• 0

Dropshippen naar buitenland en de BTW

We verkopen al jaren onze producten naar het buitenland. Eigenlijk altijd aan ondernemers, die dan een BTW nummer hebben en dan  geen BTW op hun nota hoeven te betalen aan ons.

Nu moet je altijd kunnen aantonen dat de goederen ook naar het desbetreffende land gaan. Als we zelf afleveren zorgen we voor genoeg bewijsmateriaal om dat aan te tonen, en gaat het per post of vervoerder, dan heb je het verzendbewijs.

Nu wordt de laatste tijd vaker gevraagd  door het bedrijf om de goederen direct af te leveren bij hun klant of op te sturen naar hun klant (dropshipping). Dit zijn altijd bedrijven maar hun  BTWnummer is ons onbekend. 

Hoe zit het dan met de BTW? Kunnen we problemen krijgen en hoe kunnen we dit voorkomen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zo heb ik ook geredeneerd. Maar in Duitsland ben ik nu bezig met een heel groot bedrijf dat uitsluitend dropshipping doet.

De volumes kunnen zo groot worden dat ik het risico van te voren wil inschatten. Ik kan namelijk niet zien of hun klanten  bedrijven met of zonder btw nummer zijn of misschien zelfs particulieren.

Het bewijs dat het naar het buitenland gaat valt wel te regelen, maar niet of de eindgebruiker uiteindelijk wel of geen BTW  zou moeten betalen.

 

Link naar reactie
  • 0

Risico uitsluiten, je wilt toch overzicht houden. Dan zou ik met BTW factureren, en hoe dat grote Duitse bedrijf dat met zijn klanten doet, dat is dan zijn afdeling en verantwoording. Factuuradres en afleveradres hetzelfde, geen probleem natuurlijk.

 

En doet ie het niet, dan blijf je misschien voor heel wat onaangename verrassingen gespaard. Jij bent dan ineens wel de zender en verantwoordelijke voor al die partijtjes naar zijn afzonderlijke klanten en adressen. Risico is nu eenmaal geld gevoelig.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik snap het probleem niet. Je klant (met het BTW-nummer) krijgt toch jouw factuur en jouw klant factureert toch weer (met de Duitse BTW) aan zijn klant. Het enige verschil is dat het factuuradres afwijkt van het leveringsadres. Zolang dat ook in Duitsland is en je een bewijs hebt dat het naar Duitsland is gegaan, is er toch niks aan de hand. Of jouw klant met BTW factureert is niet jouw verantwoordelijkheid. Jij hebt de goederen naar Duitsland geleverd en hiervan dmv je BTW opgave aangifte gedaan dat je de BTW hebt verlegd naar je klant. Doet hij hiervan in Duitsland geen aangifte, krijgt hij binnen de kortste keren post van het Duitse Finanzamt.

 

Anders wordt het, als jij nu de eindklant gaat factureren en je dropshipper een commissie betaalt. Dan moet je wel met BTW factureren.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, herman van der helm zei:

Nu wordt de laatste tijd vaker gevraagd  door het bedrijf om de goederen direct af te leveren bij hun klant of op te sturen naar hun klant (dropshipping). Dit zijn altijd bedrijven maar hun  BTWnummer is ons onbekend. 

Hoe zit het dan met de BTW? Kunnen we problemen krijgen en hoe kunnen we dit voorkomen?

Hangt af van het land of de landen. Als jij verkoopt aan een Duits bedrijf met aflevering in België dan zou de Duitser jou zijn Belgische BTW-nummer moeten verstrekken.

Link naar reactie
  • 0
21 minuten geleden, Bert. zei:

Hangt af van het land of de landen. Als jij verkoopt aan een Duits bedrijf met aflevering in België dan zou de Duitser jou zijn Belgische BTW-nummer moeten verstrekken.

Het is een Duits bedrijf dat aan andere bedrijven in Duitsland en een tiental andere landen verkoopt.

Link naar reactie
  • 0
41 minuten geleden, herman van der helm zei:

Het is een Duits bedrijf dat aan andere bedrijven in Duitsland en een tiental andere landen verkoopt.

Dit bedrijf zou mogelijk gebruik kunnen maken van de vereenvoudigde ABC-levering. Meer info op de site  van de belastingdienst.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Bert, in ken de abc regeling en de vereenvoudigde abc regeling.

(overigens werkt jouw link niet goed)

Bij alles is in de ABCregeling de eindklant en het BTWnummer van hem/haar bekend en moet de eindklant met de belastingdienst in zijn land afrekenen.

Ze kopen echter via een webshop bij een Duits bedrijf en betalen hieraan. Het Duitse bedrijf laat mij de spullen opsturen naar de eindklant in bijvoorbeeld een ander EUland.

Ik heb geen zicht op die klant behalve het verzendadres.  Stuur hem ook geen factuur oid. Ik kan alleen bewijzen dat het daarnaar toegestuurd is via het verzendbewijs of eigen aflevering door een door die klant getekende verklaring.

 

Dit zegt de belastingdienst erover:

 

Voor u is het belangrijk om te weten of uw klant als ondernemer in een ander EU-land bekend is. Brengt u 0% btw in rekening en blijkt bij controle van uw administratie dat uw klant geen btw-aangifte hoeft te doen? Dan krijgt u een naheffingsaanslag. U moet dan alsnog btw betalen over de goederen die u zonder btw hebt geleverd. U moet ook kunnen aantonen dat de goederen Nederland hebben verlaten en zijn vervoerd naar een ander EU-land.

 

 

En daar zit nu eigenlijk mijn vraag waar ik mee gestart ben. Kan ik er problemen mee krijgen?

Link naar reactie
  • 0
25 minuten geleden, herman van der helm zei:

Voor u is het belangrijk om te weten of uw klant als ondernemer in een ander EU-land bekend is, dat zegt de belastingdienst!

Maar jouw klant is dat grote Duitse bedrijf, en bekend. Alleen je stuurt de pakketjes in opdracht van hem door. Hij moet dus weten wie wel of niet BTW verschuldigd is, het zijn klanten van hem en niet van jou.

 

Hij heeft hier wel veel voordeel bij, geen opslag, geen verzendkosten, geen voorraad...dus daar zal dan toch een vergoeding tegen over moeten staan, anders schiet jezelf in de voet. Vooruit betalen natuurlijk, vraag om de BTW nummers van zijn klanten. Dat stelt je waarschijnlijk al meer op je gemak. Hij mag er wel iets voor doen toch?

Link naar reactie
  • 1
51 minuten geleden, herman van der helm zei:

Beste Bert, in ken de abc regeling en de vereenvoudigde abc regeling.

(overigens werkt jouw link niet goed)

Bij alles is in de ABCregeling de eindklant en het BTWnummer van hem/haar bekend en moet de eindklant met de belastingdienst in zijn land afrekenen.

Ze kopen echter via een webshop bij een Duits bedrijf en betalen hieraan. Het Duitse bedrijf laat mij de spullen opsturen naar de eindklant in bijvoorbeeld een ander EUland.

Ik heb geen zicht op die klant behalve het verzendadres.  Stuur hem ook geen factuur oid. Ik kan alleen bewijzen dat het daarnaar toegestuurd is via het verzendbewijs of eigen aflevering door een door die klant getekende verklaring.

Hi Herman ,bij het plaatsen van de link is inderdaad iets misgegaan. Dit is de juiste, ABC levering. Hier staat trouwens eigenlijk alleen beschreven wat B moet doen, voor jou niet van toepassing. Wellicht heb je hier meer aan.  UBOB waarin hiernaar verwezen wordt is het Uitvoeringsbesluit Omzetbelasting, in artikel 12 staat (naast wat andere administratieve verplichtingen): 

 

Onverminderd het bepaalde in het eerste lid, is het tarief van nihil slechts van toepassing:

a.

2°.voor wat betreft de leveringen van goederen als bedoeld in de bij de wet behorende tabel II, onderdeel a, post 6, indien de ondernemer:

–beschikt over het btw-identificatienummer van degene die de goederen afneemt en dit btw-identificatienummer is toegekend door een andere lidstaat dan die waar de verzending of het vervoer van de goederen aanvangt;

 

Conclusie hieruit is dat jij met gebruik van het Duitse BTW-nummer van jouw klant 0% kunt factureren en dat de Duitser verder zelf ervoor moet zorgen dat de BTW in het land van bestemming op de juiste manier aangegeven wordt. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 142 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.