Ga naar inhoud

Betalingstermijn op factuur overschreden

Geplaatst:

lindazzp

Op mijn facturen staat dat betaling binnen 14 dagen dient te geschieden. Veel van mijn klanten pinnen ter plekke. Dan heb ik meteen bevestiging dat de betaling geslaagd is. Laatst had ik een klant die achteraf via de bank wilde betalen. Het ging om meerdere sessies. Hij heeft een verzamelfactuur gekregen met de betalingsvoorwaarde dat er binnen 14 dagen betaalt dient te worden. Ik heb niets op papier staan over de consequenties van niet betalen.

Er is inmiddels een maand verstreken en er is nog niet betaald. Dit is voor mij de eerste keer dat ik te maken heb met een niet (tijdig) betalende klant. Help!

 

  1. Hoe moet ik in dergelijke gevallen handelen?
  2. Had ik na 14 dagen al een herinneringsmail moeten sturen?
  3. Heb ik mijn rechten verspeelt door eerst de maand af te wachten?
  4. Kan een herinnering de oorspronkelijke factuur bevatten of moet ik een nieuwe factuur de deur uitdoen met nieuwe factuurdatum?
  5. Stel dat deze klant geen gehoor geeft aan de herinnering wat zijn dan mijn opties?

 

p.s.

Ik weet niet of dit het juiste forum is. Het lijkt administratie / incasso gerelateerd maar misschien zit ik er naast.

DISCLAIMER: Ik ben een ZZP'er en geniet van mijn werk en de vrijheid als ondernemer maar weet bar weinig van administratie, belasting en juridische zaken.

Featured Replies

Geplaatst:

Marco van Buren

Op 23-10-2021 om 14:23, insparcom zei:

Neen, maar in het contract dat we samen opstellen wordt vervolgens verwezen naar mijn AV.  

In onze branche wordt niet altijd een contract opgesteld.
Bedrijf X belt ons om een item van A naar B te brengen. Wij ontvangen van dat bedrijf een mailtje met de ophaalgegevens.
Ik stuur bedrijf X een geautomatiseerde opdrachtbevestiging met daarin een verwijzing naar onze algemene voorwaarden.
De chauffeur is onderweg en dan ontvangen we een tweede mail met een inkooporder. Op dat document staat dat onze voorwaarden worden verworpen.

Wie " wint"  in dit geval?
 

Geplaatst:

wimj

Wat staat in jouw Algemene Voorwaarden over het al dan niet accepteren van algemene voorwaarden van anderen?

 

 

 

 

 

aangepast door wimj

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.