• 0

Beginnersvraag: eenmanszaak, spaargeld & Rekening Courant Prive

Beste allemaal,

 

Allereerst mijn complimenten aan iedereen die in dit forum de moeite neemt om vragen van anderen te beantwoorden. Ik heb zelf al veel goede dingen kunnen lezen, maar op sommige plaatsen valt het kwartje bij mij (als beginnend ondernemer) nog niet helemaal. Mijn onderwerp is in dit forum al enkele keren aan de orde gekomen, maar toch is iets nog niet duidelijk...

 

Stel: Ik haal spaargeld van mijn prive spaarrekening en boek dit over naar de zakelijke rekening van mijn eenmanszaak om (de eerste) investeringen te kunnen doen. Zodra er betalingen zijn gedaan door klanten, kan ik dit geld weer terugboeken naar mijn prive spaarrekening via de 'rekening courant prive' (heb ik in dit forum gelezen)

Wat ik wil weten, is of ik dit geld kan terughalen naar mijn prive-rekening zonder dat ik er inkomstenbelasting over betaal? Want het is toch een terugbetaling van een lening (gedaan tbv investeringen), en niet een uitbetaling van de winst?

 

Alvast bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

De belastingdienst vindt het doorgaans niet zo interessant waaraan jij je spaarcentjes besteedt. Als jij er voor kiest om die in je eigen bedrijf te stoppen vindt de dienst dat prima.

 

Op het moment dat je betalingen ontvangt van je klanten (omzet dus), wordt dat in beginsel gezien als inkomen en moet je er belasting over betalen. Natuurlijk valt er nog heel veel te zeggen over investeringen, startersaftrek etc., maar bottom-line is dat het wel zo'n beetje. Het geschuif met geld tussen rekeningen (privé of zakelijk) heeft daarop geen invloed: belasting betaal je over je inkomen.

www.chainsupport.nl

 

stippel je eigen loopbaan uit, voordat iemand anders dat doet....

Link naar reactie
  • 0

Stel je leent het geld bij een bank. Dat is geen inkomen, maar een balanspost. Je liquide middelen nemen toe, en aan de andere kant staat een schuld. Van die liquide middelen koop je een computer. Blijft een balanskwestie.

 

Nou ga je geld verdienen met die computer. Dat geld is inkomen waarover je belasting moet betalen. Daar mag je kosten vanaf trekken. De afschrijving op je computer zijn kosten. Je betaalt met andere woorden geen belasting over de investering die je met geleend geld doet. De waarde van de computer neemt af (balanspost) en je liquiditeit neemt toe (balanspost), tenzij je een deel van de lening afbetaalt. De afbetaling van die lening aan de bank (of jezelf) is dus geen inkomen.

 

Ik hoop dat mijn boekhoudkennis niet te roestig is. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Als je een eenmanszaak hebt is het bij mijn weten zo dat de belasting jou persoonlijk en je eenmanszaak als 1 partij ziet. Dat betekent dat geschuif tussen je zakelijke rekening en priverekening voor hen wat interne transacties zijn. Volgens mij betaal je dus ook gewoon vermogensbelasting over je prive + zakelijke rekeningcouranttegoed (als je boven de vrijstelling uitkomt dan).

Het heeft dus ook geen zin om rente te gaan berekenen aan je eenmanszaak want dat kun je dan wel als kosten afboeken maar op je persoonlijke inkomstenplaatje komt het als inkomsten erbij.

Inkomstenbelasting betaal je over je winst (bij een eenmanszaak). Dus dat is hier niet van toepassing.

 

Link naar reactie
  • 0

Allemaal hartelijk bedankt voor de reacties! 't Is prettig om te weten dat een 'voorschot' van mijn spaarrekening ook weer gewoon aangevuld kan worden vanaf de zakelijke rekening zonder verdere fiscale consequenties. Ik neem aan dat het belangrijk is dat er in de boekhouding een goed onderscheid zichtbaar is tussen het terugzetten van 'geleend' geld en het overboeken naar de prive-rekening van de winst?

Link naar reactie
  • 0

geld naar eenmanszaak van prive- priveopname

geld van prive naar eenmanszak - prive storting

 

zo hou je de saldi bij. Voor de belastingdienst is het niet van belang,

zolang je het overzichtelijk houdt. Het vermogen van de zaak is onderdeel van je privevermogen

Aurum Jin He BV

Import & Export Verpakkingsmaterialen

Business Market

Link naar reactie
  • 0

vermogen in de onderneming + privevermogen = totaal eigen vermogen

[/quote

 

....en toch moet ik wel aan dat idee wennen. Je hebt jaren geld bijeengespaard en apart staan op een rekening en ineens ben je ook met dat geld aansprakelijk. Zou je misschien toch eerder voor een andere bedrijfsvorm moeten kiezen...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 264 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.