patmaniak

Super Senior
  • Aantal berichten

    112
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    maak een keuze

patmaniak's trofeeën

  1. Hi, Wij hebben een vergoeding gekregen vanuit de EU voor het registeren van onze merknaam. Dit volgens het SME Fund. Hoe moet zo'n vergoeding worden verwerkt in de administratie? Alvast dank voor reacties.
  2. Houdt er rekening mee dat Franse wet- en regelgeving anders is dan in NL. Een gesprek met een Franse notaris, jurist en/of fiscalist is zeker geen overbodige luxe. Daarnaast ga op lokaal onderzoek uit. Vraag bij de lokale bakker, slager, cafe naar het park. Ga een gesprek aan met de burgemeester en vraag naar de plannen voor de toekomst. Met name de burgemeester is zeer belangrijk in Franse steden. Als je niet 'goed' bevriend bent dan kunnen ze jou het leven flink zuur maken. Het klinkt misschien als zot maar ik ken genoeg verhalen waarbij een park geklapt is omdat het niet naar de zin van de burgemeester was. Een voorbeeld is een park wat gekocht is door 2 mannen zonder enige vorm van onderzoek. De burgemeester was er niet van gediend dat het park door 2 mannen gerund zou worden. Hij was wat traditioneler. Binnen enkele maanden waren de mannen niet meer geaccepteerd door de lokale gemeenschap en konden ze het park vrij snel sluiten. Zoals gezegd, het klinkt zot, maar doe lokaal intensief onderzoek. Het is anders dan dat je in Nederland gewend bent.
  3. Hi, Ik kom erachter dat ik in de loonaangifte van mijn DGA salaris een fout heb gemaakt. Ik ben uitgegaan van een verkeerd min. DGA salaris. Dacht dat het €54.000 was maar is €56.000. Voor februari en verder kan ik het natuurlijk wijzigen. Echter wat is de beste manier om dit voor januari te wijzigen? Ik heb natuurlijk nu te weinig loonheffing en salaris betaald. Ik lees dat dit zou kunnen via een aanvullende aangifte mits je software dat ondersteund. Voor zover ik dat zie ondersteund Emplyes dit niet. Als ik inlog in Mijn Belastingdienst dan kan ik de aangifte ook niet meer aanpassen. Kan ik het eventueel optellen bij februari?
  4. Hi allen, Hopelijk heeft iedereen leuke feestdagen. Ik ben de administratie van mijn vastgoed BV aan het verwerken. Ik loop echter tegen een punt aan wat ik niet weet hoe ik deze in mijn administratie moet verwerken. Er heeft iemand een deuk in mijn pand gereden die begin 2024 wordt gerepareerd. De verzekeringsmaatschappij heeft echter het bedrag van de geschatte schade al overgemaakt. Uiteraard ex BTW. Hoe moet ik deze in mijn administratie verwerken? Op welke grootboekrekening moet het bedrag verwerkt worden? Alvast dank!
  5. Hi, ik zou jullie graag wat willen vragen m.b.t. het herwaarderen van vastgoed. Vanuit een collega ondernemer krijg ik het aandachtspuntje dat ik erop moet letten. Om de casus te scheppen. Ik heb 3 BV's. 1 is holding, 1 vastgoed BV en 1 werkmaatschappij. In 2022 heb ik een nieuw te bouwen pand gekocht die in 2022 ook is opgeleverd. Aankoopprijs 160.000. Aanvullend 10.000 verbouwing. Deze heb ik, in verband met financiering, laten taxeren. Waarde 175.000 (na verbouwing) Pand verhuurt mijn vastgoed BV aan mijn werkmaatschappij. Deze betaald hiervoor een marktconforme huurprijs. Vastgoed BV is verder leeg en maakt een kleine winst einde boekjaar. Mijn overbuurman (die exact hetzelfde pand heeft als ik) heeft zijn pand verkocht voor 305.000 Dat zou betekenen dat mijn pand ook een waarde zou hebben richting die buurt. Om het exact te weten moet hij natuurlijk getaxeerd worden. WOZ waarde is nog niet bekend. Op mijn balans staat het pand voor 160.000. Daarnaast is er een post verbouwing van 10.000. Mijn vragen: 1) Gezien de, eventuele, forse waardestijging, zou ik het pand moeten herwaarderen naar een actuele waarde? 2) Moet ik afschrijven op het pand? Volgens de Belastingdienst moet ik de WOZ-waarde als uitgangspunt nemen: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/afschrijving/afschrijving_bedrijfspand Echter heb ik nog geen WOZ waarde. En de balanswaarde lijkt mij al zo laag. 3) Ik neem aan dat ik de verbouwing moet afschrijven over 10 jaar. Wat moet hiervan de ingangstermijn zijn? De verbouwing is begonnen in juli maar pas afgerond in december. Moet ik dan beginnen met afschrijven vanaf december? Alvast dank voor reactie's.
  6. Wij hebben een koppeling gemaakt tussen ons boekhoudpakket en Bol.com. Van elke verkoop en retour wordt een factuur opgemaakt. Volledig automatisch via webwinkelfacturen. De factuur van Bol in combinatie met alle losse facturen worden automatisch aan de bankbetaling van Bol gekoppeld. Dit moet dan volledig overeen komen. Mocht dit niet overeenkomen dan weet je precies welk bedrag je mist en controleren wij de specificatie van Bol bij de retouren en vergoedingen. Daar zien wij dan meestal een vergoeding komen van bijvoorbeeld een zending die is kwijt geraakt. Daar wordt niet altijd een retour van aangemaakt waardoor er geen creditfactuur is.
  7. Beste Wigbolt, Standaard pakketten van PostNL mogen maximaal 178 x 70 x 58 cm zijn. Echter als je pakket groter is dan betaal je een extra toeslag. In mijn geval val ik in de hoogste toeslag omdat ik buiten de 1m breed/ en 1m hoog zit. Grote pakketten worden ook bezorgd door de post/pakket bezorger. De ene keer gaat het met een normale rit mee. De andere keer is het een speciale rit van grote pakketten. Dan wordt het als vracht vervoerd. Ligt aan de hoeveelheid pakketten op een dag bij een desbetreffende bezorger. Het pakket kan ik gewoon bij een business point van PostNL inleveren. Ik mag het ook op een depot afleveren. Dat heeft men overigens liever. Bij bezorging wordt hij uiteraard gescand. Bij scannen wordt hij standaard als pakket gezet. De post/pakketbezorger kan hem ook aanpassen naar brievenbus. Dat was in mijn situatie ook gedaan. De informatie over pakketgrootte is gewoon verkrijgbaar bij PostNL. Indien je relatief veel pakketten verstuurd, dan heb je een eigen accountmanager bij PostNL die je kan bellen. Zie ook: PostNL. https://www.postnl.nl/klantenservice/zakelijk/
  8. Dat is bij pakketten ook hoor. Achteraf kan er wel navraag gedaan worden echter weten de meeste postbezorgers er dan niets meer vanaf. Wij maken de gekste situaties daarin mee. Wij hadden een keer een doos van 1x1x1 m die kwijt was. Postbezorger had deze gescand als brievenbus zending. Je snapt deze past nooit door de brievenbus heen (max 3,2 cm). Bij navraag weigerde de postbezorger antwoord te geven. Dat hij niet gaat zeggen dat hij het niet bezorgd heeft snap ik wel. Maar hij wou ook niet zeggen dat hij het wel bezorgd heeft. Hij weigerde te zeggen wat er gebeurd was. Kennelijk mogen postbezorgers dat ook doen. Ik ben er een lange tijd mee bezig geweest om te kunnen doorgronden waarom. Een postbezorger mag maximaal 3 pakketten per maand 'kwijt' raken. Boven de 3 maanden krijgt hij een reprimande en wordt nagegaan of ze wel verder met hem willen. Onder de 3 maanden is er niets aan de hand.
  9. Overigens binnen PostNL, DPD en DHL steeds vaker korting te geven op afhalen op een pakketpunt. Wij hebben in een van onze webshop het ook getest met korting geven bij afhalen op een pakketpunt. Dat werkt wel. Er is 25% meer gekozen voor die optie.
  10. Helemaal mee eens. Wij zijn ondertussen lui en verwend. Busje komt toch wel. Hij moet toch in de straat bij ons leveren etc etc. Pakketkluizen of afhaalpunten zijn ideale mogelijkheden. Zowel voor milieu als betrouwbaarheid.
  11. Ja, klant is pas 'aansprakelijk' voor het product zodra hij het heeft ontvangen. Alles tot dat moment ligt bij jou. Zegt klant dat hij het niet heeft ontvangen? Dan moet je een nieuwe sturen of volledig bedrag terug geven. Ik vraag mijn klanten een niet-ontvangersverklaring in te vullen. Echter zijn ze dat niet verplicht. Het creëert wel een bepaalde angst waardoor er veel pakketjes plotseling boven tafel komen. Je kan het ook verzekeren bij PostNL. Je bent dan echter wel een hoger bedrag aan verzendkosten kwijt. Dat kan beter zijn als klant bijvoorbeeld kiest voor Achteraf Betalen.
  12. Waarom nemen jullie niet op voorhand contact op met een bedrijf of zij erop willen of niet? Wat jullie nu doen is ze al opnemen in jullie lijst en daarna aangeven dat ze hun profiel moeten controleren. Je moet bedrijven pas opnemen op de lijst als zij vooraf toestemming hebben gegeven. Stel dat iemand een aanvraag doet voor een offerte via jullie platform en het desbetreffende bedrijf reageert niet omdat ze bijv. geen particulieren doen. Klant plaatst een negatieve review online over dat desbetreffende bedrijf dat ze niet reageren etc. Dan zijn jullie in mijn ogen aansprakelijk.
  13. Waarom zou je in dit stadium gaan onderzoeken of je via een deurwaarder stappen moeten ondernemen? Je gaat dan uit van een mogelijke situatie die er mogelijk ook niet is. Heb je telefonisch contact opgenomen? En zo nee, waarom niet?
  14. Roel gaf het al even aan maar ik zie niet naar voren komen dat je de telefoon even oppakt om ze te bellen. Wel appen maar een beller is sneller. Kan laksheid zijn maar misschien is er meer aan de hand wat niet betrekking heeft op jou.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.