• 0

bij start - praten met boekhouder?

Gast Verwijderd account

Hallo beste ondernemers / forummers,

 

Ten eerste; ik ben jonge student en nieuw hier, dus ik hoop niet dat ik vragen stel die al 100 keer gesteld zijn. Ik heb al aardig wat gesearched maar ik heb een aantal vraagjes. Rechtsvorm: Eenmanszaak.

Wat doe ik ? Ik hou mij bezig met het ontwerpen, vervaardigen en restaureren van kappen van bestaande scooters / motoren / andere motorvoertuigen.

 

Voordat ik mijn eerste klant binnenkreeg had ik (bijna) alles rond en was ik officieel een bedrijfje. Er was nogal haast met de handel dus het lukte mij niet om op tijd een 2de bankrekening te regelen. Het geldbedrag X is dus op mijn priverekening terrecht gekomen.

Daarna heb ik meteen een zakelijke rekening geopend...

 

1: Moet ik het bedrag X overboeken naar mijn prive rekening ?

2: Moet ik kunnen aantonen dat dat bedrag op mijn prive rekening terecht is gekomen ?

 

En als laatste;

Hoe zit het met de inkomsten belasting. Ik zou graag nog zakelijk een computer en auto willen.

 

3: Is het zaak om zo veel mogelijk te investeren voor je eigen bedrijfje zodat je het 'verdiende' bedrag investeerd in je bedrijf ?

4: Is het een goed idee om als beginner eens met een accountant of boekhouder te praten, zodat je belangrijke dingen niet mist ? Ik hoop namelijk dat ik op dit forum veel belangrijke informatie mee krijg.

 

Nogmaals, ik hoop dat mensen mij hier kunnen helpen aan de antwoorden. Ik ben al lang blij dat ik al aardig wat informatie heb kunnen vinden op dit forum!

 

Groetjes,

 

 

Koen

 

[titel toegespitst - mod]

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom Koen.

 

Je eerste vraag begrijp ik niet helemaal. Het bedrag is toch al op je privé-rekening gestort? Met een eenmanszaak is de scheiding tussen privé en zakelijk wat dunner. Volgens mij kun je een eenmanszaak runnen met alleen een privé-rekening. Voor het gemak en overzicht is het echter gebruikelijk een zakelijke rekening te hebben.

 

En volgens mij is daarmee ook je tweede vraag beantwoord. Aan het einde van het jaar maak je een jaarrekening om je belastingaangifte etc. te kunnen doen. En waar jij je geld op laat bijschrijven speelt eigenlijk geen rol.

 

Als je aan het einde van het jaar de jaarrekening maakt, zul je merken dat het bedrag wat je geinvesteerd hebt niet van invloed is op je winst of verlies. Die investeringen vind je nl. terug op je balans. Onze vrienden van de belastingdienst komen afrekenen op basis van je evt. winst. Ook als je investeert moet je daar dus echt rekening mee houden om niet voor vervelende verrassingen komen te staan.

 

Je laatste vraag is eigenlijk het belangrijkste. Zeker omdat je door je andere vragen de indruk wekt dat je belangrijke informatie mist, heb ik maar één advies: DOEN!

 

www.chainsupport.nl

 

stippel je eigen loopbaan uit, voordat iemand anders dat doet....

Link naar reactie
  • 0

1: Moet ik het bedrag X overboeken naar mijn prive rekening ?

Antwoord: Als het bedrag in eerste instantie naar je privérekening is gekomen, dan kun je het 't beste van je privé overmaken naar je nieuwe, zakelijke bankrekening. Dit is immers het bedrag dat je uit je onderneming hebt verkregen. Als je het op je privérekening laat staan en zodanig privé besteedt, moet je dat opgeven als privéuitgaven en dus inkomstenbelasting over het bedrag betalen

 

2: Moet ik kunnen aantonen dat dat bedrag op mijn prive rekening terecht is gekomen ?

Antwoord: Als je het van je privé naar je zakelijke rekening overmaakt onder vermelding van bijvoorbeeld het factuurnummer waar het bedrag van komt, zal de fiscus daar niet moeilijk over doen.

 

3. Hoe zit het met de inkomsten belasting. Ik zou graag nog zakelijk een computer en auto willen.

Antwoord: Als je die zakelijk aanschaft, kun je deze gewoon als kostenpost opvoeren. Als je ze van privégeld aanschaft voor je bedrijf, maak je, zodra je het hebt, vanaf je zakelijke rekening het geld over naar je privérekening.

 

3: Is het zaak om zo veel mogelijk te investeren voor je eigen bedrijfje zodat je het 'verdiende' bedrag investeerd in je bedrijf ?

Antwoord: Praat daar eens over met een boekhouder!

 

4: Is het een goed idee om als beginner eens met een accountant of boekhouder te praten, zodat je belangrijke dingen niet mist ? Ik hoop namelijk dat ik op dit forum veel belangrijke informatie mee krijg.

Antwoord: Is sowieso een heel goed plan! Zo zorg je er ook voor dat een boekhouder vanaf het begin is betrokken bij je onderneming. Vaak geven ze prettige starterstips, want ze hebben er zelf belang bij dat het goed met je gaat ;)

 

Groeten!

Sietse

http://www.mediabattery.com | http://www.startupidentity.nl

visual identity, webdesign & -development, tv consultancy and music artists support

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Beste Sietse en Eric,

 

Alvast bedankt voor jullie snelle reactie. Het is me al een stuk duidelijker. Ik ga proberen om zo snel mogelijk bepaalde zaken te bespreken met een boekhouder.

 

Als er nog iemand een toevoeging heeft, dan hoor ik die natuurlijk graag.

 

Groetjes,

 

Koen

Link naar reactie
  • 0

Beste koen!

 

Allereerst welkom hier! :)

 

Even voor de duidelijkheid: Als je nieuwe dingen aanschaft zoals een computer enzo, dan zijn dat investeringen.

 

Die investering zijn kosten en kosten mag je aftrekken van je omzet.

Hierdoor wordt je winst lager en hoef je dus minder belasting te betalen.

 

En je krijgt ook nog eens investeringsaftrek, daardoor betaal je nog minder belasting!

 

Groeten,

 

Niels28

Dununba percussieworkshops

www.dununba.nl

Barafoli - Afrikaanse percussieband

www.barafoli.nl

Link naar reactie
  • 0

Als je het op je privérekening laat staan en zodanig privé besteedt, moet je dat opgeven als privéuitgaven en dus inkomstenbelasting over het bedrag betalen

 

Hola! Da's niet correct. Het zijn sowieso inkomsten, ongeacht op welke rekening je het laat staan, of hoe je het gebruikt, en je zult er dus altijd belasting over moeten betalen.

 

1: Moet ik het bedrag X overboeken naar mijn prive rekening ?

 

Dat kan, maar hoeft niet. Als eenmanszaak zijn prive en zakelijk inderdaad niet erg verschillend. Voor het overzicht is het wel beter om de verschillende geldstromen gescheiden te houden, dus het is niet onverstandig. Mocht je dan prive geld nodig hebben, dan boek je een bedrag over van de zakelijke naar de prive rekening, en neem je dat in je boekhouding op als 'Opname'.

 

2: Moet ik kunnen aantonen dat dat bedrag op mijn prive rekening terecht is gekomen ?

 

Nee. Je hebt het ontvangen, en hoe maakt niet uit.

 

Hoe zit het met de inkomsten belasting. Ik zou graag nog zakelijk een computer en auto willen.

 

Je betaalt inkomstenbelasting over je inkomsten. :o

 

;)

 

3: Is het zaak om zo veel mogelijk te investeren voor je eigen bedrijfje zodat je het 'verdiende' bedrag investeerd in je bedrijf ?

 

Door investeringen te doen verlaag je je belastbaar inkomen, en betaal je dus minder belasting. Vergeet echter niet dat je dat geld dan wel uitgegeven hebt, dus doe geen investeringen die niet nodig zijn.

 

4: Is het een goed idee om als beginner eens met een accountant of boekhouder te praten, zodat je belangrijke dingen niet mist ?

 

Dit is de inkopper van de week. Ja dus! :)

Link naar reactie
  • 0

 

Die investering zijn kosten en kosten mag je aftrekken van je omzet.

Hierdoor wordt je winst lager en hoef je dus minder belasting te betalen.

 

En je krijgt ook nog eens investeringsaftrek, daardoor betaal je nog minder belasting!

 

 

 

Ik ben geen boekhouder, maar meen toch te weten dat het erg belangrijk is om te onthouden dat niet alle kosten als investeringen worden aangemerkt en -omgekeerd- ook niet alle investeringen kosten zijn. Alleen kosten leiden tot verlaging van de winst en dus tot 'minder belasting betalen'.

 

Op investeringen kun je inderdaad -onder bepaalde voorwaarden!- investeringsaftrek krijgen. Investeringsaftrek op vervoersmiddelen is echter vrij zeldzaam!

 

Voor het overige herhaal ik mijn eerdere antwoord op je vierde vraag.

 

www.chainsupport.nl

 

stippel je eigen loopbaan uit, voordat iemand anders dat doet....

Link naar reactie
  • 0

 

 

3: Is het zaak om zo veel mogelijk te investeren voor je eigen bedrijfje zodat je het 'verdiende' bedrag investeerd in je bedrijf ?

 

Door investeringen te doen verlaag je je belastbaar inkomen, en betaal je dus minder belasting. Vergeet echter niet dat je dat geld dan wel uitgegeven hebt, dus doe geen investeringen die niet nodig zijn.

 

 

Peter, ik volg het niet helemaal: ik heb vorig jaar een auto gekocht voor 'de zaak', maar kan in mijn boekhouding alleen maar een mutatie op mijn balans vinden. Mijn inkomen blijft dan toch ongewijzigd?

www.chainsupport.nl

 

stippel je eigen loopbaan uit, voordat iemand anders dat doet....

Link naar reactie
  • 0

Peter, ik volg het niet helemaal: ik heb vorig jaar een auto gekocht voor 'de zaak', maar kan in mijn boekhouding alleen maar een mutatie op mijn balans vinden. Mijn inkomen blijft dan toch ongewijzigd?

 

Nee, niet als je de auto afschrijft. Stel dat je deze voor 10.000 gekocht hebt, en hem in 5 jaar afschrijft, dan kun je elk jaar 2.000 afschrijving opvoeren, en wordt de auto elk jaar 2.000 minder waard op de balans.

 

Deze afschrijving wordt ook in mindering gebracht op je belastbaar inkomen.

Link naar reactie
  • 0

Beste koen!

 

Allereerst welkom hier! :)

 

Even voor de duidelijkheid: Als je nieuwe dingen aanschaft zoals een computer enzo, dan zijn dat investeringen.

 

Die investering zijn kosten en kosten mag je aftrekken van je omzet.

Hierdoor wordt je winst lager en hoef je dus minder belasting te betalen.

 

En je krijgt ook nog eens investeringsaftrek, daardoor betaal je nog minder belasting!

 

Groeten,

 

Niels28

 

 

En toch moet ik je tegenspreken. Niet alles is voor de belasting een inverstering. Alles boven de 450 euro (meen ik) is een investering daaronder niet. Dus koop je bijv. een stoel voor je bedrijfje dat is dat geen investering maar 5 stoelen wel. Raar maar waar dus kijk uit. En............ investeer je voor minder dan zeg 2500 euro dan ben je met een hobby bezig zegt meneer belasting en zo is er nog veel meer.........

Link naar reactie
  • 0

En toch moet ik je tegenspreken. Niet alles is voor de belasting een inverstering. Alles boven de 450 euro (meen ik) is een investering daaronder niet. Dus koop je bijv. een stoel voor je bedrijfje dat is dat geen investering maar 5 stoelen wel. Raar maar waar dus kijk uit. En............ investeer je voor minder dan zeg 2500 euro dan ben je met een hobby bezig zegt meneer belasting en zo is er nog veel meer.........

 

Het zou raar zijn als 1 stoel niet aftrekbaar is en 5 stoelen wel; je raadt het al...dit mag dus (officieel) ook niet. Dat vaak in de praktijk 5 stoelen geen 5 stoelen worden genoemd, maar kantoorinventaris is eigenlijk een vorm van fraude(indien investeringsaftrek wordt geclaimd)

 

De grens van hobby ligt zeker niet op 2.500 aan investeringen; dit hangt namelijk af van hoe kapitaalsintensief een onderneming is. Zo hebben kenniswerkers en pure dienstverleners relatief weinig investeringen.

 

Groet

 

Rob

 

Link naar reactie
  • 0

En toch moet ik je tegenspreken. Niet alles is voor de belasting een inverstering. Alles boven de 450 euro (meen ik) is een investering daaronder niet. Dus koop je bijv. een stoel voor je bedrijfje dat is dat geen investering maar 5 stoelen wel. Raar maar waar dus kijk uit. En............ investeer je voor minder dan zeg 2500 euro dan ben je met een hobby bezig zegt meneer belasting en zo is er nog veel meer.........

 

Het zou raar zijn als 1 stoel niet aftrekbaar is en 5 stoelen wel; je raadt het al...dit mag dus (officieel) ook niet. Dat vaak in de praktijk 5 stoelen geen 5 stoelen worden genoemd, maar kantoorinventaris is eigenlijk een vorm van fraude(indien investeringsaftrek wordt geclaimd)

 

De grens van hobby ligt zeker niet op 2.500 aan investeringen; dit hangt namelijk af van hoe kapitaalsintensief een onderneming is. Zo hebben kenniswerkers en pure dienstverleners relatief weinig investeringen.

 

Groet

 

Rob

 

 

 

Beste Rob wat je schrijft is helemaal waar, namelijk ieder heeft zo zijn waarheid. Zelfs de belastingdienst. Wat ik eigenlijk probeer te vertellen is dat er regeltjes zijn, maar dat die altijd weer anders uitgelegd kunnen worden. Dus de waarheid ligt naast het midden. Dat van die stoelen is een oude truuk. Koop je iets van 430 euro is het geen investering en voor 460 wel. Dus men vraagt gewoon om creatief inzicht. Let wel als de belastingdienst van ons iets nodig heeft dan wordt er geschraapt en van een zeer grote jongen dan wordt er afgekocht zo van als wij een paar miljoen hebben dat is dat ook goed. En als er een waarheid zou bestaan dan was alles opgelost.

 

Groet Wakka

 

__________________

www.brandeveen.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 121 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.