Ik beleg met mijn BV in aandelen op de beurs (in NL en in buitenland).
De boekhouding heeft voor ieder boekjaar een vpb balansrekening, zoals ‘Vennootschapsbelasting 2019’, kortweg ‘VPB 2019’. Daarnaast is er een kostenrekening ‘Vennootschapsbelasting’.
Jaarlijks wordt een handmatige journaalpost “VPB druk” gemaakt van het bedrag dat aan vennootschapsbelasting dient te worden betaald. Er wordt een schuld op de balans geboekt: dit betreft het bedrag dat credit op de balans wordt geplaatst. De tegenrekening is een kostenrekening.
Als vervolgens de belastingdienst het bedrag incasseert van de bankrekening dan wordt de schuld afgeboekt en staat de balansrekening van dat jaar weer op nihil. Maar niet meer sinds de BV belegt ;(
De onderneming heeft effecten (aandelen) op een beleggersrekening bij een broker, waarvan zij dividenden ontvangt.
Jaarlijkse VPB druk (manual journal)
Vennootschapsbelasting (kostenrekening)
a/ VPB 2019
Voorlopige aanslag
VPB 2019
a/ Belastingdienst
Definitieve aanslag
VPB 2019 (nog extra te betalen vennootschapsbelasting)
a/ Belastingdienst
Bij de aangifte vennootschapsbelasting, bij het kopje voorheffing, kan worden aangeven hoeveel Nederlandse dividendbelasting is ingehouden. Dit zorgt voor een teruggave op de definitieve aanslag:
Belastingdienst
a/ VPB 2019 (verrekende Nederlandse dividendbelasting)
Ingehouden bronbelasting (withholding tax)
VPB 2019
a/ Beleggingsbank (broker)
Niet terug te vorderen dividendbelasting (manual journal)
Overige algemene kosten
a/ VPB 2019
Met deze dividendbelasting, eindigt de balansrekening niet meer op nihil. De ingehouden bronbelasting minus (de verrekende Nederlandse bronbelasing) minus (de niet terug te vorderen dividendbelasting), blijft over op deze jaarlijkse balansrekening.
Wat te doen om de balansrekening op nul te krijgen:
Dien ik een handmatige journaalpost aan te maken met ‘Jaarlijkse dividendbelasting druk’?
Dien ik een kostenrekening te maken ‘dividendbelasting’?
Zou ik voor ieder jaar een aparte balansrekening ‘dividendbelasting’ dienen te maken?
Ik overweeg ook nog om de teveel ingehouden bronbelasting terug te vragen bij de belastingdienst van de buitenlandse landen (bijvoorbeeld Duitsland 26,375% - 15% verdragstarief). Welke boeking dien ik dan te maken?
Alvast bedankt!
aangepast door thijsorius boeking volgorde gewijzigd voor de duidelijkheid
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
thijsorius
thijsorius
Ik beleg met mijn BV in aandelen op de beurs (in NL en in buitenland).
De boekhouding heeft voor ieder boekjaar een vpb balansrekening, zoals ‘Vennootschapsbelasting 2019’, kortweg ‘VPB 2019’. Daarnaast is er een kostenrekening ‘Vennootschapsbelasting’.
Jaarlijks wordt een handmatige journaalpost “VPB druk” gemaakt van het bedrag dat aan vennootschapsbelasting dient te worden betaald. Er wordt een schuld op de balans geboekt: dit betreft het bedrag dat credit op de balans wordt geplaatst. De tegenrekening is een kostenrekening.
Als vervolgens de belastingdienst het bedrag incasseert van de bankrekening dan wordt de schuld afgeboekt en staat de balansrekening van dat jaar weer op nihil. Maar niet meer sinds de BV belegt ;(
De onderneming heeft effecten (aandelen) op een beleggersrekening bij een broker, waarvan zij dividenden ontvangt.
Jaarlijkse VPB druk (manual journal)
Vennootschapsbelasting (kostenrekening)
a/ VPB 2019
Voorlopige aanslag
VPB 2019
a/ Belastingdienst
Definitieve aanslag
VPB 2019 (nog extra te betalen vennootschapsbelasting)
a/ Belastingdienst
Bij de aangifte vennootschapsbelasting, bij het kopje voorheffing, kan worden aangeven hoeveel Nederlandse dividendbelasting is ingehouden. Dit zorgt voor een teruggave op de definitieve aanslag:
Belastingdienst
a/ VPB 2019 (verrekende Nederlandse dividendbelasting)
Ingehouden bronbelasting (withholding tax)
VPB 2019
a/ Beleggingsbank (broker)
Niet terug te vorderen dividendbelasting (manual journal)
Overige algemene kosten
a/ VPB 2019
Met deze dividendbelasting, eindigt de balansrekening niet meer op nihil. De ingehouden bronbelasting minus (de verrekende Nederlandse bronbelasing) minus (de niet terug te vorderen dividendbelasting), blijft over op deze jaarlijkse balansrekening.
Wat te doen om de balansrekening op nul te krijgen:
Ik overweeg ook nog om de teveel ingehouden bronbelasting terug te vragen bij de belastingdienst van de buitenlandse landen (bijvoorbeeld Duitsland 26,375% - 15% verdragstarief). Welke boeking dien ik dan te maken?
Alvast bedankt!
aangepast door thijsoriusboeking volgorde gewijzigd voor de duidelijkheid
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/70619-dividendbelasting-op-ontvangen-dividend-van-effecten-aandelen-bv/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
3 antwoorden op deze vraag