Facebook en Google zijn inmiddels niet meer weg te denken uit de media campagne's van menig bedrijf, en dat is natuurlijk zeker niet onterecht. Nog nooit eerder konden adverteerders hun doelgroep zo gericht bereiken. Met meer dan 5000 datapunten per gebruiker weten ze meer over ons dan wij zelf en de personen die het dichts bij ons staan. Een fantastische tool voor adverteerders, want er hoeft weinig tot geen budget verspild te worden aan gebruikers die ons product waarschijnlijk niet interessant vinden. Wij gebruiken het zelf ook, en met resultaat. So far so good.
Uiteraard is er een duistere kant aan dit verhaal. Facebook weet meer dan wat jij doet op Facebook, ik hoef de gemiddelde adverteerder niet hier te vertellen dat het surfgedrag ver buiten Facebook in de gaten gehouden wordt, want wie heeft er geen facebook pixel op zijn webshop? Het gebruik van de verzamelde data gaat verder dan iets onschuldigs als het adverteren van producten en dinesten.. De documantaire The great hack gaat dieper in op het Cambridge Analytica schandaal, en dat is waarschijnlijk nog maar het topje van de ijsberg. Politieke beinvloeding, de verspreiding van fake news, met als gevolg extrme polarisatie van de samenleving. Een systeem dat ooit bedoeld was om ons te verbinden zaait meer verdeeldheid dan ooit te voren. We zijn verslaafd en kunnen niet meer stoppen. Volgens experts is fake news zelfs een grotere bedreiding voor onze maatschappij dan terroroisme. Want waar gaat het heen als niemand meer iets gelooft wat hij leest of hoort?
De door het algorimte aangestuurde personalisatie van de tijdlijn op Facebook, aanbevelingen op YouTube, en gefilterde zoekresultaten op Google krijgt elk persoon een totaal ander beeld/deel van de werkelijkheid voorgeschoteld. Wat we zien, wat we vinden, wat we voelen en uiteindelijk wat we hier mee doen wordt te koop aangeboden aan de hoogste bieder. Hiermee kunnen protesten worden uitgelokt, verkiezingen worden beinvloed, verdeeldheid worden gezaaid met als gevolg totale chaos. Beinvloeding voor persoonlijk belang gaat natuurlijk al zo ver terug als de geschiedenis, maar nooit eerder is dit op zo'n grote schaal en met zulke precisie mogelijk geweest.
Voor de geinteresseerde zijn de documantaires "The great hack" en "The Social dilemma" een aanrader. Natuurlijk werkt ook Netflix met dit soort algoritmes, maar als we niks meer gaan geloven dan zijn we nog verder van huis.
Het probleem is dat de meeste mensen het gevaar er achter niet in zien, en dat is niet zo gek. Niets is toch onschuldiger dan leuke foto's en verhalen van vrienden en famillie te delen, en dat is het enigste wat de bruiker aan de oppervlakte ziet.
Ik zie als adverteerder zelf wat een ongekende mogelijkheden ik heb om te targetten. Aan de hand daarvan is het voor mij niet moeilijk dit hele verhaal te geloven en het gevaar in te zien. Behalve dat het een erg zorgwekkende ontwikkeling is, is het natuurlijk ook ronduit fascinerend hoe en dat dit mogelijk is. De techtnologie vliegt zo ontzettend snel vooruit dat de wet het niet bij kan houden. Daarom hebben deze bedrijven zo goed als vrij spel. Concretere vergaande wetgevingen zou één van de oplossingen kunnen zijn
Mijn doel met dit topic is vooral om de discussie los te maken. Ik vraag me af hoe jullie hier over denken. Sta je er weleens bij stil bij het inrichten van je advertenties? Zie je het gevaar en de schade die dit aanricht in? Of vind je dat het hele verhaal één grote complot theorie is? Zie je een oplossing voor dit probleem?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
AuthenticImport
AuthenticImport
Facebook en Google zijn inmiddels niet meer weg te denken uit de media campagne's van menig bedrijf, en dat is natuurlijk zeker niet onterecht. Nog nooit eerder konden adverteerders hun doelgroep zo gericht bereiken. Met meer dan 5000 datapunten per gebruiker weten ze meer over ons dan wij zelf en de personen die het dichts bij ons staan. Een fantastische tool voor adverteerders, want er hoeft weinig tot geen budget verspild te worden aan gebruikers die ons product waarschijnlijk niet interessant vinden. Wij gebruiken het zelf ook, en met resultaat. So far so good.
aangepast door AuthenticImportUiteraard is er een duistere kant aan dit verhaal. Facebook weet meer dan wat jij doet op Facebook, ik hoef de gemiddelde adverteerder niet hier te vertellen dat het surfgedrag ver buiten Facebook in de gaten gehouden wordt, want wie heeft er geen facebook pixel op zijn webshop? Het gebruik van de verzamelde data gaat verder dan iets onschuldigs als het adverteren van producten en dinesten.. De documantaire The great hack gaat dieper in op het Cambridge Analytica schandaal, en dat is waarschijnlijk nog maar het topje van de ijsberg. Politieke beinvloeding, de verspreiding van fake news, met als gevolg extrme polarisatie van de samenleving. Een systeem dat ooit bedoeld was om ons te verbinden zaait meer verdeeldheid dan ooit te voren. We zijn verslaafd en kunnen niet meer stoppen. Volgens experts is fake news zelfs een grotere bedreiding voor onze maatschappij dan terroroisme. Want waar gaat het heen als niemand meer iets gelooft wat hij leest of hoort?
De door het algorimte aangestuurde personalisatie van de tijdlijn op Facebook, aanbevelingen op YouTube, en gefilterde zoekresultaten op Google krijgt elk persoon een totaal ander beeld/deel van de werkelijkheid voorgeschoteld. Wat we zien, wat we vinden, wat we voelen en uiteindelijk wat we hier mee doen wordt te koop aangeboden aan de hoogste bieder. Hiermee kunnen protesten worden uitgelokt, verkiezingen worden beinvloed, verdeeldheid worden gezaaid met als gevolg totale chaos. Beinvloeding voor persoonlijk belang gaat natuurlijk al zo ver terug als de geschiedenis, maar nooit eerder is dit op zo'n grote schaal en met zulke precisie mogelijk geweest.
Voor de geinteresseerde zijn de documantaires "The great hack" en "The Social dilemma" een aanrader. Natuurlijk werkt ook Netflix met dit soort algoritmes, maar als we niks meer gaan geloven dan zijn we nog verder van huis.
Het probleem is dat de meeste mensen het gevaar er achter niet in zien, en dat is niet zo gek. Niets is toch onschuldiger dan leuke foto's en verhalen van vrienden en famillie te delen, en dat is het enigste wat de bruiker aan de oppervlakte ziet.
Ik zie als adverteerder zelf wat een ongekende mogelijkheden ik heb om te targetten. Aan de hand daarvan is het voor mij niet moeilijk dit hele verhaal te geloven en het gevaar in te zien. Behalve dat het een erg zorgwekkende ontwikkeling is, is het natuurlijk ook ronduit fascinerend hoe en dat dit mogelijk is. De techtnologie vliegt zo ontzettend snel vooruit dat de wet het niet bij kan houden. Daarom hebben deze bedrijven zo goed als vrij spel. Concretere vergaande wetgevingen zou één van de oplossingen kunnen zijn
Mijn doel met dit topic is vooral om de discussie los te maken. Ik vraag me af hoe jullie hier over denken. Sta je er weleens bij stil bij het inrichten van je advertenties? Zie je het gevaar en de schade die dit aanricht in? Of vind je dat het hele verhaal één grote complot theorie is? Zie je een oplossing voor dit probleem?
Brand maar los :)
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/67286-het-gevaar-achter-datareuzen-facebook-en-google-mondiale-manipulatie/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
6 antwoorden op deze vraag