Ga naar inhoud

Prijsstaffel opstellen

Geplaatst:

lionel

Inleidende bedrijfsinfo

Ik zit in de startfase van een eenmanszaak. Ik ga assessment software aanbieden binnen de eHRM branche. De verwachtte livedatum is 1 mei 2006. De software is 'kant en klaar', het wordt niet per klant ge-customized. De software wordt op dit moment ontwikkelt door een externe partij.

 

Hierbij komt een tweetal typen klanten naar voren:

 

  • Organisaties die mijn product (op kleine(re)) schaal intern willen gebruiken
  • Organisaties die mijn product (op grot(re)) schaal willen wederverkopen onder een white label.

Vraag prijsstaffel

Het is mij opgevallen dat de concurrentie haar prijsstelling erg vaag houdt. Ik pleit voor transparantie, en wil mijn tarieven graag duidelijk kunnen communiceren. Mystery-shopping heeft uitgewezen dat geen enkele aanbieder (binnen- en buitenland) mij haar tarieven kan vertellen.

 

Gezien de twee verschillende klant-typen (met grote verschillen in afname) lijkt het me niet handig om met tijdsgebonden licenties te gaan werken. Ik zit te denken aan een staffel, waarbij je per assessment een bedrag betaald, in de zin van:

 

0 - 100 -> EUR X

101 - 200 -> EUR Y

> 200 -> EUR Z

 

Maar wat zijn goede richtlijnen om deze staffel in te richten? Mede gezien de intransparantie bij mijn toekomstige concurrenten.

 

Mijn dank is groot en oprecht,

 

Lionel.

Featured Replies

Geplaatst:

Wout Tankink

Het zou zo kunnen zijn dat je potentiele klanten de tariefstelling van je concureenten helemaal niet als ondoorzichtig ervaren. Bij veel (meer ingewikkelde) softwareprodukten wordt in het selectietraject meer de nadruk gelegd op de functionaliteiten van het aangeboden produkt en de kwaliteit van de leverancier dan de prijs.

 

Uiteraaard is het uiteindelijk tariefmodel wel erg belangrijk: het moet passend zijn in alle marktsegmenten die je wilt bedienen. Als aanbieder moet je ook duidelijke keuze maken ten aanzien van de te leveren ondersteuning en of dit een cost center mag zijn of een profit center moet worden.

Geplaatst:

willemj

Ik heb eens catalogussoftware gemaakt voor een franchise/inkoopcoop. Daar zat uiteindelijk een staffel/kortingsberekeningsmodule in die in complexiteit de rest ver oversteeg. Op mijn vraag waarom er zoveel opties waren kreeg ik een vrij simpel (en misschien wel logisch antwoord): de prijsverschillen geven onderhandelingsruimte.

Geplaatst:

jj66

Inleidende bedrijfsinfo

Ik zit in de startfase van een eenmanszaak. Ik ga assessment software aanbieden binnen de eHRM branche. De verwachtte livedatum is 1 mei 2006. De software is \'kant en klaar\', het wordt niet per klant ge-customized. De software wordt op dit moment ontwikkelt door een externe partij.

 

Hierbij komt een tweetal typen klanten naar voren:

 

  • Organisaties die mijn product (op kleine(re)) schaal intern willen gebruiken
  • Organisaties die mijn product (op grot(re)) schaal willen wederverkopen onder een white label.

Vraag prijsstaffel

Het is mij opgevallen dat de concurrentie haar prijsstelling erg vaag houdt. Ik pleit voor transparantie, en wil mijn tarieven graag duidelijk kunnen communiceren. Mystery-shopping heeft uitgewezen dat geen enkele aanbieder (binnen- en buitenland) mij haar tarieven kan vertellen.

 

Gezien de twee verschillende klant-typen (met grote verschillen in afname) lijkt het me niet handig om met tijdsgebonden licenties te gaan werken. Ik zit te denken aan een staffel, waarbij je per assessment een bedrag betaald, in de zin van:

 

0 - 100 -> EUR X

101 - 200 -> EUR Y

> 200 -> EUR Z

 

Maar wat zijn goede richtlijnen om deze staffel in te richten? Mede gezien de intransparantie bij mijn toekomstige concurrenten.

 

Mijn dank is groot en oprecht,

 

Lionel.

 

 

 

is het n stomme opmerking om het bedrag te koppelen aan andere zaken dan alleen maar aantallen? kostenbesparing bijvoorbeeld?

Geplaatst:

lionel

  • Auteur

Allen dank voor de reacties

 

is het n stomme opmerking om het bedrag te koppelen aan andere zaken dan alleen maar aantallen? kostenbesparing bijvoorbeeld?

 

Zou je dit verder voor me willen uitleggen? Dank alvast!

 

- Lionel.

  • 2 weeks later...
Geplaatst:

Skylark

Ik heb géén kennis van jouw branche maar bij het bepalen van een prijs is volgens mij het volgende belangrijk;

 

1.Wat wil de klant MAXIMAAL betalen voor het product of dienst

2.Is dit voldoende om kosten te dekken én winst te maken

3.Hebben evt. wederverkopers dan óók nog voldoende margemogelijkheden

4.Ben ik met deze prijs nog concurrerend.

 

De laatste vraag kun je blijkbaar niet helder krijgen vanwege gebrek aan transparantie bij je concurrenten. Hieruit mag je conststeren dat het voor klanten wellicht óók lastig is om helder te krijgen wat e.e.a. kost..... Dáár kun je je voordeel mee doen door juist wél transparant te zijn....

 

Verder kan ik je adviseren een "achterwaartse" calculatie te maken, begin bij je klant!! Da's de eerste te nemen stap......

 

Kijk hierbij naar welke kostenvoordelen jouw dienst oplevert voor een willekeurige klant, als je dát helder kunt communiceren ben je nl nooit te duur. Mocht je concurrentie ondervinden in de prijssfeer dan blijft de eeuwenoude "regel" dat handel een kwestie van gunnen is.

 

Sky

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.