Ik ben sinds kort een nieuw bedrijf (software) begonnen waarvoor ik een werkmaatschappij (XYZ B.V.) + holding (XYZ Holding B.V.) heb opgezet. Het IP zit in de holding en omdat we de komende jaren waarschijnlijk nog veel aanloopverliezen hebben en risico lopen met de werkmaatschappij (werknemers etc) hebben we voor deze holdingstructuur gekozen.
Vraag 1:
Zelf participeer ik met mijn eigen BV (ABC prive B.V.) in de holding voor 80%, de holding is op zijn beurt weer 100% eigenaar van XYZ B.V.
Nu moet ik VPB aangifte doen voor ABC prive B.V. en ik geloof ook voor XYZ B.V. en XYZ Holding B.V. Klopt het dat ik dus 3x een VPB aangifte moet doen? Of kan ik XYZ B.V. overslaan omdat de holding 100% eigenaar is en daar dus uiteindelijk de winst valt? De Holding heeft verder geen enkele activiteiten en is niet BTW plichtig. Overigens is de holding gefinancierd met extern kapitaal door financierders.
Vraag 2:
Ik doe mijn boekhouding en alle aangiftes BTW, loonheffing etc zelf, e.e.a. is goed te overzien en ik vind het fijn als ik zelf in control ben + het is gewoon snel. Vanaf wanneer is het verplicht om een boekhouder in de arm te nemen om een officiele jaarafsluiting op te stellen? Naar mijn weten is dat pas vanaf ca. 10M omzet/eigen vermogen?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
overhage
overhage
Beste allemaal,
Ik ben sinds kort een nieuw bedrijf (software) begonnen waarvoor ik een werkmaatschappij (XYZ B.V.) + holding (XYZ Holding B.V.) heb opgezet. Het IP zit in de holding en omdat we de komende jaren waarschijnlijk nog veel aanloopverliezen hebben en risico lopen met de werkmaatschappij (werknemers etc) hebben we voor deze holdingstructuur gekozen.
Vraag 1:
Zelf participeer ik met mijn eigen BV (ABC prive B.V.) in de holding voor 80%, de holding is op zijn beurt weer 100% eigenaar van XYZ B.V.
Nu moet ik VPB aangifte doen voor ABC prive B.V. en ik geloof ook voor XYZ B.V. en XYZ Holding B.V.
Klopt het dat ik dus 3x een VPB aangifte moet doen? Of kan ik XYZ B.V. overslaan omdat de holding 100% eigenaar is en daar dus uiteindelijk de winst valt? De Holding heeft verder geen enkele activiteiten en is niet BTW plichtig. Overigens is de holding gefinancierd met extern kapitaal door financierders.
Vraag 2:
Ik doe mijn boekhouding en alle aangiftes BTW, loonheffing etc zelf, e.e.a. is goed te overzien en ik vind het fijn als ik zelf in control ben + het is gewoon snel. Vanaf wanneer is het verplicht om een boekhouder in de arm te nemen om een officiele jaarafsluiting op te stellen? Naar mijn weten is dat pas vanaf ca. 10M omzet/eigen vermogen?
Alvast dank allen!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/65181-holding-werkmaatschappij-voor-allebei-vpb-aangifte-doen/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
1 antwoord op deze vraag