• 0

Zakelijke fiets, nieuwe velgen

Beste leden,

 

Ik heb een fiets zakelijk aangeschaft voor een bedrag van 3500 inclusief de btw:

  • aangezien de btw tot maximaal 749 euro aftrekbaar is heb ik gemakshalve geen btw afgetrokken en de fiets voor 3500 op de balans opgenomen
  • restwaarde op 500 en afschrijving van 600 per jaar
  • ik betaal 7% bijtelling over het factuurbedrag van 3500 inclusief btw (fiets wordt aantoonbaar gedeeltelijk zakelijk gebruikt)
  • met het slechte weer wil ik de huidige wielen voorzien van 4seizoenen banden en een nieuwe wielset kopen met banden voor de droge maanden
  • deze nieuwe wielset kost 1500 inclusief btw, klopt het dat ik dit als volgt kan verwerken:
    • 260 euro btw trek ik af
    • wielset komt als apart bedrijfsmiddel voor 1240 op de balans met restwaarde 0 en wordt in 5 jaar afgeschreven
    • prive bijtelling verandert niet 

 

Kan ik dit zo verwerken of moet ik voor de btw ook nog een prive bijtelling doen? Het lijkt me dan overzichtelijker om de btw aftrek te laten voor wat het is en de wielset voor 1500 op de balans op te nemen

Alvast vriendelijk bedankt voor de feedback!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
Op 3-10-2021 om 08:41, JVerweij zei:

Ik heb een fiets zakelijk aangeschaft voor een bedrag van 3500 inclusief de btw:

  • aangezien de btw tot maximaal 749 euro aftrekbaar is heb ik gemakshalve geen btw afgetrokken en de fiets voor 3500 op de balans opgenomen

Leg dat eens uit!

Waarom een zakelijk bedrijfsmiddel kopen en dan de btw niet terugvragen?

 

Op 3-10-2021 om 08:41, JVerweij zei:
  • met het slechte weer wil ik de huidige wielen voorzien van 4seizoenen banden en een nieuwe wielset kopen met banden voor de droge maanden
  • deze nieuwe wielset kost 1500 inclusief btw, klopt het dat ik dit als volgt kan verwerken:
    • 260 euro btw trek ik af
    • wielset komt als apart bedrijfsmiddel voor 1240 op de balans met restwaarde 0 en wordt in 5 jaar afgeschreven
    • prive bijtelling verandert niet 

Waarom nu wel de btw terugvragen?

De wielset is geen zelfstandig bedrijfsmiddel, maar wordt een onzelfstandig onderdeel van de fiets.

Het percentage van de bijtelling voor het privégebruik veranderd  niet, maar het rekenbedrag wordt verhoogd met de prijs van de wielset.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Was een fiets leasen niet interessanter ? Zomaar uit interesse.. lijkt me dan boekhoudtechnich wat makkelijker? 

 

Moet wel terugdenken aan de tijd waar in in weer en wind op de fiets naar school fietste. All-season banden waren er toen ook al :-) Tenminste ik wisselde ze pas als ze kapot waren ;-) 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 3-10-2021 om 10:02, zzpegel zei:

Was een fiets leasen niet interessanter ? Zomaar uit interesse.. lijkt me dan boekhoudtechnich wat makkelijker? 

 

Zit daar geen leuke startup in? Let's get Serial!

 

 

Er zijn natuurlijk meer zakelijk te benutten e-bicycles...

 

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Op 3-10-2021 om 09:54, Cosara zei:

Leg dat eens uit!

Waarom een zakelijk bedrijfsmiddel kopen en dan de btw niet terugvragen?

 

Waarom nu wel de btw terugvragen?

De wielset is geen zelfstandig bedrijfsmiddel, maar wordt een onzelfstandig onderdeel van de fiets.

Het percentage van de bijtelling voor het privégebruik veranderd  niet, maar het rekenbedrag wordt verhoogd met de prijs van de wielset.

 

Omdat de btw slechts over een bedrag van 749 terug te vorderen is, dus "slechts" 130 euro

 

Indien bij een auto achteraf een andere set velgen gekocht wordt met bijvoorbeeld winterbanden dan verandert het bijtellingsbedrag toch ook niet. Waar vind ik ergens dat bij een fiets de fiscale waarde wel verandert?

Link naar reactie
  • 0
Op 3-10-2021 om 10:02, zzpegel zei:

Was een fiets leasen niet interessanter ? Zomaar uit interesse.. lijkt me dan boekhoudtechnich wat makkelijker? 

 

Moet wel terugdenken aan de tijd waar in in weer en wind op de fiets naar school fietste. All-season banden waren er toen ook al :-) Tenminste ik wisselde ze pas als ze kapot waren ;-) 

 

Waarom zou dat de casus veranderen?

Ik zou dan maandelijks een leasetarief betalen en die in de kosten hebben ipv afschrijving

Als ik dan zelf een extra wielset koop dan blijf de vraag toch hetzelfde of zie ik iets over het hoofd?

Link naar reactie
  • 0
Op 3-10-2021 om 13:35, JVerweij zei:

Omdat de btw slechts over een bedrag van 749 terug te vorderen is, dus "slechts" 130 euro

Het Besluit Uitsluiting Aftrek Omzetbelasting heeft betrekking op personeelsvoorzieningen.

Voor de IB-ondernemer die een fiets koopt en zélf gebruikt, geldt voor het privégebruik een bijtelling van 7% over de aanschafprijs.

Voor de btw over de aankoopprijs geldt echter geen beperking. Deze is bij 100% zakelijk gebruik volledig aftrekbaar.

 

Op 3-10-2021 om 13:35, JVerweij zei:

Indien bij een auto achteraf een andere set velgen gekocht wordt met bijvoorbeeld winterbanden dan verandert het bijtellingsbedrag toch ook niet.

Daar heeft u gelijk in ... was een beetje voorbarig met mijn uitspraak.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 3-10-2021 om 13:50, Cosara zei:

Het Besluit Uitsluiting Aftrek Omzetbelasting heeft betrekking op personeelsvoorzieningen.

Voor de IB-ondernemer die een fiets koopt en zélf gebruikt, geldt voor het privégebruik een bijtelling van 7% over de aanschafprijs.

Voor de btw over de aankoopprijs geldt echter geen beperking. Deze is bij 100% zakelijk gebruik volledig aftrekbaar.

 

Daar heeft u gelijk in ... was een beetje voorbarig met mijn uitspraak.

 

Hartelijk dank voor de toelichting, ik werk vanuit een EMZ dus kan de BTW volledig aftrekken.

De fiets zal circa 70% prive gebruikt worden en de wielset dus ook.

Dus als ik het goed begrijp jaarlijks bijtelling BTW voor prive (BTW bedrag fiets + BTW bedrag wielset * 0,7)/5 jaar 
Bijtelling blijft onveranderd na aanschaf wielset

Link naar reactie
  • 0

Aandachtspuntje is ook het verzekeren van een naar het klinkt (semi)sportieve fiets.

 

Of gaat het hier om een exemplaar uit het e-segment?:winking-face:

 

Mvg,

 

Wigbolt

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 139 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.