• 0

Een nieuwe Holding structuur

Goedenavond,

 

In mijn zoektocht naar informatie en antwoorden kwam ik terecht op deze website.

Ik wil dan ook graag wat vragen stellen in de hoop dat hier iemand mij wat meer informatie kan geven dan wat mijn accountant tot nu toe heeft gedaan.

 

Dit is de situatie;

1)

Vanaf 2012 heb ik een eenmanszaak ( ben Freelancer in de IT) en zit ik bij dezelfde accountant. Mijn winst werd met het jaar hoger. In 2020 was mijn winst zelfs € 160.000! Met andere woorden erg veel belasting!

Na een gesprek met mijn accountant zijn we tot de conclusie gekomen dat ik vanaf 2021 via een Holding structuur ga werken. De eenmanszaak laten we nog 2 maand doorlopen in 2021 en dan zo min mogelijk winst maken. De reden is dat ik dan behoorlijk wat belasting bespaar. Wanneer ik namelijk in 2020 ga staken komt mijn FOR vrij ( € 20.000) Bovenop de € 160.00 is dat minimaal de helft van de FOR wegbrengen. De eenmanszaak inbrengen in de BV heeft niet veel zin omdat er bijna niks geen activa is. Het advies was om mijn eenmanszaak in 2021 te gaan staken. Bij een kleine winst valt het afrekenen met de FOR nog redelijk mee want het is de bedoeling dat ik voor € 46.000 op de loonlijst kom als DGA. Dan is mijn totale inkomsten box 1 in 2021 relatief lager dan in 2020.

 

2)

Zoals hierboven al gemeld is het de bedoeling dat ik dit jaar via een Holdingstructuur ga werken;

Ik richt een Holding op. Via de Holding richt ik een werkmaatschappij op en een vastgoed BV. Totaal 3 Bv’s. De reden voor deze opstelling is dat ik behoorlijk wat vermogen heb en dit in vastgoed wil stoppen. Ik heb een pand op het oog wat ik dan wil gaan verhuren aan mijn werkmaatschappij. Als alles goed blijft lopen wil ik meer vastgoed kopen via deze BV om te gaan verhuren.

 

Maar nu de hamvraag; ik had begrepen dat ik eerst een aandelenkapitaal in mijn Holding moet storten. En dan via de Holding het aandelenkapitaal storten in de 2 Bv’s. Dus als het totale aandelenkapitaal van de 3 BV’s 50.000 moet ik € 50.000 storten. En vervolgens de bedragen van de Vastgoed BV en werkmaatschappij weer doorstorten vanuit de Holding.

 

Zoals gezegd heb ik privé behoorlijk wat vermogen. Wat is nu slim te doen, een hoog aandelenkapitaal te storten in de vastgoed BV zodat ik een erg hoog vermogen heb en dit aan de bank kan laten zien, want ik heb wel een lening nodig van de bank om het eerste pand te kunnen kopen. Of een laag aandelenkapitaal en dan een lening inbrengen van Privé aan de BV.

Telkens als ik hier over begin met mijn accountant krijg ik een vaag antwoord. Volgens hem maakt het niet zoveel uit. Maar ik ben hier niet echt zeker van.

 

Kan iemand met wat fiscale kennis er eens een blik op werken en mijn eventueel wat tips geven?

 

Erg bedankt!

 

Groet

M. de Leeuw

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je vraag is specifiek genoeg, daarover ben je duidelijk. Maar wat ik mis is (en waar je accountant op moet doorvragen) is wat is de behoefte die je hebt aan geldonttrekkingen uit de zaak (salaris, dividenden) en wat is je doel op langere termijn (zeg 5 tot 10 jaar minimaal). Dit is de basis voor de keuzes die je vervolgens maakt.

 

10 uur geleden, Maik83 zei:

Na een gesprek met mijn accountant zijn we tot de conclusie gekomen dat ik vanaf 2021 via een Holding structuur ga werken. De eenmanszaak laten we nog 2 maand doorlopen in 2021 en dan zo min mogelijk winst maken. De reden is dat ik dan behoorlijk wat belasting bespaar. Wanneer ik namelijk in 2020 ga staken komt mijn FOR vrij ( € 20.000) Bovenop de € 160.00 is dat minimaal de helft van de FOR wegbrengen. De eenmanszaak inbrengen in de BV heeft niet veel zin omdat er bijna niks geen activa is. Het advies was om mijn eenmanszaak in 2021 te gaan staken. Bij een kleine winst valt het afrekenen met de FOR nog redelijk mee want het is de bedoeling dat ik voor € 46.000 op de loonlijst kom als DGA. Dan is mijn totale inkomsten box 1 in 2021 relatief lager dan in 2020.

Mijn doel is vaak zoveel mogelijk winst, waarom zou je in hemelsnaam minder winst willen maken alleen om minder belasting te betalen? Dat klinkt als het paard achter de wagen spannen? Het verhaal over de FOR kan ik niet helemaal volgen, waarom bijv. geen lijfrente polis afsluiten bij een verzekeraar? Er zijn meestal wel oplossingen te verzinnen om afrekenen te voorkomen (per geval vaak anders, daar durf ik geen stelregel voor te geven). Of wil je juist van de systematiek van de FOR af (als in: heb je het geld nu nodig, in plaats van voor je oudedag > maar waarom zou je dan de B.V. in willen)? Ik schrik een beetje van dit stuk van je post, want een beetje accountant (of goede administrateur of fiscalist) had je hier al op gewezen. Dit is niet aanvallend bedoeld maar ik denk dat je op erg weinig kennis/mogelijk te beperkt advies, erg vergaande besluiten maakt. Een FOR staken zonder lijfrente te bedingen (bij inbreng in B.V.) leidt tot afrekenen met de fiscus, meestal ongewenst en met een behoorlijke rekening tot gevolg.

Een beetje accountant/fiscalist kan ook even wat scenario's voor je doorrekenen m.b.t. geruisloos/ruisend omzetten al dan niet in het verleden (terugwerkende kracht) waardoor (geheel legaal) wellicht nog wat fiscale winst te behalen is; een advies waar je in jouw situatie wellicht voordeel van zou hebben.

 

10 uur geleden, Maik83 zei:

Telkens als ik hier over begin met mijn accountant krijg ik een vaag antwoord. Volgens hem maakt het niet zoveel uit. Maar ik ben hier niet echt zeker van.

Ik snap:

a) wel dat je accountant niet op jouw stoel gaat zitten;

b) niet waarom je niet van accountant wisselt als je twijfelt aan zijn/haar advies.

 

11 uur geleden, Maik83 zei:

Maar nu de hamvraag; ik had begrepen dat ik eerst een aandelenkapitaal in mijn Holding moet storten. En dan via de Holding het aandelenkapitaal storten in de 2 Bv’s. Dus als het totale aandelenkapitaal van de 3 BV’s 50.000 moet ik € 50.000 storten. En vervolgens de bedragen van de Vastgoed BV en werkmaatschappij weer doorstorten vanuit de Holding.

Ik denk dat dit niet uitmaakt, de bank financiert vastgoed voor je B.V.'s toch niet zonder dat je in privé meetekent en het vermogen hebt om garant te staan. Hou er rekening mee dat het percentage financiering voor de aankoop van een zakelijk pand relatief laag zal zijn (zeker als je het verhuurt, want dit drukt de waarde van het pand in economisch verkeer).

 

Je eerste stap wat mij betreft is je doelen concreet maken, waarom zou je de B.V. in willen (alleen fiscale motieven vind ik niet het beste verhaal eigenlijk omdat dat elk jaar anders uit kan pakken, maar dat kan voor jou anders zijn). Als je doel vermogensopbouw in de B.V. sfeer is dan kan je jezelf bijvoorbeeld ook afvragen wat daar het doel van is (is het je doel om vastgoedexploitant te worden? of zie je in de toekomst andere voordelen waarvoor je dit zou willen gebruiken?).

Je zou niet de eerste zijn die overstapt naar de B.V. vorm en er later achterkomt hoe de flexibiliteit en eenvoud van de eenmanszaak vaak in je voordeel werken.

Link naar reactie
  • 0
11 uur geleden, Maik83 zei:

Zoals gezegd heb ik privé behoorlijk wat vermogen. Wat is nu slim te doen, een hoog aandelenkapitaal te storten in de vastgoed BV zodat ik een erg hoog vermogen heb en dit aan de bank kan laten zien, want ik heb wel een lening nodig van de bank om het eerste pand te kunnen kopen. Of een laag aandelenkapitaal en dan een lening inbrengen van Privé aan de BV.

Telkens als ik hier over begin met mijn accountant krijg ik een vaag antwoord. Volgens hem maakt het niet zoveel uit. Maar ik ben hier niet echt zeker van.

 

Ik haak hier even op in, in het verlengde van wat RemcoTH al schrijft.

Voordeel aandelenkapitaal

- Als je veel aandelenkapitaal stort en daardoor minder hoeft te financieren bestaat te kans dat de bank geen privé garantstelling eist op de eerste hypotheek.

- Als je ver boven de 50.000 spaargeld prive zit scheelt het BOX 3 heffing

 

Nadeel aandelenkaptitaal

- Het kapitaal zit voorgoed in de BV.

 

Voordeel lening

- Je kunt het geld weer makkelijker naar prive halen als het in de BV niet meer nodig is

 

Nadeel lening

- De balans ziet er ongezond uit. Tegen over Eigen vermogen van 100 euro staat een schuld van 100.000 euro aan de aandeelhouder.

nog eens 100.000 euro bijlenen voor financiering bedrijfspand

- banken of andere financiers gaan aanvullende garanties vragen zoals privé garantstelling of achterstelling van de lening op hun financiering.

 

Mijn mening

Het heeft ook veel met eigen wensen en noden te maken.. Als je het geld privé toch niet echt nodig hebt en je wilt serieus in vastgoed gaan investeren zorg dan meteen voor een stevig aandelenkapitaal zodat de bank bereid is te lenen zonder of met een zeer beperkte privé garantstelling.

Aandelenkapitaal wordt door financiers gezien als risicobereidheid van jou als ondernemer.

 

De trend is tegenwoordig om geen kapitaal te hebben, maar dat komt omdat de starters vaak geen kapitaal hebben. Als jij privé serieus spaargeld hebt. Zorg dan dat je BV's financieel gezond zijn. Dus ook in de werkmij een eigen vermogen. dat past bij de financiering van werkkapitaal, in jou geval kan dat mogelijk al met een paar duizend euro gedaan zijn en daarna in de jaren delen van de winst reserveren in de werkmij al naar gelang er meer behoefte aan werkkapitaal ontstaat.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 109 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.