Jump to content
Daniel_Nijmegen
Verberg

valse "Trademark Infringement" claims

ik loop regelmatig tegen het volgende probleem aan:

 

Ik verkoop via platformen zoals Amazon en ontvang regelmatig klachten dat ik inbreuk op bepaalde merken zou maken. gaat dan vaak om grote gevestigde merken die dergelijke claims sturen naar Amazon.

Nu maak ik in 99,99% van de gevallen geen inbreuk op een merk (2 keer is voorgekomen dat bleek dat de producent van betreffende product inderdaad inbreuk bleek te maken en daarop de betreffende naam van product iets aangepast heeft of product uit assortiment gehaald heeft).

 

Maar in alle overige gevallen gaat het om producten die ik gewoon binnen Europa bij officiële distributeurs van dat betreffende merk inkoop.

 

Nu ook weer een 15 of meer claims van een Duits bedrijf welke zegt dat ik inbreuk zou maken op hun merk terwijl ik officiële producten verkoop.

 

Hun uiteraard direct aangegeven dat dat niet het geval is, ik het officiële product van een officiële Europese distributeur verkoop en eis dat per direct de claims ingetrokken worden.

 

Daarop hebben ze gereageerd met "dat is in principe verkoop op marktplaatsen toestaan"  maar dat ik een nieuwe ASSIN aangemaakt zou hebben en ze dat niet accepteren en ik inbreuk op hun copyright gemaakt zou hebben door hun foto's te gebruiken.

 

Nu heb ik ze ook al uitgelegd dat wij geen ASSINS aanmaken maar dat wij een EAN doorsturen en Amazon die zelf aan een bestaande ASSIN koppelen en wij data geen verdere invloed op hebben.

Ook al uitgelegd dat wij de foto dus niet geplaatst hebben en er geen copyright te claimen valt op een eenvoudige foto van een doios condooms met eenvoudige witte achtergrond aangezien gewoon een eenvoudige productweergave is.

 

Ook aangegeven dat als ze niet uiterlijk vandaag de valse claims terugtrekken dat ik ze volledig aansprakelijk stel voor de schade.

 

Nu hebben ze hier verder niet meer op gereageerd tot nu toe.

 

ook vaker van dit soort claims gehad van merken met dat ze geconstateerd hadden dat ik nepproducten verkocht terwijl dat niet zo was. dat ging er dan om dat ze hun producten of helemaal niet op marktplaatsen verkocht willen hebben of zelf alleenrecht op verkoop via marktplaatsen willen of afspraken met bepaalde verkopers hebben die ze alleenrecht op paatformen toegezegd hebben.

 

Nu loop ik hier flinke schade door op op meerdere manieren.

 

- momenteel heeft amazon de uitbetaling van al mijn tegoeden (vele tienduizenden euro's) geblokkeerd mede door dit soort claims.

- Dat kan leiden tot de beëindiging van mijn verkooprechten

- mijn accounts worden slechter gewaardeerd waardoor ik minder ga verkopen.

 

Ik ben dus benieuwd hoe ik dit nu het beste kan aanpakken en de fabrikant juridisch kan aanpakken en of er tips zijn voor partijen die ervaring hebben met aanpakken van internationale partijen bij dit soort zaken.

 

Ook zoek ik dus een vaste partij die me in de toekomst kan bijstaan bij dit soort claims en dus direct na het ontvangen van een dergelijke valse claims direct een juridische brief en aansprakelijkstelling kan sturen in plaats van dat ik eerst zelf contact opneem.

 

Ook zou ik die partij me willen laten bijstaan bij andere zaken bij platformen voor b.v. gevallen dat Amazon op mijn kosten klanten geld wil teruggeven voor geretourneerde goederen die niet aan retourvoorwaarden voldoen (momenteel geval daarmee betreft product van 600 euro, maar gebeurd veelvuldig dat soort zaken).

 

Hoor graag tips over aanpak hiervan en een goede partij die me bij dat soort zaken kan helpen.

Link to post
Share on other sites

Recommended Posts

  • 0
15 uur geleden, jochem8 zei:

Dat is zeker vervelend, vooral als je, zoals je in een ander topic meldde dacht ik, vaak maar enkele procenten marge hebt. Dan moet je héél veel producten verkopen wil je die €100, €250 of €650 alleen nog maar terugverdiend hebben.

marges zijn zeker niet heel hoog en ja dan doen dat soort bedragen best pijn. daar moet ik hard voor werken.

Link to post
Share on other sites
  • 0

Misschien zou je de prijsstelling moeten heroverwegen. Dan hebben zulke kleine tegenslagen niet zo'n gigantische impact.


 

Koelvest.nl voor mensen die last hebben van de warmte. Denk hierbij aan magazijnmedewerkers, werknemers in de industrie, mensen met MS en motorrijders.

Link to post
Share on other sites
  • 0
2 uur geleden, atlas1302 zei:

Waarom eigenlijk via Amazon, Ebay, Bol... platformen verkopen, als je er niet mee kan communiceren?. Marge klein en ze laten je in de kou staan als het er op aan komt. Maar hoe doen alle anderen het dan, hebben zij hier ook problemen mee? Misschien de koppen bij elkaar steken en gezamenlijk opereren, ook niet gemakkelijk maar samen sta je sterk.

omdat ik er van overtuigd ben dat dat de toekomst is. Ik verwacht dat op de lange termijn 90% van alle aankopen via slechts een paar platformen zullen lopen.

Ook verwacht (lees: hoop) dat er over een aantal jaar vanuit de overheid/EU ingegrepen zal worden op de macht van de grote platformen en er b.v. regelingen komen dat platformen zelf geen producten meer mogen verkopen/concurreren met hun externe verkopers en er meer andere bescherming zal gaan komen voor externe verkopers.

En om dan goed mee te kunnen doen moet je daar (naar mijn mening/inschatting) nu nu al op voorbereiden en de juiste organisatie voor opbouwen.

Link to post
Share on other sites
  • 1
2 minuten geleden, jochem8 zei:

Misschien zou je de prijsstelling moeten heroverwegen. Dan hebben zulke kleine tegenslagen niet zo'n gigantische impact.

dat is lastig aangezien het platform bepaald waarvoor je iets mag verkopen.

er gelden marktconforme prijzen en als je daarboven zit wordt je aanbod uitgezet. zit je eronder maar zijn er goedkopere concurrenten (het is overigens meer als prijs) dan krijg je koopblok niet en verkoop je ook niks.

en aangezien er diverse prijsdumpers zijn die blij zijn met 25 cent marge op een product van 40 euro is dat een probleem. Maar dus ook een Bol zelf die nog regelmatig goedlopende producten ineens zelf gaat verkopen en veel producten zelfs met verlies verkoopt (en ja dat kan ik berekenen). en dan nog veel jongeren die op bol gaan verkopen maar geen idee hebben wat ze doen en over onjuiste bedragen btw afdragen (te weinig btw) en andere rare dingen doen veroorzaken problemen. en die partij verdwijnt ook vanzelf meer maar voor elke die verdwijnt komen er 2 nieuwe bij.

 

Daar zijn ook wel weer omwegen en oplossingen voor en daar ben ik achter de schermen ook mee bezig maar dat vergt tijd en soms veel geld. Ik zit hier in voor de lange termijn en heb ook lange termijn strategie maar toch doen dat soort zaken nu wel pijn.

Link to post
Share on other sites
  • 1

Voorbereiden op wat er op de lange termijn misschien eens gaat gebeuren :flushed-face:, ik acteer liever op de korte termijn. Inspelen op de markt, winst pakken en naar de volgende ronde. De zaak kort houden zodat je snel kan switchen en het overzicht behoudt, en zeker geen derden partijen die bepalen wat jij wel of niet niet mag/moet doen.

 

Je bent toch ondernemer en geen ondergeschikte van die Mega platforms, vind ik tenminste.

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
25 minuten geleden, atlas1302 zei:

Voorbereiden op wat er op de lange termijn misschien eens gaat gebeuren :flushed-face:, ik acteer liever op de korte termijn

dat riepen veel grote winkelbedrijven ook ooit betreffende verkoop op internet. veel van die bedrijven bestaan ondertussen niet meer of hebben het nu erg moeilijk om overeind te blijven omdat ze steeds achter de feiten aan blijven lopen.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
Op 30-1-2021 om 13:16, Daniel_Nijmegen zei:

dat riepen veel grote winkelbedrijven ook ooit betreffende verkoop op internet. veel van die bedrijven bestaan ondertussen niet meer of hebben het nu erg moeilijk om overeind te blijven omdat ze steeds achter de feiten aan blijven lopen.

 

 

Terwijl aan de ene kant internet opkwam en in bepaalde sectoren tientallen procenten van de afzet opslokte zijn winkelketens gewoon blijven groeien door nieuwe vestigingen te openen en bestaande te vergroten, met als gevolg dat er veel overaanbod is, de prijzen dalen en winkels failliet gaan. Internetverkoop is wel een factor bij boeken/entertainment en elektronica, internet is amper een factor in food en fashion. Huishoudelijk (duurzaam) zit in het midden.


Zucht...

Link to post
Share on other sites
  • 0
19 uur geleden, TwaBla zei:

Langs de weg naar succes ligt de berm vol met early innovators die het niet gehaald hebben.

ook daar is geen woord aan gelogen.

het is ook geen zwart wit verhaal.

Ik heb een bepaald beeld van de toekomst, daar probeer ik me nu op voor te bereiden en te zorgen dat ik als die toekomst waarheid wordt ik er klaar voor ben. is een moeilijke weg en doordat die markt nog lang niet volwassen is vol met hobbels, valkuilen en ingewikkelde puzzels die ik moet overwinnen en/of oplossen.

Maar uiteraard moet ik ook nu overleven en dus ook het korte termijn belang niet uit het oog verliezen.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 20 leden online en 458 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept