• 0

Ingekochte goederen door bedrijf van partner omdat ik geen kvk-nummer had

Hallo lieve mensen,

 

Dit keer kom ik er echt niet uit, dus vraag ik jullie hulp.

 

Ik ben een startup, ik heb een webshop. Ik heb vorig jaar februari en augustus producten ingekocht uit het buitenland voor mijn onderneming. Maar omdat ik nog geen kvk-nummer had, heeft mijn man destijds onder zijn bedrijfsnaam gekocht. Maar het is betaald van onze privérekening.  En mijn man is  ZZP'er in de IT.  De gekochte producten zijn niet IT gerelateerd. Ik heb in oktober vorig jaar pas kvk-nummer gekregen. 

 

Nu ben ik Inkomstenbelasting2019 aan het invullen en vraag ik me af hoe ik dit precies in de boekhouding moet opnemen. 

 

Ik wil deze kosten, ongeveer 3000euro, als aanloopkosten opgeven. Mijn vraag is hoe moet ik dat doen? Mijn man heeft uit priverekening betaald en op inkoopfactuur staat zijn bedrijfsnaam. Ik dacht hij maakt factuur voor mij, maar dan moet ik toch btw betalen?

 

Ik doe trouwens zijn boekhouding.

 

Ik ben even in de war en vraag jullie hulp, kan iemand advies geven?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Was een KvK-nummer nodig voor het doen van die aankopen? Of ging het eigenlijk meer om het BTW-nummer en wilde je zo 21% besparen? Hoe is er verder met de factuur om gegaan? Is die opgenomen in de administratie van het bedrijf van je man? Is die verder gebruikt in zijn aangifte inkomsten- of vennootschapsbelasting? En hoe is dat verder afgehandeld met de omzetbelasting?

 

Verder worden aanloopkosten voor de inkomstenbelasting en omzetbelasting anders behandeld. Voor de inkomstenbelasting is er een wettelijke periode waarbinnen je inkopen gewoon redelijkerwijs kunt meenemen in je aangifte. Voor de omzetbelasting is er heel strict genomen géén aanloopperiode en ben je vaak afhankelijk van goedkeuring de Belastingdienst of je de btw mag aftrekken.

 

Het was vreemd genoeg minder problematisch geweest als je die inkoop gewoon op privénaam naam had gedaan, want bij een eenmanszaak is de persoon en de onderneming één en dezelfde. Door de onnodige kunstgreep heeft nu een bedrijf producten gekochten die niet voor dat bedrijf bestemd zijn (dus niet aftrekbaar) en wellicht ook onterecht gebruik gemaakt van btw-verlegging, terwijl de producten (wederom) niet voor dat bedrijf waren.

 

Misschien is het nog een oplossing als het bedrijf van je man de ingekochte goederen simpelweg (door)factureert aan jouw bedrijf. Hij heeft die goederen immers op zijn naam gekocht en in feite doorverkocht. De factuur is dan wel een beetje (te) laat, maar op die manier heb je een volledige factuur inclusief btw wel in de juiste onderneming zitten. Je man draagt daar dan (waarschijnlijk) 21% btw over af en moet die factuur weer als omzet boeken (als hij de oorspronkelijke factuur als kosten.

 

Om het helemaal goed te krijgen zou je het factuurbedrag (exclusief btw) dan wel moeten opnemen in 2019 als "nog te factureren kosten" (je verwacht immers nog een factuur), maar je moet dan eigenlijk het betaalde bedrag ook opnemen als "vooruitbetalingen" (je hebt het bedrag al betaald). Dat moet je dan ook weer via "privé" laten lopen, want je hebt het vanaf je privérekening betaald. Op het moment dat je dan een daadwerkelijke factuur hebt ontvangen, kun je deze posten samen met de btw met elkaar verrekenen en is alles weer min of meer glad. Mooi is anders, maar het zou een redelijke benadering van de werkelijkheid kunnen zijn, al is dat ook afhankelijk van de daadwerkelijke situatie.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie PrinsRachid! Ik heb je vragen beantwoord:smiling-face:  Ik hoop dat ik mijn huiswerk goed gedaan heb. Ik lees op gegeven moment zoveel, dat ik helemaal in de war raak. 

 

 

Was een KVK-nummer nodig voor het doen van die aankopen? 

Antwoord: Nee, het was niet nodig. Mijn man heeft zelfs zijn BTW-nummer gegeven aan leverancier. Er staat alleen zijn naam en daarnaast zijn bedrijfsnaam op de factuur en pakbon. 

 

Hoe is er verder met de factuur om gegaan?Is die opgenomen in de administratie van het bedrijf van je man?

Antwoord: Ik heb nog helemaal niets gedaan met de factuur, ook niet in de administratie van mijn man opgenomen. Ik dacht die neem ik in mijn administratie wel op. Maar omdat ik pas in Oktober me bij KVK heb aangemeld en dan pas btw-nummer heb gekregen, heb ik nog niks mee gedaan. Nu probeer ik de administratie op te zetten, zodat ik ook inkomstenformulier kan invullen. 

 

Is die verder gebruikt in zijn aangifte inkomsten- of vennootschapsbelasting? En hoe is dat verder afgehandeld met de omzetbelasting?

Antwoord: Aangifte inkomstenbelasting ga ik nog invullen, ik heb uitstelling tot september gekregen. En in de omzetbelasting is die ook niet mee gegaan, ook niet in mijn aangifte omzetbelasting. Ik dacht aan suppletieformulier aanvragen en invullen, zo kan ik het rechtzetten.

 

Over de aanloopkosten voor de inkomstenbelasting

Ik las dat je zelfs kosten van tot 5 jaar terug als aanloopkosten mag meerekenen. Mijn aanloopkosten zijn niet eens een jaar terug en ik kan het verantwoorden. Het zijn inkoopkosten, dus dat het om zakelijke kosten gaat, is dan wel duidelijk. 

 

Over de aanloopkosten voor de omzetbelasting

Als ik het goed is, moest je deze bij de eerste aangifte omzetbelasting aangeven. Dat heb ik niet gedaan, daarom ga ik suppletieformulier invullen. Ik las dat dit mag.

 

Het was vreemd genoeg minder problematisch geweest als je die inkoop gewoon op privénaam naam had gedaan, want bij een eenmanszaak is de persoon en de onderneming één en dezelfde. 

Het staat op naam van mijn man, dat is prive, maar naast zijn naam staan dus 7 letters (naam bedrijf van hem). Voor de rest staat geen btwnummer of zo vermeld op de factuur. Brengen die 7 letters nu mij in problemen? Kan ik deze factuur niet als prive beschouwen omdat er geen btw-nummer opstaat??? Op factuur is ook geen btwbedrag vermeld omdat het voor leverancier export is.

Dit factuur is ook nergens in de administratie van mijn man opgenomen. 

 

EN ik heb geen btw betaald bij de invoer van deze goederen. Het enige wat ik had betaald is vrachtkosten van 200 euro aan de leverancier. Zij hebben verpakt en verzonden naar mij via TNT. TNT heeft het netjes tot aan mijn huis gebracht en ik heb nooit factuur van TNT gehad. Er zit ATR formulier bij, dus invoerrechten hoef ik niet te betalen i.v.m. handelsverdrag. Maar de BTW die je bij invoer moet betalen, heb ik ook niet betaald. Waarschijnlijk heeft TNT dit betaald, maar ik heb geen factuur gehad. Ik kan dus geen BTW als voorbelasting invoeren, aangezien ik niks betaald heb. Wel vreemd natuurlijk. Ik heb al contact met TNT gehad, ik wordt terug gebeld. 

Link naar reactie
  • 0
7 minuten geleden, Rosalinda zei:

Maar de BTW die je bij invoer moet betalen, heb ik ook niet betaald. Waarschijnlijk heeft TNT dit betaald, maar ik heb geen factuur gehad.

De btw is waarschijnlijk verlegd naar de zaak van je man. Die had daar dus aangifte van moeten doen in zin OB-aangifte. Dit zou ook op de factuur moeten staan (btw verlegd/vat reversed o.i.d.).

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 185 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.