• 0

Visual identity in termijnen betalen

Hallo allen!

 

Ik hou het even kort, want de vorige versie van mijn verhaal ging verloren bij het verzenden naar het forum. Toen bleef de computer hangen :'( >:(:p..

 

Je kent misschien wel de drukker of het vormgevingsbedrijfje waar je een starterspakket voor je huisstijl kan laten maken. Eenvoudig logo dat er misschien wel leuk uitziet, maar als een tang op een varken slaat, beetje drukwerk van alles, en dat 'voor slechts 495 euro' o.i.d. We onderzoeken op dit moment of we dit concept kunnen toepassen op kwalitatief hoogstaande visual identity development. gebaseerd op onderzoek, theorie en visie, vormgegeven door professionals.

 

Voorbeeld: starte ondernemer X (of een ondernemer die al enige tijd bezig is) heeft een huisstijl nodig. Een theoretisch onderbouwde huisstijl, gebaseerd op research en analyse, kost veel geld, zeker als het artwork ook op professioneel niveau wordt verzorgd. De kosten liggen tussen de 2000 en 4000 euro, geld dat startende ondernemer X niet heeft of aan andere dingen kan/wil besteden.

 

Wij onderzoeken op dit moment in hoeverre er vraag is naar de ontwikkeling van visual identity "op afbetaling". Ondernemer X krijgt bijvoorbeeld een offerte van 2500 euro en betaalt bij aanvang 500 euro. De overige 2000 euro betaalt hij/zij in 10 termijnen van 200 euro.

 

Voordeel ondernemer X: Geen hoge kostenpost bij de start van zijn/haar onderneming, maar renteloos betalen in termijnen, tóch een professionele huisstijl die bij (potentiële) klanten het gewenste beeld oproept.

 

Voordeel voor ons: Een regelmatig terugkerende stroom van inkomsten, die bijdraagt aan een gezonde onderneming op middellange termijn.

 

Risico: ondernemer X gaat failliet binnen de afbetalingsperiode. We kunnen enig risico afdekken door een automatische incasso verplicht te stellen en de ondernemer op voorhand te toetsen.

 

Denken jullie dat een dergelijk concept succesvol kan zijn? Wat komt er in jullie op?

 

Bedankt!

Sietse

http://www.mediabattery.com | http://www.startupidentity.nl

visual identity, webdesign & -development, tv consultancy and music artists support

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 0

...de ondernemer op voorhand te toetsen....

 

en wat heeft dat voor zin bij een starter ;) ?

 

Het concept is interessant, maar ik vraag me af, of starters nou geen geld hebben, en daarom ingaan op dat voorstel van 495 euro, of dat ze zo min mogelijk willen uitgeven, en dus nog steeds naar de goedkoopste prijs zullen blijven kijken. Sowieso denk ik dat de mensen die zich niet bewust zijn van de kosten die kwaliteit met zich meebrengt en denken dat een logo uit een gratis te downloaden programmmaatje niet voor dit concept te vinden zijn: dat zijn de mensen die denken dat een J en een T in een cirkeltje al een respectabel logo zijn, en zich niet bewust zijn dat een logo meer is dan een beeldmerk, en ook iets zegt over je organisatie....

Link naar reactie
  • 0

...de ondernemer op voorhand te toetsen....

 

en wat heeft dat voor zin bij een starter ;) ?

 

Door in een inleidend gesprek eens van gedachte te wisselen over de startende onderneming. Als dat wantrouwen wekt, kan dat een reden zijn om het niet te doen.

 

Ik denk dat het heel belangrijk is dat starters worden geïnformeerd over het belang van een goede huisstijl. Ik ook denk dat veel startende ondernemers zichzelf onbewust in de vingers snijden door te kiezen voor "oplossingen" zoals jij omschreef. Er zijn maar weinig bedrijven die groot zijn geworden op de brakke fundering van een onsamenhangende visuele/corporate identiteit.

 

Bedankt!

http://www.mediabattery.com | http://www.startupidentity.nl

visual identity, webdesign & -development, tv consultancy and music artists support

Link naar reactie
  • 0

Er zijn maar weinig bedrijven die groot zijn geworden op de brakke fundering van een onsamenhangende visuele/corporate identiteit.

 

 

Er zijn genoeg ondernemingen die héél aardig draaien op die "brakke fundering"-- het is alleen zo gemakkelijk om zelf aan te nemen dat een toko met een slechte, onprofessionele identity ook wel voor geen meter zal draaien. Wrong! Niet waar.

En wat voor jou een fundering lijkt is voor veel startups een bijzaak. Het frustrerende is dat een slechte identity ook doet wat het moet doen; je onderscheiden van de rest, en herkenbaar zijn.

 

Qua risico: je hebt altijd een x-percentage rotte appeltjes. Maakt niet uit hoe goed je je indekt, het afdekt, je contracten hebt.

 

Ik denk dat je propositie interessant is vanwege het gespreid betalen, niet zozeer vanwege je doelgroep/concept.

En starters evangeliseren omdat ze zo'n onprofessionele identity hebben... tsja. Paarlen voor de zwijnen ;), of je moet het echt met zwaar geschut gaan inzetten en alle 'lelijkerds' gaan aanmailen/bellen, je opstellen als het Bevrijdingsfront Van Lelijke Identities ofzo ...

 

Ik merk sowieso in je communicatie hier en op mediabattery.com dat je erg bezig bent met die 'domme mensen' (mijn woorden) die liever iemand voor 50 euro laten sleutelen aan hun website, en die 'domme mensen' (alweer, mijn woorden) die een brakke flut-identity hebben.

Als je je pijlen richt op mensen wiens bewustzijn toé is aan jouw product besteed je veel minder energie aan windmolens bevechten en voorkom je dat je al te veel uitstraalt dat je het zoveel beter weet. Dat kan wel zo zijn, maar ik word op straat ook nooit getackeld door een tandarts, als ik mijn tanden niet poets na een ijsje. "Zeg mevrouw, ik zat dat u zojuist een zuuraanval...."

Of dat er bij het stoplicht hordes monteurs staan. "Nou nou, die bandenspanning is ook niet meer wat het geweest is he? Weet u wel dat u dit 25% meer brandstof kost? Tut, tut."

(overigens geheel terzijde, maar een mobiele bandenopblaasunit zou een garage(keten) goud geld kunnen opleveren, je wil niet weten hoeveel veel te zachte banden je ziet als je er op let ;-)

 

Misschien wel een belangrijke strategische vraag:

wil je je tijd en energie steken in het bekeren van mensen, of in mensen die al open staan voor je geloof.... en vraag je ook af wat meer moeite kost!

 

 

enne...wat dacht je hiervan ;) (en dit is onlangs GERESTYLED! Aargh!)

logo.gif

 

Link naar reactie
  • 0

Annedien, bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ik zou graag één voor één je alinea's langslopen voor een reactie;

 

"De brakke fundering"

Je hebt gelijk, ook op een brakke identity-fundering kan een onderneming heel aardig draaien. Dat zal ik ook zeker niet ontkennen. Dat geldt ook voor malafide ondernemingen, bedrijfjes die slecht werk afleveren en bedrijfjes die niet bestaan ;).. Het is wél aangetoond dat een professionele uitstraling bijdraagt aan je kansen op succes, zeker bij het werven van nieuwe klanten.

 

"In de communicatie.."

Jouw woorden, inderdaad, maar we proberen ons inderdaad te richten op de mensen die er niet zo heel veel kaas van hebben gegeten. Dat zijn er heel veel, en zo hopen we een bredere doelgroep aan te spreken. Ik vind je conclusie en je advies verhelderend, daarom vraag ik me af hoe je communicatie met de doelgroep die jij omschrijft voor je ziet.

 

"Kruidvat"

Niet mijn ding, maar in vergelijking met het hippe Etos en (iets minder hip) Portegies en Trekpleister is dit wel onderscheidend én consistent. Het gevaar hiervan is wel dat AH nu mooie posters heeft, waarin wordt ingespeeld op de herkenbaarheid van Kruidvat (zie www.ah.nl).

 

Groet!

Sietse

http://www.mediabattery.com | http://www.startupidentity.nl

visual identity, webdesign & -development, tv consultancy and music artists support

Link naar reactie
  • 0

. Ik vind je conclusie en je advies verhelderend, daarom vraag ik me af hoe je communicatie met de doelgroep die jij omschrijft voor je ziet.

 

Dat is vaak een kwestie van doén wat je al doet en zenden maar! Als je het nog verder wil toespitsen: op de plek zijn waar je potentiële klant ook is. Maar mensen/bedrijven die het bewustzijn hebben dat ze een goeie identity nodig hebben zitten in alle lagen en bevinden zich op alle plekken, en jullie hebben je eigen diensten al wel redelijk aangescherpt.

Mocht je toch het potentieel van de onwetenden (...) willen gaan 'bewerken' dan zou ik een opvoedende strategie kiezen in plaats van belerend. Laat ze zelf op een logische manier tot de conclusie komen.

Niemand wil te horen krijgen dat 'ie dom bezig is.

Het 'credibility'-argument is een sterke, focus daar dan op. Daar is bovendien bewijs voor!

 

 

[edit: een idee...]

Als je nou eens wat doet met die deurhanger die je ook op je site hebt. Die laat drukken. En er dan "Do Not Disturb" opzet. Achterop de tekst: "Wist u dat u klanten wegjaagt met een onprofessionele identity?"...

zoiets. En dan je stad rondgaan :-)

Een béétje shocktherapie maar wel leuke guerrillamarketing... als je op die hanger een url zet waar ze zichzelf kunnen educaten ben je niet alleen aan het schoppen.

[/edit.een idee...]

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je vraagt je wel af wat kruidvat voor zo'n ontwerp betaald heeft.. maar lelijk of niet, die winkels zitten zaterdag zodanig bomvol dat je er niet eens ff vlug een drogisterij-aankoopje kan doen - het werkt dus wel (of iig niet averechts)... kan ook komen omdat goedkope chinese artikelen meer aanspreken dat iets moois op de gevel natuurlijk.

 

Wat het leveren van identity op afbetaling betreft: Leuk idee voor een bepaalde doelgroep, maar ook best riskant. Waarschijnlijk zul je er rekening mee moeten houden dat een deel van je klanten niet zal (kunnen) betalen, iets dat je moet meenemen in de tarieven die je berekent.

 

Waarschijnlijk zal alleen ervaring leren hoeveel er niet betalen, en hoeveel hoger je tarieven voor de rest moeten worden om dit te compenseren. Als het er weinig zijn kan het goed werken, maar als het er veel zijn prijs je jezelf zo uit de markt.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Leuke tips, beste mensen! Jammer dat het foeilelijke Kruidvat logo dit topic aan het beheersen is :o ;D. Nee, doe me dan maar de huisstijl van Etos (ziet er wel erg HEMA-achtig uit trouwens).

 

Startupidentity.nl is inmiddels, bij wijze van test, in de lucht. Ik hoop, Annedien :D, dat de communicatie daar effectiever is in jouw ogen.

http://www.mediabattery.com | http://www.startupidentity.nl

visual identity, webdesign & -development, tv consultancy and music artists support

Link naar reactie
  • 0

 

Er zijn maar weinig bedrijven die groot zijn geworden op de brakke fundering van een onsamenhangende visuele/corporate identiteit.

 

 

Nou, Dhl c.q. Duitse post, tpg post etc.(ook niet postbedrijven, alhoewel deze wel een zeer goed voorbeeld zijn op dit moment)

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Nou, Dhl c.q. Duitse post, tpg post etc.(ook niet postbedrijven, alhoewel deze wel een zeer goed voorbeeld zijn op dit moment)

 

 

 

Twee redenen waarom ik het hier niet helemaal mee eens ben;

 

1. Postbedrijven hebben in de meeste gevallen een monopoliepositie en zijn sowieso succesvol, vanwege de primaire behoeften van de consument. Wanneer het gaat om aanvullende producten en diensten kan een sterke visuele identiteit wel degelijk een rol spelen;

2. TPG Post heeft een hele sterke identiteit. Het probleem is alleen dat ons nationale postbedrijf om de paar jaar van naam verandert. Je kunt daar veel van vinden (ik vind het iig niet handig), maar als ze dat doen, worden kosten noch moeite gespaard om het publiek daar zo snel mogelijk van te doordingen. Over een tijdje hebben we oranje brievenbussen (TPG wordt TNT).

 

Een slechte huisstijlmove vind ik die van RTL457. Te simpel, te zakelijk en vooral 5 en 7 zijn hun identiteit behoorlijk kwijt..

http://www.mediabattery.com | http://www.startupidentity.nl

visual identity, webdesign & -development, tv consultancy and music artists support

Link naar reactie
  • 0

 

2. TPG Post heeft een hele sterke identiteit. ... Over een tijdje hebben we oranje brievenbussen (TPG wordt TNT).

 

 

Ruk, wordt die TPG-identiteit nu al om zeep geholpen? Zonde. Grafisch heeft PTT/TPG toch altijd goede vormgevers ingehuurd, en hun identiteit staat ook sterk. Zelfs de brievenbussen, zowel de 'oude' als de nieuwe staan in de boeken over designklassiekers van Nederlandse bodem. Net als de 'aloude' telefooncel, de postzegels.....

 

over de rebranding van TPG... http://www.tpgpost.nl/corporate/nieuwspers/persberichten/2005/09/oranje_brievenbus.jsp

 

brievenb.jpg

 

 

nieuwe_brievenbus.jpg

Link naar reactie
  • 0

 

Nou, Dhl c.q. Duitse post, tpg post etc.(ook niet postbedrijven, alhoewel deze wel een zeer goed voorbeeld zijn op dit moment)

 

 

 

Twee redenen waarom ik het hier niet helemaal mee eens ben;

 

1. Postbedrijven hebben in de meeste gevallen een monopoliepositie en zijn sowieso succesvol, vanwege de primaire behoeften van de consument. Wanneer het gaat om aanvullende producten en diensten kan een sterke visuele identiteit wel degelijk een rol spelen;

2. TPG Post heeft een hele sterke identiteit. Het probleem is alleen dat ons nationale postbedrijf om de paar jaar van naam verandert. Je kunt daar veel van vinden (ik vind het iig niet handig), maar als ze dat doen, worden kosten noch moeite gespaard om het publiek daar zo snel mogelijk van te doordingen. Over een tijdje hebben we oranje brievenbussen (TPG wordt TNT).

 

Een slechte huisstijlmove vind ik die van RTL457. Te simpel, te zakelijk en vooral 5 en 7 zijn hun identiteit behoorlijk kwijt..

 

1. ik heb het over pakketpost, ik vond het zeer slordig en lak dat ze die ex van gend en loos wagens in van gend en loos kleuren met een naamsticker erover laten rijden.

evenals de nog witte dhl auto's.

 

2. Mijn vader werkt er, toen TNT net werd overgenomen was het ptt wordt tnt, maar pptpakketpost bleef nog bestaan, leverde hele vreemde situaties op.

Toen werd ptt toch maar gewoon weer ptt en nu moet het weer tnt worden.

Al dat switchen lijkt mij zeer schadelijk voor de goede naam.

 

Link naar reactie
  • 0

over rtl 457 ben ik het overginds helemaal eens.

 

een inderdaad erg simpel, 2 zonde van de naam die rtl 5 had.

ze hadden dan beter de stap yorin kunnen overslaan, die naam stond ook net.

 

Link naar reactie
  • 0

1. ik heb het over pakketpost, ik vond het zeer slordig en lak dat ze die ex van gend en loos wagens in van gend en loos kleuren met een naamsticker erover laten rijden.

evenals de nog witte dhl auto's.

 

2. Mijn vader werkt er, toen TNT net werd overgenomen was het ptt wordt tnt, maar pptpakketpost bleef nog bestaan, leverde hele vreemde situaties op.

Toen werd ptt toch maar gewoon weer ptt en nu moet het weer tnt worden.

Al dat switchen lijkt mij zeer schadelijk voor de goede naam.

 

 

Of het onder de doelgroep schadelijk is voor de goede naam betwijfel ik. Door de enorme campagnes die de naamsveranderingen ondersteunen krijgt hetzelfde beestje voor velen gewoon een andere naam. Ik ben benieuwd hoeveel het voor de concurrentiepositie betekent, maar ik verwacht ook niet veel.

http://www.mediabattery.com | http://www.startupidentity.nl

visual identity, webdesign & -development, tv consultancy and music artists support

Link naar reactie
  • 0

Hey, en nu: wat is je plan voor promotie?

 

Daar zitten we nog volop over de brainstormen. Google Adwords zijn langsgekomen en uiteraard de vele starters-startpagina's die er zijn. Omdat ik persoonlijk vermoed dat dat niet genoeg gaat zijn, zou ik ook graag samenwerken met een startersportal om daar ééns per x periode een huisstijl van een bedrijf te bespreken, om zo het bewustzijn te vergroten door mensen er zelf naar te laten leren kijken. Daarnaast kan het nogal vermakelijk zijn! Wist je dat het logo van Akzo Nobel door een befaamd huisstijlkenner 'de mislukte kanaalzwemmer' werd genoemd? En dat Fortis eigenlijk drie verschillende logo's heeft? Zo kunnen we nog wel even doorgaan!

 

Tips?

http://www.mediabattery.com | http://www.startupidentity.nl

visual identity, webdesign & -development, tv consultancy and music artists support

Link naar reactie
  • 0

Heb even gezocht, maar niets kunnen vinden daarover. Ik kan me voorstellen dat de ontwerper daarvan zich liever niet in de openbaarheid vertoont ;)

 

De zoekterm 'huisstijl kruidvat' levert bij Google nu wel een merkwaardige eerste hit op...

 

http://www.google.nl/search?q=huisstijl+kruidvat&start=0&start=0&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-a&rls=org.mozilla:nl-NL:official

http://www.mediabattery.com | http://www.startupidentity.nl

visual identity, webdesign & -development, tv consultancy and music artists support

Link naar reactie
  • 0

Tip: http://www.naarvoren.nl/artikel/logo.html

;D

 

Kan je niet beter meer na aan het hart liggende dingen bespreken in plaats van die miljoenen kostende ver van mijn bed shows van Wolff-Olins? (Het nieuwe Unilever logo kostte 10 miljoen... :-X woa!)

Kan je geen slagzinwedstrijd uitschrijven, en de winnaar krijgt een nieuwe huisstijl voor z'n startup?

(ism met een initiatief speciaal voor startups?)

Of voor 25 euro een identity review aanbieden aan bedrijven/startups. Zoiets. beetje laagdrempelig...

Link naar reactie
  • 0

Heb even gezocht, maar niets kunnen vinden daarover. Ik kan me voorstellen dat de ontwerper daarvan zich liever niet in de openbaarheid vertoont ;)

 

De zoekterm 'huisstijl kruidvat' levert bij Google nu wel een merkwaardige eerste hit op...

 

http://www.google.nl/search?q=huisstijl+kruidvat&start=0&start=0&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-a&rls=org.mozilla:nl-NL:official

 

Moet je eens op www.debijbel.nl klikken...

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 94 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.