• 0

Verbouwing 1 geheel

Goedemorgen forum leden,

Ik heb een vraag waar ik niet echt uit kom en ik krijg ook telkens andere antwoorden.

 

Binnenkort ga ik over naar een nieuw bedrijfspand (huur).

Hier ga ik flink in verbouwen, denk aan:

- Aanleg sanitair

- Vloer leggen

- Plafond en scheidingswanden plaatsen

- Elektra aanleggen in scheidingswanden

- Verdiepingsvloer realiseren

Etc.

 

Nu ben ik begonnen met inkopen. Daar we bijna heel de verbouwing zelf gaan doen krijg je te  maken met veel losse bonnetjes.

Ik krijg facturen boven de 450 euro, dat is makkelijk, want dan zet ik deze meteen op de aparte grootboek en kan ik deze later bij in gebruik name activeren en afschrijven.

Echter heb ik ook veel losse bonnetjes onder de 450 euro, bijvoorbeeld voor een WC pot, elektra dozen etc. 

Mijn mening is dat dit tot 1 geheel vormt en ik deze ook mee moet nemen als afschrijving.

Volgens de Belastingdienst website bepaald uiteindelijk de Belastingdienst of het tot 1 geheel hoort.

 

Wat zouden jullie mij adviseren?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 1
Op 25-8-2021 om 09:09, thunderkingcp zei:

Volgens de Belastingdienst website bepaald uiteindelijk de Belastingdienst of het tot 1 geheel hoort.

Gelukkig niet zeg :grinning-face-with-sweat:

Dat bepaalt uiteindelijk de rechter. Maar in eerste aanleg bepaal je dat bovenal zelf! Als jij het standpunt inneemt dat een wc pot plus tegels plus een wastafel een geheel vormen, dan is dat niet per se onjuist (pleitbaar standpunt), omdat die zaken bij elkaar 1 functie vervullen. 

 

Vervolgens dien je de aangifte zo in dat je deze zaken op de balans activeert, er op afschrijft, en de investeringsaftrek claimt.

 

Als de fiscus daar vraagtekens bij zet, sturen ze een brief en kun je jouw standpunt uitleggen. Zijn ze het daar niet mee eens, dan corrigeren zij de aangifte, waarna jij in bezwaar, beroep, hoger beroep en (soms) cassatie kunt. 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost RietveldDank je wel voor je reactie. 

Ik dacht dat ergens gelezen te hebben, maar inderdaad, je hebt gelijk.

Kortom, als ik aannemelijk kan maken dat bonnen onder de 450 euro wel tot 1 geheel horen, dan zit ik goed.

Ik activeer het inderdaad nu op de balans en vraag de betaalde BTW terug en ga het straks activeren zodra ik het in gebruik ga nemen.

 

Bedankt voor je reactie.

 

Link naar reactie
  • 0
Op 25-8-2021 om 09:34, thunderkingcp zei:

als ik aannemelijk kan maken dat bonnen onder de 450 euro wel tot 1 geheel horen, dan zit ik goed

Bijna. het kan natuurlijk altijd zijn dat een rechter de fiscus in het gelijk stelt. Jouw pleitbaar standpunt is dan van belang om een boete te kunnen voorkomen.

Bovendien moet dat 1 geheel wel logischerwijs een gedeelde functie hebben. Een monitor, systeemkast, toetsenbord en muis kun je allemaal los kopen, maar zijn samen 1 functie. Tafel met stoelen ook. Voor 5 personeelsleden ieder een telefoon kopen van 400 euro is geen geheel, ook al zou je het een investering in communicatie kunnen noemen. Datzelfde geldt voor "een verbouwing". Dat de losse onderdelen samen "een verbouwing" vormen, wil niet per se zeggen dat de losse onderdelen samen 1 functie hebben. 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

Op 25-8-2021 om 10:55, Joost Rietveld zei:

Dat de losse onderdelen samen "een verbouwing" vormen, wil niet per se zeggen dat de losse onderdelen samen 1 functie hebben. 

Als de verbouwingskosten en/of inrichtingskosten nodig en/of nuttig zijn voor het voeren van de activiteit van de onderneming dan lijkt mij dat één en dezelfde functie te vervullen. Mijns ziens hoeft in dit onderhavige geval het toilet, de tegeltjes en het fonteintje niet in dezelfde kleinste kamertje aanwezig te zijn.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 25-8-2021 om 14:05, Joost Rietveld zei:

Dat zou hier kunnen, maar we kennen natuurlijk de exacte verbouwingsplannen niet, dus ik neem een beetje voorzichtigheid in acht

Helemaal gelijk … 

… zelf liet ik mijn gedachtegang leiden door:


hier ga ik flink in verbouwen, denk aan:

- Aanleg sanitair

- Vloer leggen

- Plafond en scheidingswanden plaatsen

- Elektra aanleggen in scheidingswanden

- Verdiepingsvloer realiseren

Etc.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ter aanvulling …

 

Het is nog niet ter sprake gekomen, maar de vervolgvraag zal ongetwijfeld komen …

Geeft een ingrijpende verbouwing wel of geen recht op investeringsaftrek?


Daarbij is van belang of de verbouwing of renovatie gezien kan worden als een investering in het huurrecht.

Als dat het geval is, dan mag volgens mij de verbouwing behandeld worden als een bedrijfsmiddel en geeft dat het recht op investeringsaftrek.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Noem het een investeringsproject...

 

...en boek alles op het turnkey-project tot het moment van ingebruikname.

 

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 149 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.