Jump to content
TBRSMA
Verberg

Btw terugvorderen uit Engeland na dubieuze forwarding

vraag

Goedeavond allemaal,

Ik heb een e-commerce-onderneming die producten importeert uit China. 
Bij de import van een zending heeft onze chinese forwarder de lading op een hele dubieuze manier verzonden.
Het verhaal is dus dat de goederen naar de haven in Engeland zijn gestuurd ipv Rotterdam, hier moesten de gedoeren ingeklaard worden om vervolgens door te gaan naar Nederland.

De custom clearence agent van onze forwarder in engeland moest dus betaald worden.
Die bedragen zijn overgemaakt via paypal naar onze forwarder. Waarna zij het door hebben gestuurd naar de agent.
Op dat moment stonk het zaakje al ontzettend maar dat was de enige mogelijkheid om de zending nog binnen te krijgen. De zending is uiteindelijk wel geleverd.

De +- 2000 euro aan btw die naar de CC agent in Engeland is gegaan moet nog teruggevorderd worden.
Voor zo ver ik weet kan dat via https://eubtw.belastingdienst.nl/netp/ .

Op de ontvangen facturen stond niet de noodzakelijke business-info om de btw in Engeland terug te vragen.
Na herhaaldelijke verzoeken aan CC agent en forwarder hebben wij tevergeefs geen business info of factuur gekregen.
Ik heb het engelse bedrijf wel weten te achterhalen, maar niet het btw nummer (die nodig is).
Een aanvraag in het Engelse kvk-register mocht ook niet baten. Inmiddels is het bedrijf opgeheven. (waarschijnlijk door brexit, of oplichting bv)
 

Weet iemand een manier om een engels btw-nummer van een bedrijf te achterhalen? En is dit de juiste manier om de btw terug te vorderen.

Ik ben benieuwd! 


Gr. Anne

Link to post
Share on other sites

19 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer
1 uur terug, TBRSMA zei:

Weet iemand een manier om een engels btw-nummer van een bedrijf te achterhalen? En is dit de juiste manier om de btw terug te vorderen.

En wat wil je met dat btw-nummer doen? Zelf op de factuur krabbelen? Dat lijkt me niet helemaal correct. 

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
2 uur geleden, Rik · zei:

En wat wil je met dat btw-nummer doen? Zelf op de factuur krabbelen? Dat lijkt me niet helemaal correct. 

 

 

De bedrijfsnaam, Rekeningnrs, email, website en het adres staat wel op de factuur. Het btw-nummer moet ingevuld worden bij eubtw, dat ga ik niet op de factuur er bij krabbelen. 

In mijn optiek is daar niks mis mee, het is dan aan de engelse fiscus of het word geaccordeerd. 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
19 minuten geleden, TBRSMA zei:

In mijn optiek is daar niks mis mee, het is dan aan de engelse fiscus of het word geaccordeerd. 

Over welk tijdvak gaat dit overigens?

 

Quote

Met ingang van 1 januari 2021 is het Verenigd Koninkrijk (VK) geen EU-land meer. 
Voor tijdvakken na 1 januari 2021 kunnen geen verzoeken meer worden gedaan

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/brochures_en_publicaties/vereisten_voor_verzoek_om_teruggaaf_btw_uit_andere_eu_landen_per_land

 

Maar goed... Je kunt het proberen.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Posted 1340 - 90
Posted (edited)
17 uur geleden, TBRSMA zei:

Op de ontvangen facturen stond niet de noodzakelijke business-info om de btw in Engeland terug te vragen.
Na herhaaldelijke verzoeken aan CC agent en forwarder hebben wij tevergeefs geen business info of factuur gekregen.
Ik heb het engelse bedrijf wel weten te achterhalen, maar niet het btw nummer (die nodig is).

Wat stond er dan wel op de factuur? Ik begrijp uit de vraag dat het gaat om de factuur voor de kosten van de inklaring in Engeland (kosten+voorgeschoten invoerrechten en BTW)? Waarom zou je daarvoor het BTW-nummer van de douane-agent moeten hebben,  dat is toch helemaal niet nodig? Hooguit voor de BTW op de dienstverlening, als daar al BTW op berekend is (waarschijnlijk niet).

 

 

Edited by Bert.
Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
2 uur geleden, Bert. zei:

Wat stond er dan wel op de factuur? Ik begrijp uit de vraag dat het gaat om de factuur voor de kosten van de inklaring in Engeland (kosten+voorgeschoten invoerrechten en BTW)? Waarom zou je daarvoor het BTW-nummer van de douane-agent moeten hebben,  dat is toch helemaal niet nodig? Hooguit voor de BTW op de dienstverlening, als daar al BTW op berekend is (waarschijnlijk niet).

 

 

De bedrijfsnaam, Rekeningnrs, email, website en het adres staan wel op de factuur. 

Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt: de btw is namelijk niet over goederen van het inklarings bedrijf, maar over onze goederen.

 

Bij het opvragen van de btw via het eubtw portaal, is het voor zover ik weet alleen mogelijk om betaalde btw via een bedrijf terug te vragen, niet direct bij de engelse douane.

Ik hoor het graag of dit via een andere manier mogelijk is!

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Posted 1340 - 90
Posted (edited)
6 uur geleden, TBRSMA zei:

Bij het opvragen van de btw via het eubtw portaal, is het voor zover ik weet alleen mogelijk om betaalde btw via een bedrijf terug te vragen, niet direct bij de engelse douane.
 

En waar denk je dan de de Nederlandse belastingdienst de BTW terugvraagt?

 

En zoals hier al eerder gevraagd door Rik, wanneer is in Engeland de aangifte gedaan?

Edited by Bert.
Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Op 30-4-2021 om 22:56, Rik · zei:

Over welk tijdvak gaat dit overigens?

 

 

Q4 2020 en Q1 2021

Op 1-5-2021 om 20:56, Bert. zei:

En waar denk je dan de de Nederlandse belastingdienst de BTW terugvraagt?

 

En zoals hier al eerder gevraagd door Rik, wanneer is in Engeland de aangifte gedaan?

Geen idee.
Wat bedoel je hiermee? Dat ik de btw in nederland terug kan vragen?

Ik hoor het graag.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Posted 1340 - 90
17 minuten geleden, TBRSMA zei:

Q4 2020 en Q1 2021

Geen idee.
Wat bedoel je hiermee? Dat ik de btw in nederland terug kan vragen?
 

Dat linksom of rechtsom een verzoek om teruggaaf van in Engeland betaalde BTW uiteindelijk altijd bij HMRC  terecht komt. Jouw mening  dat het alleen mogelijk is om betaalde btw "via een bedrijf " terug te vragen snap ik niet. Je kunt immers zelf de BTW terugvragen, tot 2021 via de Nederlandse belastingdienst of vanaf 2021 rechtstreeks bij HMRC.  Eventuele invoerrechten die in 2021 in Engeland betaald zijn komen trouwens niet in aanmerking voor teruggaaf. Het BTW nummer van de Engelse douane-agent heb je niet nodig, wel een factuur waarop de voorgeschoten bedragen invoerrechten en BTW op staan.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
24 minuten geleden, Bert. zei:

Eventuele invoerrechten die in 2021 in Engeland betaald zijn komen trouwens niet in aanmerking voor teruggaaf. 

1 van de 2 facturen dateert uit 11 januari. 

Misschien een lekenvraag, maar wat is de exacte reden dat de btw vanaf 2021 niet meer vorderbaar is?
 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Posted 2145 - 202
24 minuten geleden, TBRSMA zei:

Misschien een lekenvraag, maar wat is de exacte reden dat de btw vanaf 2021 niet meer vorderbaar is?

In ieder geval niet via de Nederlandse belastingdienst (via die link). Die sturen verzoeken van facturen van na 1 januari 2021 niet meer door omdat het VK niet meer tot de EU behoort.

 

Quote

Met ingang van 1 januari 2021 is het Verenigd Koninkrijk (VK) geen EU-land meer.  Voor tijdvakken na 1 januari 2021 kunnen geen verzoeken meer worden gedaan

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/brochures_en_publicaties/vereisten_voor_verzoek_om_teruggaaf_btw_uit_andere_eu_landen_per_land

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Posted 1340 - 90
Posted (edited)
12 minuten geleden, Wigbolt zei:

Waarom hebben de Chinese forwarder en de custom clearance agent dit niet opgelost? Of anders gesteld: waarom heb jij actie ondernomen en extra facturen betaald?

 

Na vier/vijf maanden met zulke vragen komen is mosterd na de maaltijd........... Je zou je ook nog af kunnen vragen waarom er een HAWB nummer op de factuur staat....tijdverspilling.

26 minuten geleden, TBRSMA zei:

https://postimg.cc/HcDh5TFt
https://postimg.cc/CR5XpPjb

Ik hoor graag wat de mogelijkheden zijn.

2020 kun je nog via de Nederlandse belastingdienst terugvragen,  2021 rechtstreeks bij HMRC.

 

https://www.gov.uk/guidance/refunds-of-uk-vat-for-non-uk-businesses-or-eu-vat-for-uk-businesses#sect3

Edited by Bert.
Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Posted (edited)
Quote

Na vier/vijf maanden met zulke vragen komen is mosterd na de maaltijd

Is het zo'n vreemde vraag aan topic starter en voor toekomstige lezers?

 

Een leverancier veroorzaakt een probleem en als afnemer ga je meerkosten betalen.

 

En dan beginnen we hier over alleen de omzetbelasting. Ik snap dat even niet.

 

Mvg,

 

Wigbolt

Edited by Wigbolt

Kinderbestek met naam en datum gratis graveren. Onze collecties kinderbestek en kinderservies.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Posted 1340 - 90
16 minuten geleden, Wigbolt zei:

Is het zo'n vreemde vraag voor toekomstige lezers?

Ah, op die manier. In dat geval, al deze problemen hadden beide keren heel eenvoudig voorkomen kunnen worden, door de  zendingen op T1 naar Nederland te laten doorsturen (of de eerste in Engeland te laten aangeven met regeling 4200). De invoerrechten op de eerste zending zijn trouwens geen kostenpost, op de tweede wel (aangenomen dat beide zendingen uiteindelijk in NL zijn afgeleverd).  Als er verder nog lering uit te halen valt dan is het dat je dit soort problemen kunt verwachten als je alleen focust op een leuk product uit China voor een leuke prijs  en verder met weinig of geen kennis/ervaring  gaat importeren. Al doende leert men.......

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
2 uur geleden, Wigbolt zei:

Waarom hebben de Chinese forwarder en de custom clearance agent dit niet opgelost? Of anders gesteld: waarom heb jij actie ondernomen en extra facturen betaald?

 

Mvg,


Wigbolt

Ik had het je graag willen vertellen, maar de chinese forwarder kon mij niet verder helpen na herhaaldelijke verzoeken. Na dit incident hebben we direct een andere partij in de hand genomen.

We hebben de facturen betaald omdat de vracht in de haven in Engeland lag. Anders mag je elke dag opslagkosten betalen.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
2 uur geleden, Bert. zei:

Na vier/vijf maanden met zulke vragen komen is mosterd na de maaltijd........... Je zou je ook nog af kunnen vragen waarom er een HAWB nummer op de factuur staat....tijdverspilling.

2020 kun je nog via de Nederlandse belastingdienst terugvragen,  2021 rechtstreeks bij HMRC.

 

https://www.gov.uk/guidance/refunds-of-uk-vat-for-non-uk-businesses-or-eu-vat-for-uk-businesses#sect3

Dat dacht ik ook, dit was de laatste poging.

Is inderdaad raar dat er een HAWB nummer op staat. Slaat nergens op.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
2 uur geleden, Bert. zei:

Ah, op die manier. In dat geval, al deze problemen hadden beide keren heel eenvoudig voorkomen kunnen worden, door de  zendingen op T1 naar Nederland te laten doorsturen (of de eerste in Engeland te laten aangeven met regeling 4200). De invoerrechten op de eerste zending zijn trouwens geen kostenpost, op de tweede wel (aangenomen dat beide zendingen uiteindelijk in NL zijn afgeleverd).  Als er verder nog lering uit te halen valt dan is het dat je dit soort problemen kunt verwachten als je alleen focust op een leuk product uit China voor een leuke prijs  en verder met weinig of geen kennis/ervaring  gaat importeren. Al doende leert men.......

Daar leren we inderdaad van. Uiteindelijk lijden we geen verlies aan de zending dus is de schade goed te overzien.

Iniedergeval hartstikke bedankt voor het meedenken.
Fijn weekend!

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 7 leden online en 125 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept