Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
H@ns

Starten maar wanneer?

Recommended Posts

Dag allemaal,

Ik ben heel vers hier maar barst natuurlijk al van de vragen!

Ik ga een cateringbedrijfje beginnen samen met mijn vrouw en zonder personeel.

Nu is mijn vraag;

wanneer begin ik nu echt? Ik moet eerst een hele hoop dingen regelen, verbouwen, organiseren, etc.

Hiermee zijn uiteraard kosten gemoeid. Schrijf ik mij nu in en ga ik dan alles regelen of zorg ik eerst dat alles startklaar is en schrijf ik mij dan pas in?

En hoe zit dat dan met belastingen en bonnen voor materiaal etc.? Zijn de extra startkosten die ik maak ook op te geven of gaat dit pas in nadat ik ben ingeschreven?

Ik schat dat ik ongeveer drie maanden nodig heb voor verbouwingen en voorbereidingen.

Wat is wijsheid?

...Bovendien, waarom zou je wachten?

Thnx,

Wachten omdat ik dus pas over een maand of 3 de werkelijke start maak, d.w.z. kan beginnen met omzet draaien.

Wat mij betreft inderdaad liever nu dan morgen! ik weet alleen niet wat acceptabel is voor de belasting...

Starten doe je feitelijk met het begin van de verbouwing, het regelen, het organiseren etc..

Dus zoals Zaph - Peter, zegt: waarom wachten...??

Succes

Rick

Kosten die je maakt voordat je je hebt ingeschreven kun je niet aftrekken, dus het antwoord lijkt me vrij eenvoudig.

Bovendien, waarom zou je wachten?

Zie 'kosten aanloopfase' op de site van de belastingdienst en volgens mij is het, onder bepaalde voorwaarden, mogelijk goederen uit prive in te brengen in het bedrijf bij de start maar die pagina kan ik zo 1-2-3 niet vinden.

Zie dat je 3 maanden nodig denkt te hebben dat betekent dat je volgend jaar pas klaar bent om echt te beginnen. Dan is het misschien handig om ook voor de belastingdienst volgend jaar te beginnen. Scheelt je in ieder geval een aangifte IB, jaarstukken en BTW voor dit jaar. Check wel even bij de belastingdienst naar de aftrekbaarheid van de kosten volgens bovenstaand verhaal. En houdt rekening met het feit dat je BTW nummer een paar weken op zich laat wachten.

De reactie van Z deel ik niet. Verzamel gewoon je bonnetjes en zodra je de onderneming formeel inschrijft voer je de kosten op. Keep it simple.

René

Serendipity: datgene wat op je pad komt en je verder brengt op de weg des levens.

Serendipity

Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.