• 0

Wil de b2b ook gewoon een folder?

Naar aanleiding van dit bericht:

 

De consument wil gewoon een folder

 

In het veranderende medialandschap zijn digimedia als website, e-mail en pop-ups aan het media-arsenaal toegevoegd. Moeten marketeers en marktonderzoekers nu hun focus verleggen naar nieuwe media, of blijven traditionele media een rol van betekenis spelen? Als je het aan de consument vraag is het antwoord helder: de consument wil het liefst een folder.

 

Dat blijkt uit een onderzoek dat Motivaction in opdracht van het Tijdschrift voor Marketing onder 100 marketeers en 400 consumenten uitvoerde. De toename van digimedia is een feit, en toch blijft de traditionele folder het meest geschikte medium om de consument te bereiken.

 

Opmerkelijk is dat voor uiteenlopende productgroepen de folder nog steeds het meest geraadpleegd wordt wanneer het gaat om het ontvangen van ongevraagde informatie. De traditionele folder roept weinig tot geen irritatie op, sterker nog, de consument wil het liéfst via een folder geïnformeerd worden. Een feit dat marketeers overigens onderkennen.

 

De top vier van vervelendste mediakanalen om ongevraagd informatie te ontvangen is:

 

1.Telemarketing

2. SMS

3. Pop-ups

4. E-mail

 

Telemarketing, SMS, pop-ups en e-mail vallen dus wat de consument betreft af.

 

Het onderzoek staat in het oktobernummer van het Tijdschrift voor Marketing, dat deze week verschijnt.

 

(bron: marketingonline,nl)

 

Vraag ik me af: wil de b-2-b klant ook gewoon een folder? Wat waarderen jullie het meest om mee geinformeerd te worden? Maak je nog onderscheid tussen producten en diensten?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wij hebben zelf wat onderzoek gedaan onder onze relaties, afnemers op het gebied van relatiegeschenken, promotionele artikelen ed.

Daarbij zijn ca 1.000 bedrijven bevraagd:

 

Meerdere antwoorden per vraag mogelijk

 

Catalogi

1. in print 62 %

2. op cd 5 %

3. op het internet 82 %

4. anders 3%

 

Aanbiedingen (folder leaflet)

1. in print 82 %

2. op cd 0 %

3. op het internet 79%

4. email 43%

5. anders 2%

 

Nieuwsbrief

1. in print 45 %

2. op cd 0 %

3. op het internet 62%

4. email 23%

5. anders 0%

 

 

Specialist op het gebied van "advertising by products",

vinder van het juiste geschenk voor uw doel.

Link naar reactie
  • 0

Jullie onderzoek laat dus zien dat het antwoord 'ja' zou moeten zijn:de b2b wil ook gewoon een folder, en aanvullend op het internet. De mail is ook impopuliar, evenals in het consumentenonderzoek.

 

Blijft mijn vraag eigenlijk nog wel staan voor onze dienstverleners; heeft een folder als dienstverlener zin? Producten zijn gemakkelijk aan te prijzen emt een folder of hand-out, maar wie market zijn diensten hier ook met een folder?

 

Zelf bereik ik de meeste leads via via of op bijeenkomsten.

 

Soms heb ik een boekje (A5, ingeringd) mee met daarin wat projecten, ik werk ook veel met een kaartsysteem, waarbij ik A6 kaarten met projectdocumentatie en een apart mapje heb.

Werkt staand (beurs/bijeenkomst) erg lekker om te laten zien: je kunt zelf de projecten alvast selecteren die je wilt tonen, terwijl de ander een kaart bekijkt. Voor geinteresseerden stel ik daarna een boekje op met specifiek die projecten die interessant zijn voor die prospect.

 

Maar wat nu als je als dienstverlener op een beurs staat? Ga je dan met folders werken (met hagel schieten) of mist dat dan toch zijn doel?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Gezien de reacties van onze klanten zou ik ook voor diensten kiezen voor een vorm van folder. Bijvoorbeeld tweeslag A4 waarop ik kort uit de doeken zou doen wat ik op de diverse terreinen kan betekenen. Voorts door middel van een antwoordkaart en verwijzing naar een website de mogelijkheid bieden voor meer of gerichtere informatie.

 

Specialist op het gebied van "advertising by products",

vinder van het juiste geschenk voor uw doel.

Link naar reactie
  • 0

 

Een folder is niet altijd kostenefficiënt. Een adviseur die ik ken maakt van elk project een mooie ansichtkaart, zodat ze (toekomstige) relaties een mapje kan geven met relevante voorbeelden. Ook stuurt ze elk kwartaal een nieuwsbrief in de vorm van zo'n kaart. Krijgen ze toch iets in handen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

@Nonex:

Je bent zelf ook een potential voor dienstverleners. Hoe ontvang jij graag je info?

 

Voor folders spelen denk ik enkele factoren mee.

...Hoe ontvang je ze? per post, op beurzen of bij een acquisitiegesprek,

...Wanneer ontvang je ze? altijd of na interesse.

 

Zelf hoef ik echt geen folders als ik totaal niet geinteresserd ben in de specifieke dienst. Ook hoef ik geen folder als ik een beurs bezoek, want dan loop ik de hele dag met papierwerk. Wel zou ik een folder (factsheet) ontvangen na een eerste gesprek als ik enigszins mijn interesse heb getoont en die dan ontvangen per post.

 

SMS, Telefoon en POP-ups zijn echt dooddoeners. Een brief op maat met een ondersteunende folder doet het bij mij nog wel goed.

Link naar reactie
  • 0

Waarschijnlijk hangt het ook goeddeels af van waarom iemand de informatie wil ontvangen. Als het puur gaat om een overzicht van het aanbod, specificaties van artikelen en dergelijke lijkt me het ideaal om dat via een website te doen.

 

Waneer het draait om reclame, of in ieder geval informatie waar de ontvanger niet aan trekt, dan kan een website opeens wat lastiger zijn - die mik je niet ongevraagd door de brievenbus.... wel door de electronische variant, maar dat is meteen spam en werkt mogelijk averechts.

 

In de cijfers van Rien over het leaflet vind ik het grote percentage dat (ook) kiest voor 'internet' wel wat opvallend... hoe push je online leaflets?

Link naar reactie
  • 0

In de cijfers van Rien over het leaflet vind ik het grote percentage dat (ook) kiest voor 'internet' wel wat opvallend... hoe push je online leaflets?

 

Door gewoonte, bijvoorbeeld: aanbieding van de dag,week, maand

 

Combinatie met print: zie ook onze nieuwe ... op ....

Specialist op het gebied van "advertising by products",

vinder van het juiste geschenk voor uw doel.

Link naar reactie
  • 0

De folder van office centre wil ik nog wel eens online bekijken, en vor alle producten die ik in mijn projecten toepas (meubilair, interieurafwerking) vind ik online-informatie / online-folders ideaal: je kunt altijd iets vinden en uitprinten voor je opdrachtgever. Maar voor de diesntensector een online folder? Ik zie het nog niet meteen voor me.

 

@remko: het liefst zie ik zelf een persoonlijk uitgereikt visitekaartje met een overzicht van de diensten, bijvoorbeeld in folder of briefvorm. Via de post doen de geadresseerde brieven met een folder het ook goed, maar je hebt al snel door hoe ze aan je informatie komen. Brieven gericht aan Nonex interior design ter attentie van 'de directie' gaan bij mij snel de prullenbak in.

 

Ook al blijft een folder die je op een beurs presenteert een schot met hagel, en kies ik liever voor een persoonlijke benadering (levert meeste prospects op, en zo ervaar ik het zelf ook het liefst) zie ik nu wel de meerwaarde in van een folder.... budgetvriendelijk, en toch een grote groep bereiken.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Nonex (en anderen),

 

Even een blonde vraag, maar is je eigen website zoals www.nonex.nl eigenlijk niet gewoon een digitale folder? Persoonlijk zijn dat de folders die ik het liefste zie. Ik kan ze namelijk inkijken wanneer mij dat uitkomt, ze kosten geen ruimte in mijn kasten en ik heb altijd de meest actuele versie als ik ze nodig heb.

 

Daarnaast vraag ik me af of de conclusie dat consumenten folders 'willen' wel de juiste is. Je kunt de onderzoeksresultaten (zoals altijd) ook anders interpreteren.

De top vier van vervelendste mediakanalen om ongevraagd informatie te ontvangen is: Telemarketing, SMS, Pop-ups, en E-mail.

Als je aan mij zou vragen wat ik het minst irritant vind, zou ik ook zeggen folders in de brievenbus. Die breken namelijk het minste in en je kunt ze weren met een leuk stickertje op je brievenbus.

 

Mijn idee is dat je in de b-to-b markt mensen meestal sowieso geen ongevraagde informatie moet toesturen, maar bijvoorbeeld pas een folder of visitekaartje geven als mensen daarom vragen. Anders heeft het toch weinig tot geen nut. Op een beurs staan en daar mensen een folder overhandigen (of naderhand toesturen) als er na een gesprek interesse bestaat, valt volgens mij niet in de categorie ongevraagde informatie.

 

Mijn antwoord op jouw vragen in je eerste bericht:

Ikzelf waardeer mensen het meest die mij pas informeren over hun producten of diensten nadat ik zelf heb aangegeven daar interesse in te hebben tijdens een mondelinge, telefonische of digitale ontmoeting tijdens een gesprek, borrel, beurs of andere gelegenheid. De manier waarop ze dat vervolgens doen vind ik niet zo belangrijk, hoewel een linkje naar een website meestal mijn voorkeur heeft.

Wat mij betreft is er dan weinig verschil tussen producten of diensten, hoewel ik afhankelijk van de producten soms een voorkeur heb voor een klein bergje papieren.

 

Maw: Ik ben het dus met Remko en jou eens. ;D

 

Groeten Karen

 

 

 

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Je bedoelt dat je een soort reclamefolder online zet die regelmatig geupdate wordt, en dat de klanten die wekelijks komen bekijken ofzo?

Inderdaad, neem bijvoorbeeld de makro, maar ook kan je denken aan de pagina "weekaanbieding" in een website. Een bezoeker heeft als snel door, als je het werkelijk bijhoudt, dat daar wekelijks iets nieuws te vinden is.

Specialist op het gebied van "advertising by products",

vinder van het juiste geschenk voor uw doel.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Nonex (en anderen),

Mijn idee is dat je in de b-to-b markt mensen meestal sowieso geen ongevraagde informatie moet toesturen, maar bijvoorbeeld pas een folder of visitekaartje geven als mensen daarom vragen.

 

Als ik mij hieraan zou hebben gehouden had ik nog niet de helft van het aantal klanten dat ik nu heb. Visitekaartjes zijn om mee te strooien. En folders leiden onder andere tot impuls aankopen. Zelfs bij (marketing)managers van de grootste bedrijven.

Specialist op het gebied van "advertising by products",

vinder van het juiste geschenk voor uw doel.

Link naar reactie
  • 0

Rien,

 

Er staat niet voor niets 'meestal'. Jij bent zo'n uitzondering die mijn regel bevestigt. De meeste b-to-b ondernemers die ik ken verkopen andersoortige en duurdere diensten of producten dan jij. Maar in jouw branche kan ik me indenken dat je er gewoon voor moet zorgen dat zoveel mogelijk mensen een catalogus in huis hebben.

 

Groeten en succes met strooien.

 

Karen

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Vanmiddag tijdens het gesprek een offerte getekend..

Nadien kwam natuurlijk de - als het goed is - de vraag.. waarom offerte bij me aangevraagd ?.. Nouuu ...in 2003 heb je me een folder gegeven... en die heb ik bewaard.. omdat ik dacht.. als de tijd rijp is...

Nieuwsbrieven en E-mails van 2003 waren allang pleite....

"u bent al de zoveelste die refereert aan m'n doku van 2003" in 2004 heb ik niets nieuw laten drukken..omdat ik dacht...

 

Natuurlijk komt deze ondernemer binnenkort weer met nieuwe folder/doku

 

Het kan zijn dat Karin en ik van een andere generatie zijn ... Karin vindt het op een internetsite.. bij mij is folder/doku .. hoe ziet de offerte eruit..en gesprek belangrijk om een beslising te nemen.. een site zegt me té weinig.. ( hoogstens of ze in mijn ogen een goeie disigner ingehuurd hebben ;) )

 

http://nl.linkedin.com/in/corvanprooyen

Leg niet teveel vast, anders beweegt het niet meer !

Link naar reactie
  • 0

Tsja, papier blijft inderdaad wel langer bewaard..... dat is weer een voordeel. Man kotm er nog bij: hoe maak je een fodler zo, dat hij de moeite is om zo lang ogelijk te bewaren?

 

Dan moet er bijzonder nuttige informatie op staan voor je klant, niet zozeer informatie over jouw business, maar juist over zijn business, veronderstel ik.

 

Ik heb het dan over algemene informatie die niet snel gedateerd is.

 

Voor mij zou het dus nuttig kunnen zijn om op een folder/in boekej een casus op te nemen hoe de inrichting van het afrekengebeid in de kleinschalige detailhandel bij kan dragen aan een snelle afwikkeling en goede klantbedieneing, dus hogere omzet, en heeft het geen nut om op een folder de laatste ontwikkelingen van RFID te zetten... dat is snel aschterhaald.

 

Preston: wat was er zo bijzonder aan je folder uit 2003?

Link naar reactie
  • 0

Vanochtend nog even gevraagd bij twee inkopers van beursgenoteerde ondernemingen. Beiden bewaren niet te dikke presentatiebrochures als het bedrijf zich goed presenteert onder trefwoord in hun papieren archief. Ook voor zaken waar zij nu al andere inkoopadressen voor hebben. Gewoon voor het geval zij alternatieve leveranciers zoeken of hun huidige steken laten vallen.

 

@Karen: Het gaat hierbij ook om duurdere producten zoals scheepsmotoren, systeemhuizen voor offshore platforms ed., maar ook reclameburo's en tekstschrijvers.

Specialist op het gebied van "advertising by products",

vinder van het juiste geschenk voor uw doel.

Link naar reactie
  • 0

Heren,

 

Het lijkt alsof wij het niet eens zijn, maar volgens mij valt dat wel mee.

 

@Preston,

Je meldt dat de klant met je in zee wilde omdat je hem een folder hebt gegeven. Dat heb je dus waarschijnijk ooit persoonlijk gedaan en misschien heb jij toen als persoon al een goede indruk bij hem gemaakt. Ik ben het helemaal met je eens dat het zeker voor kleine ondernemers draait om een goede offerte en een goed gesprek. En de juiste informatie/documentatie ter ondersteuning. Dat hoeft m.i. echter niet altijd een fysieke folder te zijn.

Zou het kunnen dat een goed visitekaartje met verwijzing naar actuele productinformatie op je website bij jouw nieuwe klant ook had gewerkt?

 

Het onderzoek ging over ongevraagd gestuurde folders.

Daarnaast zeg ik dat bij producten een bergje papieren (een folder dus) soms handig vind. Ik heb dus niets tegen folders an sich, maar wel mijn twijfels bij het nut van het lukraak rondsturen ervan voor de meeste ondernemers.

 

Karen is inderdaad precies 20 jaar jonger dan jij (1 generatie dus), maar met 39 toch wel ouder dan de internetgeneratie en de gemiddelde HL-er, vermoed ze. Waarbij je overigens wel het punt raakt dat als je klanten boven de 50 zijn een folder wellicht belangrijker is, dan wanneer je klanten onder de 40 zijn. Daar kan een ondernemer dus ook rekening mee houden bij de beslissing wel/geen folder.

 

@Rien,

Jij en ik ondernemen duidelijk in andere werkgebieden. Van de 700.000 bedrijven in Nederland zijn er een stuk of honderd beursgenoteerd. Ik heb in mijn 14 jaar ondernemerschap nog nooit een inkoper van zo'n bedrijf als klant gehad. Wel andere mensen van multinationals, maar die zoeken en vinden mijn diensten tegenwoordig via internet, hebben een visitekaartje ontvangen tijdens een bijeenkomst of zijn door anderen naar mij verwezen. Als professionele inkopers van grote bedrijven je doelgroep zijn, lijken folders of andere papieren documenten mij ook uitstekende marketinginstrumenten.

 

@Nonex,

Wellicht dat een van je conclusies kan zijn dat er dus wel degelijk verschil zit tussen het leveren van producten en diensten bij het nut van papieren folders.

 

Misschien zou het voor jou bijvoorbeeld interessant zijn drie tot vijf verschillende digitaal gedrukte A4 folders te maken met een uitdrukbaar of aangehecht visitekaartje. Dan kun je verschillende doelgroepen (winkeliers, horeca-ondernemers, interieurbedrijven oid) een folder op maat meegeven op beurzen/tentoonstellingen en kunnen ze zelf beslissen of ze die folder of alleen het visitekaartje (uiteraard met korte omschrijving van je diensten en een heldere verwijzing naar je digitale folder) willen bewaren. Of gewoon wat digitale folders maken en bezoekers van je stand de keuze geven, folder of visitekaartje meenemen. Dan kom je er snel genoeg achter waarvoor mensen in jouw geval een voorkeur hebben en wat waarschijnlijk het beste werkt.

 

Want wat mij betreft zou je die vraag ook kunnen stellen:

Wat werkt beter voor een dienstverlener, een papieren folder of een goed visitekaartje? Een digitale folder/website moet je volgens mij namelijk sowieso hebben.

 

Karen

 

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

 

Even een blonde vraag, maar is je eigen website zoals www.nonex.nl eigenlijk niet gewoon een digitale folder?

 

 

 

Daar heb je ook helemaal gelijk in (ben alleen niet tevreden over mijn huidige digitale folder...nieuwe is i.o.)

 

 

 

@Nonex,

Wellicht dat een van je conclusies kan zijn dat er dus wel degelijk verschil zit tussen het leveren van producten en diensten bij het nut van papieren folders.

 

Dat is idd wat ik veronderstel, en wat sommige van de bovenstaande psots enigszins aantonen.

 

 

@Nonex,

Misschien zou het voor jou bijvoorbeeld interessant zijn drie tot vijf verschillende digitaal gedrukte A4 folders te maken met een uitdrukbaar of aangehecht visitekaartje. ... Of gewoon wat digitale folders maken en bezoekers van je stand de keuze geven, folder of visitekaartje meenemen. Dan kom je er snel genoeg achter waarvoor mensen in jouw geval een voorkeur hebben en wat waarschijnlijk het beste werkt.

 

Want wat mij betreft zou je die vraag ook kunnen stellen:

Wat werkt beter voor een dienstverlener, een papieren folder of een goed visitekaartje? Een digitale folder/website moet je volgens mij namelijk sowieso hebben.

 

Karen

 

 

Totnog toe werkte ik al met kleine boekjes (A5) voor de verschillende segmenten, maar die zijn nogal prijzig en te 'mooi' om te 'strooien' (zijn na het kaliber persoonlijk overhandigen). Folders per branche is wel een goed idee, als ik voor folders zou kiezen zou ik dat zeker doen. Ik denk toch dat persoon en visitekaartje een betere combinatie zijn, zeker wanneer je ik wel de gelegenheid heb om werk te tonen, als op een beurs. Wel wordt mijn site inmiddels herbouwd (gaat meer specifiek de problemen van klanten afbakenen en geeft aan welke meerwaarde Nonex biedt bij het oplossen hiervan) en krijgt niet project-gerealteerde sites (zoals nu) maar branchgerelateerde sites. Daarnaast een aantal doorwaypages voor zeer specifieke onderwerpen....

 

Ik zit in de creatieve sector, dus een iets meer guerllia-achtige aanpak, of gewoon een opvallende maquette laten maken van hoge kwaliteit zou misschien eerder mijn promotiebudget opslokken dan folders.... maar deze draad gaat wel mee in de overweging...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    1 lid, 36 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.