Waar moet het heen met HigherLevel ?

Aanbevolen berichten

Wat gaat de toekomst zijn van HigherLevel ?!

 

Nee, geen zorgen : we worden niet in het bestaan bedreigt. Ook Talpa wil ons nog niet overnemen en dat betekent dat we met zijn allen hier nog iets moois van kunnen maken.

 

Maar een "community" moet ook haar wensen te kennen geven over de richting waarin het forum moet gaan. Welke wensen er bestaan. En aangezien hier dagelijks zo'n 2500 mensen komen kijken, is er een enorme poel van creativiteit en visie aanwezig.

 

Dus : kom op met die ideeen !

Link naar reactie

Voor mij peroonlijk zit de waarde van HL in het ontsluiten van kennis en de mogelijkheid te sparren met collega-ondernemers. Met het toenemende aantal leden en posts, vraag ik mij af of de opzet van HL hiervoor adequaat blijft.

 

Neem bijvoorbeeld de zoekfunctie, op dit moment de enige echt efficiente manier om alle posts af te struinen op relevante info. Die levert nu een groot aantal posts op, nog steeds geen echt grote hulp. Het blijft zoeken naar een speld in een hooiberg en besides: de posts zijn de kennis niet.

 

Suggestie: ga binnen de huidige secties - zoals Commercie & Marketing, Financieering, en Wet- en Regelgeving - werken met thema's. Voorbeeld: binnen Marketing kan je denken aan thema's zoals Websites (design, programmering, hosting, SEO) en Branding (is mijn logo mooi, identiteit, ontwerp). Voor elk thema stel je een aantal experts aan wiens taak het is de kennis rond dat thema te structureren. Je kan denken aan het aanleggen en beheren van FAQs en daar allerlij posts aan koppelen. Een andere optie is het gaandeweg beschrijven van best practices op het gebied van webdesign. Dit zou in de vorm van een wiki kunnen, waarbij je kunt overwegen iedereen te laten editen of een beperkte groep.

 

Wat ik ervaar op HL is dat veel vragen van leden inherent cross-functioneel zijn. Iemand die komt met zeer open vraag als: hoe start ik een onderneming? Of: wat er komt er kijken bij het aannemen van personeel? Wat is de beste rechtsvorm? Niet iedereen op HL waardeert zo'n onspecifieke vraag, maar de realiteit van ondermerschap is dat het vaak met begint met dit soort vage en brede vragen.

 

Je kunt deze groep tegemoet komen door rond een aantal overkoepelende Thema's je kennis te organiseren. Voorbeelden:

 

- De Start (rechtsvorm, marketing, business plan, naam)

- Internationaal Ondernemen (import uit buitenland, transport, outsourcing, internationale rechtsvormen)

- Groei (aantrekken VC, van eenmanszaak naar BV, investering in technologie)

- Personeel (beleid, regelgeving, organiseren, van ondernenemer naar manager)

- Business Development (nieuwe producten en diensten ontwikkelen, met partners samen gaan werken, nieuwe markten aanboren)

- Sales (plannen, technieken, outsourcen, personeel, kanalen)

 

Samenvattend: functionele thema's die binnen bestaande sectie kennis aggregeren en organisaties en weet-ik-veel-hoe-je-ze-wil-noemen Thema's als een soort overkoepelende manier of mensen de weg te wijzen.

 

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie

Nog een gedachte: HL is een community, maar een die - zoals zo veel communities - slecht beperkt actief is. Immers, van de meer dan 8,000 leden, is er slecht een heel klein aantal echt actief. Binnen die activiteit moet je onderscheid maken tussen de Gevers en de Nemers, waarbij het een realiteit is van de meeste communities dat er meer Nemers dan Gevers zijn.

 

Als je het al wilt hebben over de toekomst van HL, dan zou je kunnen kijken naar manieren om a) de groep actieve posters te vergroten en b) het aantal Gevers te laten stijgen. Aan papieren leden hebben we niks, aan actieve leden die delen in hun kennis, ervaring, en inzicht wel.

 

Een voorbeeld: mijn vrouw is actief op een schrijversforum, waar leden actief elkaars werk (delen van romans meestal) bekritiseren. Die kritieken zijn meer dan alleen 'ik vind het leuk" en gaan echt de diepte in. Mijn vrouw is soms 2, 3 uur bezig met een kritiek, er gaat veel werk in zitten.

 

Om nu te zorgen dat leden elkaar blijven helpen, is er een basaal puntensysteem ingesteld. Voor elk hoofdstuk dat je bekritiseert krijg je een punt. Voor elk hoofdstuk dat je wil laten bekritiseren, moet je een punt betalen. Je kunt dit knullig vinden, maar het resultaat is wel dat mensen heel veel werk verrichten voor andere leden. En zo heeft iedereen wat aan elkaar. Sterker nog, op dit schrijversforum komen dus alleen hele actieve leden voor, omdat inactieve leden vanzelf wegblijven.

 

Ik zou me best kunnen voorstellen dat je een soortgelijk systeem invoert op HL. Het is immers de bedoeling samen een community te bouwen en onderhouden, en dat betekent dat je elkaar helpt. Laat mensen eerst maar wat punten verdienen voordat ze zelf vragen gaan stellen. Dit is een principe dat m.i. wat duidelijk verankerd mag worden in HL.

 

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie

Ander idee: stel Task Forces is (klint cool, toch? :) ). Dit betekent dat je kleine groepen van experts samenbrengt rond een bepaald thema of onderwerp en deze tot de beschikking stelt van HL-leden. Dus in plaats van dat je je vraag op het forum gooit en wacht tot iemand antwoordt, verzoek je nu de volledige aandacht van Task Force Branding of Task Force Business Plan.

 

Het verschil met het forum is dat een Task Force meer tijd en aandacht aan je besteedt. Een soort intervisie, of hoe ze dat ook noemen. Het zou de bedoeling kunnen zijn dat er rond een specifiek onderwerp door een kleine groep mensen intensief wordt gebrainstormed. Optie: doe dit in een afgeschermd gedeelte van de website, zodat alleen de aanvrager en Task Force toegang hebben tot de conversatie.

 

Ik weet dat het principe van het forum is: alles in de openbaarheid, want posts kunnen we allemaal teruglezen. Maar de realiteit is ook wel weer zo dat je niet alles op het forum kan en wil kwakken, hoe geannonimiseerd "(Ik heb een probleem met klant X") je dat ook kan doen. Zo'n afgeschermd gedeelte is dat ideaal, zeker als je kunt waarborgen dat de Task Force leden discreet omgaan met de informatie.

 

Zo'n Task Force is natuurlijk wel een HL 'Plus' optie, dus er moet een manier zijn om daarvoor te 'betalen'. Kan met zo'n puntensysteem bijvoorbeeld, een Task Force interventie kan dan 5 punten kosten in plaats van de reguliere 1 punt voor een openbare HL post vraag. Dus je "moet er wel wat voor doen"!

 

 

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie

Het 'eerst geven dan nemen' concept vind ik op zich wel goed. Maar wat als je nou weinig relevante kennis te geven hebt maar wel met een relevante vraag zit? Op het schrijversforum is de vraag en het aanbod hetzelfde (reviews van schrijfwerk) op dit forum is de match niet 1 op 1. Mijn kennis is bv. heel technisch en die kan ik hier maar beperkt kwijt. Hoe moet ik dan aan m'n punten komen om mijn vraag te stellen?

Link naar reactie

Als je meer te vragen hebt dan dat je advies geeft aan anderen ben je toch zo door je 5 punten heen (lijkt me)?

 

Misschien dat je dan wel twee keer nadenkt voordat je lukraak even je vraag op HL post om snel even kennis te Nemen. Daarnaast zou je ook punten kunnen geven aan mensen met goede vragen, zoiets als nu een reus.

 

Ik vind overigens dat iedereen z'n vraag moet kunnen stellen maar een hele scheve ratio gevers/nemers is volgens mij ook funest voor een community.

Link naar reactie

Op zich krijgt het karma systeem dan wel veel meer inhoud. Nu heeft het eigenlijk geen functie. Ik zou dan wel voorstellen dat iemand geen punt eraf mag halen met een kneus. Komt iemand daardoor op 0 kan hij of zij niks meer posten. Dan krijg je weer dat iemand eerst verplicht inhoudelijk moet reageren, waardoor de motivatie gaat verdwijnen.

 

En het moet inderdaad ook weer niet te strak worden, een forum moet zo toegankelijk mogelijk blijven. Ik denk dat een update aan de tekst en uitleg van de site en iets beter modereren al heel veel zou kunnen helpen. Bij het starten van een nieuwe topic erboven al een aantal punten uitleggen bv:

 

- Heb je al gezocht met de zoekfunctie?

- Heb je al gezocht met Google?

 

En daarbij een richtlijn hoe je het beste je probleem kan uitleggen. Dus wat is het probleem, wat heb ik er zelf al aan gedaan en waar heb ik concreet vragen over. Denk echt dat dat al een stuk scheelt.

YourCom // alles voor internet

NIEUW!! Yourhello // doorzichtig kunststof visitekaartjes!

Link naar reactie

Ik denk dat het aantal vragen zal afnemen wanneer de kennis die in alle posts zit beter ontsloten wordt, bijvoorbeeld door het gebruik van thema's. Ik kom toch weer dagelijks vragen tegen waarvan het enige antwoord is: gebruik de zoekfunctie. Veel vragen zijn dus gewoon onnodig.

 

HL moet m.i. geen hyper-exclusieve club worden van experts. Tegelijkertijd is het huidige model, waarbij weinig mensen al het werk doen en de meeste mensen erbij hangen, niet houdbaar op termijn. Kijk maar naar hoe er gereageerd wordt op vragen als "is mijn logo mooi", zeker als het een eerste post is.

 

Er moeten een middenweg worden gevonden, een optimaal punt tussen quantiteit en qualiteit. Ik zeg niet dat een puntensysteem de oplossing is, maar ik vind wel dat de balans zoek is en dat dat moet worden aangepakt. Het principe moet zijn: dit is een community, en dat betekent dat mensen actief elkaar helpen met raad en daad.

 

De vrees is duidelijk dat sommige mensen niets te zeggen hebben op het forum, dat ze niet in staat zouden zijn bij te dragen. Ik vind dat een ongegronde aanname. Als mensen gestimuleerd worden, kunnen ze allemaal wat zinnigs bijdragen. Een associate, een soortgelijke ervaring, een expert opinion, een goede vraag, een emotionele reactie.

 

Mensen kunnen elkaar ALTIJD helpen, het vergt echter inspanning en pro-activiteit. Er zijn zat vragen die gesteld worden, je moet gewoon even zeken totdat je ergens een plekje vindt om bij te dragen.

 

 

 

 

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie

Ilja, helaas kan ik geen dubbele reuzen geven, want anders had je er tenminste 2 erbij gehad. En jij niet de enige, overigens.

 

Dames en heren, ga aub door met de ideeen en nieuwe gedachten, ik vind het errug goed ! Het idee van fora inrichten naar thema a la : "De Start" vind ik briljant - geheel vanuit de gebruiker gedacht en dat spreekt mij als marketeer aan. Bovendien herken ik veel van de vragen die nu overal & nergens terecht komen.

 

Ook het intervisie idee - we hebben nu al Experts dus een voorwaarde is al voldaan. Expert-spreekuren ? Kan leuk zijn en zeker aantrekkelijk voor starters.

 

En dat we met karma meer kunnen, ben ik ook eens. Inzicht wie waar wat voor geeft, lijkt mij nuttig - sociale wetenschap toont bijv. aan dat mensen zich goed blijven gedragen als ze een redelijke pakkans van slecht gedrag verwachten.

Geen idee of karma als geld of punten of zoiets gaat werken. Maar you never know.

 

Heb zelf al een keer zitten denken aan een getrapt lidmaatschap, maar daar waren de reacties niet erg enthousiast op. Dat we gevers toch moeten behouden/vergroten, is voor mij een gegeven.

 

Even wat anders : wat vinden jullie van de borrels ? Begin dit jaar -feb- begon het een beetje, toen juni en nu zijn we "on a roll" - waar gaat dit heen, is het leuk, kan het anders/beter/meer ?

 

En ondernemers en VC/informal investors bij elkaar brengen ? Mwoah, weet ik niet. Maar kan mij de gedachte zeer goed voorstellen.

 

Natuurlijk komen nu weer gedachten los als : wat was de bedoeling van HL, wie is de doelgroep, wat doe je wel en wat niet (meer). Maar nu even niet, nu zijn we lekker bezig over de toekomst. Dus zou zeggen :

 

What's next for HL ? Een innovatoren-markt ? Een ondernemerschap-pakket ? Promotie van leden ? Een diensten-lijst van leden met indicatoren van kwaliteit door consumenten ?

Misschien moeten we eens een enquete houden : Waar heb je als ondernemer behoefte aan en wat wordt nu niet vervuld door de bladen, ministeries, etc en waar zou dus ruimte zijn voor invulling door HL ?

 

Heb ook nog een soort peer-to-peer idee in mijn hoofd, maar dat wil er nog niet uit.

 

Genoeg van deze mod, weer graag het woord aan de leden !

Link naar reactie

Andere ideeen:

 

- Lid van de Week. Klinkt sullig, maar mensen houden van erkenning. Laat mensen een Lid van de Week nomineren vanwege een fantastische post, een rake opmerking of een inzicht dat een ander heeft geholpen een probleem op te lossen. Lid van de Week komt op de homepage met een link naar het profiel (meer exposure) en een korte uitleg waarom iemand Lid van de Week is geworden. Blijft een week staan (doh!).

 

- Weet niet of dit technisch uitvoerbaar is, maar kan je niet een manier vinden om bij posts automatisch links naar andere posts te suggereren. Bijvoorbeeld iemand post een vraag over Arbowetgeving, en de drie meest relevante HL posts op dat gebied worden getoond in een vlak. Of, een link naar her betreffende Thema. Of zoals Amazon dat doet: als je een product koopt, laten zien wat mensen, die ook hetzelfde product kochten, verder nog hebben aangeschaft.

 

- Ik zou wel eens wat meer te weten willen komen over de leden zelf. Creeer meer mogelijkheden om je profiel op te leuken, met foto's en meer tekst die beschrijft wie je bent en waar je voor staat. Hoeft niet allemaal over je bedrijf te gaan, het is vaak even boeiend om te lezen waar iemand heeft gewoon, welke boeken iemand leest en waar iemand op reis is geweest.

 

- Netwerksites zoals Ecademy en OpenBC laten je makkelijk zoeken op trefwoorden, bijvoorbeeld alle mensen die het woord "zeiljacht" of "opera"in hun profiel hebben. Mensen zoeken naar herkenning in anderen, dit is een manier om HL-leden sneller aan elkaar te koppelen.

 

- er is al eerder gesproken over een HL wiki. Ben geen techneut, maar dit zou een goede manier kunnen zijn om HL-leden bij te laten dragen aan het forum.

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie

webwolff noemde peer-to-peer, ik zat even me voor te stellen in wat voor richting hij dan zat te denken, ik kwam zelf vrij snel uit bij wat binnen studentenverenigingen (en wellicht ook elders maar mij niet bekend) een vader-moeder systeem gehanteerd wordt, wat inhoudt dat elk nieuw lid van de vereniging een soort mentor (vader/moeder) toegewezen kreeg, hier bestaat dan ook een stamboom van.

 

Dit is echt het eerste draadje van een hersenspinsel, dus nog geen idee of het bruikbaar is, maar wilde het alvast even noteren voor het me weer ontschoot. Misschien kom ik er later nog wel op terug.

 

 

Link naar reactie

Indira, wat stel je voor?

 

Persoonlijk zou ik wel iets zien in een sub-HL, speciaal voor de kleintjes in mediawereld en creatieve industrie etc. Praten over je vak en delen van expertise stel ik altijd op prijs (ik probeer dat ook een beetje in mijn eigen crossmedia forum). Dat zou wel inhouden dat er meerdere sub-HL's zouden moeten komen voor andere vakgebieden. Is wel zo democratisch. Maar is dit ook wel te realiseren?

 

Het moet natuurlijk niet zo zijn dat de overkoepelende (huidige) HL daardoor uiteenvalt, integendeel. Het is erg belangrijk om juist mensen uit andere vakgebieden te spreken om naast de vriendschappen die er al zijn ontstaan ook het zakelijk gedeelte in stand te houden.

 

 

Zie ook: crossmedialog

Link naar reactie

Het puntensysteem van Ilja vind ik wel heel interessant, amar het probleem is natuurlijk dat hier vooral starters komen en die niet altijd veel kennis te brengen hebben.... toen ik zelf HL vond heb ik eerst heel wat meegelezen voordat ik vragen ging stellen, en heel wat vragen gesteld vorodat ik ging antwoorden. Wat je met dat puntensysteem wel stimuleert is dat mensen de kennis die ze hebben of hier uit andere posts halen ook weer gaan delen.

 

Er zijn hier ook wel veel nemers, die niets komen geven, maar wel kennis in huis hebben. (als voorbeeld de persoon die hier zijn bedijfsnaam kwam halen, genoeg vragen postte om Nico daar een aparte psot aan te laten weiden, en toen hij daarop gewezen werd zijn nick verandere in 'Vertrokken' ....)

Toch zou je mensen van een startslado oid moeten voorzien, o mte voorkomen dat mensen hun vragen niet meer kwijt kunnen. Of je moet ook in de min kunnen staan..... het effect is dan dat je eerst veel kutn vragen en daarna kunt beantwoorden, Iemand ver in de min krijgt op den duur waarschijnlijk geen antwoorden meer.

 

Het systeem van de stoottroepen per vakgebied van Ilja spreekt me ook er gaan.... vooral omdat er dan meerdere experts verzameld kunnen zitten in zo'n Taskforce, die kunenn onderling wat sparren, en het voordeel is dat ze niet in ander TF's zitten: hun energie kan beperkt blijven tot die ene Taskforce, waardoor ze meer energie per 'klant' over hebben.

 

Ilja, reusje!

Link naar reactie

Probleem met de chat is dat je niet kunt zien of er iemand aanwezig is, en als ik de chat heb openstaan en er komt iemand binnen, zie ik dat ook niet ....

 

Klopt helemaal, daar zou nog iets op verzonnen moeten worden, geluidje als er iemand binnenkort ofzo. Ik heb het venster nu open staan en kijk zo nu en dan of er iemand is, vaak is dat dan niet zo. Terwijl er dan redelijk wat leden ingelogd zijn.

YourCom // alles voor internet

NIEUW!! Yourhello // doorzichtig kunststof visitekaartjes!

Link naar reactie

Andere ideeen:

 

- Ik zou wel eens wat meer te weten willen komen over de leden zelf. Creeer meer mogelijkheden om je profiel op te leuken, met foto's en meer tekst die beschrijft wie je bent en waar je voor staat. Hoeft niet allemaal over je bedrijf te gaan, het is vaak even boeiend om te lezen waar iemand heeft gewoon, welke boeken iemand leest en waar iemand op reis is geweest.

 

dit vind ik ook een leuk idee, ilja!

Zie ook: crossmedialog

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 112 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.