• 0

Project binnen eenmanszaak groeit hard, wel/wanneer/geen bv?

(aangepast)

Op dit moment run ik een simpele eenmanszaak (ict) met voornamelijk werkuren voor andere bedrijven. Simpele boekhouding en weinig poespas. (rond 40k winst per jaar en betaal klein beetje belasting na aftrekposten huis etc)

 

Begin dit jaar ben ik een eigen website gestart vanaf 0. Het betreft een affiliate website met veel eigen geschreven content waarmee ik verwijs naar webwinkels en een bepaald % verdien over de verkopen. De structuur zit zo in elkaar dat het een groot succes lijkt te worden en besteed inmiddels ook al bepaalde werkzaamheden uit. De eerste maanden natuurlijk weinig winst omdat de website nog niet goed scoorde in Google, maar na 3 maanden kwamen de eerste verkopen. Van een paar 10tjes in de eerste maand, 100 in de 2e maand zitten we nu na 8 maanden al aan de 2000 euro winst in 1 maand. We blijven nog steeds doorgaan op dezelfde manier en nog een tandje sneller met het produceren van meer en betere content waardoor dit nog veel meer zou moeten gaan stijgen.

 

Daarom een aantal vragen voor oriëntatie.

 

Heeft iemand een advies wat nu zakelijk het beste is om te gaan doen qua planning?

Moet dit aparte project naar een BV en maakt het nog uit of ik dat nu doe of over 1,2,3 jaar als de winst uit de website al een stuk hoger is? wat zou er financieel anders zijn? Of eerst lekker doorgaan tot winst 100/150k is per jaar.

BV/holding structuur zou denk ik uiteindelijk het beste zijn, als de site bijv. over 10 jaar verkocht zou worden dan is het geld makkelijk weer direct te investeren ipv dat ik moet afrekenen met de fiscus.

Eenmanszaak evt aanhouden nog voor mijn andere werkzaamheden? of gewoon samen houden op de BV?

 

Uiteraard wil ik een boekhouder op het moment ik over ga naar een BV of BV holding structuur.

 

Korte termijn (komende maanden/jaar/2jaar) is mijn idee:

- Werkzaamheden als ZZPer wil ik zo lang mogelijk voortzetten als backup, wel draai ik al iets minder uren voor anderen.

- Website laat ik draaien, ik bepaal wat er gebeurt maar besteed dingen uit waar ik niet meer aan toe kom.

 

Langere termijn:

- Fulltime richten op de website en aanverwante projecten en doorgroeien met het affiliate project

- Project zo lang mogelijk houden, maar bedrijven die goed lopen krijgen natuurlijk te maken met mogelijke investeerders / overnames, dus wordt wellicht verlijd om het op langere termijn te verkopen.

 

 

 

aangepast door arie88
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
Op 30-8-2021 om 11:27, arie88 zei:

Het betreft een affiliate website met veel eigen geschreven content waarmee ik verwijs naar webwinkels en een bepaald % verdien over de verkopen.

 

Goeie zaak! Het kan dus nog steeds. Gewoon uit nieuwsgierigheid: werk je met een affiliate-netwerk of leg je zelf je contacten?

 

Heeft niks met je vraag te maken, maar ik vind dit soort cases interessant. :smiling-face-with-sunglasses:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Dag Arie

 

Vanuit het oogpunt winst is een BV waarschijnlijk nog te vroeg. Zoals je zelf al ervaart, betaal je over die 40.000 winst een beetje belasting na alle aftrekposten. Tel daar voor het gemak eens 24.000 winst bij op (2k per maand), dan betaal je effectief over die 24.000 euro ongeveer 8.500 netto belasting. Voordat de BV interessant wordt, zit je toch al snel aan 60.000 winst uit je website plus de 40.000 van je huidige activiteiten = 100.000 euro. Daarbij mogelijk een combinatie van BV en eenmanszaak naast elkaar. Dat is tegen die tijd een kwestie van rekenen.

 

Een andere reden voor wel al nu een BV kan liggen in afscherming van je zakelijke risico's, die mogelijk kleven aan je website, van de overige activiteiten en (ook privé) bezittingen.

 

Daarbij neem je dan waarschijnlijk wel een hogere belastingdruk voor lief. Daarom ook altijd eerst kijken naar welke risico's je loopt in je bedrijf en of je eventuele schade daaruit zelf kunt opvangen of kunt dekken via een verzekering.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Op 30-8-2021 om 12:32, TwaBla zei:

 

Goeie zaak! Het kan dus nog steeds. Gewoon uit nieuwsgierigheid: werk je met een affiliate-netwerk of leg je zelf je contacten?

 

Heeft niks met je vraag te maken, maar ik vind dit soort cases interessant. :smiling-face-with-sunglasses:

 

Beide, maak zowel gebruik van bestaande affiliaties als bedrijven die inmiddels met mij contact opnemen of ze hun producten niet op mijn pagina kunnen plaatsen.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 30-8-2021 om 12:54, Joost Rietveld zei:

Dag Arie

 

Vanuit het oogpunt winst is een BV waarschijnlijk nog te vroeg. Zoals je zelf al ervaart, betaal je over die 40.000 winst een beetje belasting na alle aftrekposten. Tel daar voor het gemak eens 24.000 winst bij op (2k per maand), dan betaal je effectief over die 24.000 euro ongeveer 8.500 netto belasting. Voordat de BV interessant wordt, zit je toch al snel aan 60.000 winst uit je website plus de 40.000 van je huidige activiteiten = 100.000 euro. Daarbij mogelijk een combinatie van BV en eenmanszaak naast elkaar. Dat is tegen die tijd een kwestie van rekenen.

 

Een andere reden voor wel al nu een BV kan liggen in afscherming van je zakelijke risico's, die mogelijk kleven aan je website, van de overige activiteiten en (ook privé) bezittingen.

 

Daarbij neem je dan waarschijnlijk wel een hogere belastingdruk voor lief. Daarom ook altijd eerst kijken naar welke risico's je loopt in je bedrijf en of je eventuele schade daaruit zelf kunt opvangen of kunt dekken via een verzekering.

 

groet

Joost

 

 

Top dat is duidelijk en eigenlijk zoals ik dacht.

Nu is het project nagenoeg geen goodwill waard denk ik omdat ik van mijn zakelijke inkomsten moet leven en daar een "salaris" van moet kunnen genieten en dan blijft er weinig over.

Als de site straks 10k per maand zou doen en ik besluit over te gaan naar BV met holding, is het dan aannemelijk dat het geruisloos wordt ingebracht? (eerste 3 jaar daarna niet verkopen)? Kan ik in de werkbv met holding nog wel gewoon 'uren maken' op factuur voor wat andere bedrijven wat buiten het project valt? Moet geen probleem zijn lijkt me. Je krijgt alleen iets vertekent beeld in de jaarcijfers wellicht omdat ze niet alleen bij dat project horen.

 

Het beste moment van omzetten is denk ik aan het begin van een boekjaar? Dan kan ik ene jaar nog eenmanszaak voordelen meepakken en daarna per 1-1 over naar een BV.

 

Als de site ruisend wordt ingebracht zal er denk ik wel goodwill gerekend moeten worden  voor het project voor de stakingswinst van de eenmanszaak of zit ik mis? Denk dat ruisend inbrengen vaak alleen wordt gedaan als je direct of binnen 3 jaar wilt verkopen.

aangepast door arie88
Link naar reactie
  • 0
Op 30-8-2021 om 18:26, arie88 zei:

Als de site straks 10k per maand zou doen en ik besluit over te gaan naar BV met holding, is het dan aannemelijk dat het geruisloos wordt ingebracht? dat is een optie(eerste 3 jaar daarna niet verkopen) meestal niet inderdaad? Kan ik in de werkbv met holding nog wel gewoon 'uren maken' op factuur voor wat andere bedrijven wat buiten het project valt? uiteraard Moet geen probleem zijn lijkt me. Je krijgt alleen iets vertekent beeld in de jaarcijfers wellicht omdat ze niet alleen bij dat project horen.

 

Het beste moment van omzetten is denk ik aan het begin van een boekjaar? niet per se, maar valt te berekenenDan kan ik ene jaar nog eenmanszaak voordelen meepakken en daarna per 1-1 over naar een BV. of allebei in hetzelfde jaar als je omgaat nadat je de 1225 uren hebt gehaald

 

Als de site ruisend wordt ingebracht zal er denk ik wel goodwill gerekend moeten worden  voor het project voor de stakingswinst van de eenmanszaak of zit ik mis? dat ligt voor de hand ja Denk dat ruisend inbrengen vaak alleen wordt gedaan als je direct of binnen 3 jaar wilt verkopen. niet per se alleen daarom, soms is het ook gewoon voordeliger

Zie mijn antwoorden vetgedrukt hierboven

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 145 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.