oktay1 0 Posted December 15, 2020 Share Posted December 15, 2020 (edited) Ik heb een eenmanszaak. Fiscaal is het voordeliger als ik het omzet naar een VOF. (familiebedrijf) Kan dit nog met terugwerkende kracht 01-01-2020? Groet, Oktay Edited December 15, 2020 by oktay1 Link to post Share on other sites
0 Joost Rietveld 1,313 Posted December 15, 2020 Share Posted December 15, 2020 Helaas niet, maximaal 9 maanden: Voor de vorming van een vof keurt de fiscus een fiscale terugwerkende kracht van maximaal 9 maanden goed. Voorwaarden voor deze terugwerkende kracht zijn dat dit schriftelijk moet zijn overeengekomen en dat de terugwerkende kracht niet verder terugwerkt dan tot het begin van het kalenderjaar of boekjaar. Dit betekent dat, als een vof-overeenkomst vóór 1 oktober wordt getekend, deze terug kan werken tot 1 januari van dat jaar. De terugwerkende kracht mag alleen niet zijn gericht op het behalen van een incidenteel fiscaal voordeel. Zorg er wel voor dat u kan bewijzen dat de overeenkomst vóór 1 oktober is ondertekend. Daarmee versterkt u uw bewijspositie in het geval de Belastingdienst vragen stelt met betrekking tot de terugwerkende kracht. JoostRietveld.nl : Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax Link to post Share on other sites
0 oktay1 0 Posted December 15, 2020 Share Posted December 15, 2020 Dank Joost, Kan 01-04-2020 wel? Link to post Share on other sites
0 Joost Rietveld 1,313 Posted December 15, 2020 Share Posted December 15, 2020 Ja, mits voldaan aan bovenstaande voorwaarden, waarbij de bewijslast op jullie rust. Mail bijvoorbeeld de getekende versie naar alle vennoten, dan heb je een bewijs van de datum JoostRietveld.nl : Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax Link to post Share on other sites
0 oktay1 0 Posted December 15, 2020 Share Posted December 15, 2020 Dank nogmaals. Het is een familiebedrijf, Als we een contract overleggen wat getekend is vóór 1 okt. , kun je dan per 01-01-2020 omzetten? De registratie bij KvK kan per 01-01-2020 hebben ze telefonisch doorgegeven. Link to post Share on other sites
0 Rik · 189 Posted December 15, 2020 Share Posted December 15, 2020 Dit regeltje wordt gemakshalve over het hoofd gezien? Quote De terugwerkende kracht mag alleen niet zijn gericht op het behalen van een incidenteel fiscaal voordeel. 3 uur geleden, oktay1 zei: Fiscaal is het voordeliger als ik het omzet naar een VOF. Link to post Share on other sites
0 oktay1 0 Posted December 15, 2020 Share Posted December 15, 2020 Maar niet zijnde incidenteel !! Link to post Share on other sites
0 Rik · 189 Posted December 15, 2020 Share Posted December 15, 2020 (edited) Ik begrijp dat de terugwerkende kracht wel incidenteel is. Maar goed... ik ben niet degene die dat beoordeeld. "Incidenteel" betekend ook niet wat veel mensen denken. https://www.sdu.nl/sites/default/files/users/user184/NDFR_artikel_incidenteel_fiscaal_voordeel.pdf Kun je verder bewijzen dat de overeenkomst voor 01-10 ondertekend is? Edited December 15, 2020 by Rik · Link to post Share on other sites
0 Joost Rietveld 1,313 Posted December 15, 2020 Share Posted December 15, 2020 Wat Rik zegt, plus, de bewijslast ligt bij jullie! De KvK kan wel inschrijven, maar de fiscus hoeft het daar niet mee eens te zijn JoostRietveld.nl : Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax Link to post Share on other sites
Ik heb een eenmanszaak.
Fiscaal is het voordeliger als ik het omzet naar een VOF. (familiebedrijf)
Kan dit nog met terugwerkende kracht 01-01-2020?
Groet,
Oktay
Edited by oktay1Link to post