken hebt en tot slot omdat de aangifte zelf voor een first timer best wat hoofdbrekens kan geven. 

 

Succes in elk geval

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 288 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.