• 0

Dividendbelasting

Ik heb even een  vraag over de berekening van de dividendbelasting. Als ik de schuld in mijn bv met  € 200.000,-wil  verminderen ga ik er van uit dat ik na overboeking van dat bedrag  naar mijn privé rekening de dividendbelasting 26,9% aan belasting moet betalen , de € 53.800,— die ik trek ik van de €200.000,- af waarna ik het saldo van €146.200.— weer in de bv kan storten om de dga schuld verder af te lossen zodat ik per saldo € 346.200,— heb afgelost van mijn bv schuld . ( 200.000,- + 53.800.—)
maak ik nu een denkfout. Volgens mijn boekhouder wel namelijk

graag jullie mening

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Op moment dat jij dividend uitkeert naar prive dan neemt op de balans je eigen vermogen (algemene of winstreserve) af. en als je het daadwerkelijk overmaakt naar prive dan gaat er 170.000 euro naar prive en de BV moet 30.000 via dividendbelastingaangifte betalen.

Met jou rekeningcourantschuld op de balans gebeurd nog helemaal niets.

 

PRive moet je aangifte doen BOX 2. Daar moet je dus over 200.000 26,9% betalen. dan heb je jou 53.800 omdat de BV al 30.000 euro heeft ingehouden betaal je nog 23.800 uit prive aan de belastingdienst op je aangifte IB.

 

170-23.8K = 146200.

 

Die 146200 kun je dan overboeken naar je BV en dan neemt daar de bankrekening toe en je schuld aan de BV af met 146200.

 

Verder is het een kwestie van gewoon je gezond verstand gebruiken.. De belastingdienst geeft echt geen cadeautjes op privéschulden. dus nee met 200K dividend kun je geen 3,5 ton schulden wegtoveren.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Volgens mij gaat het niet helemaal goed.. je bedoelt niet 346.200 maar 146.200 en niet 200.000 + 53.800 maar 200.000 - 53.800.

 

Vanuit de B.V. betaal je de eerste 15% Dividendbelasting, in je aangifte Inkomstenbelasting over 2021 (dus pas in 2022) betaal je de overige 11,9%.

 

Als je een Dividenduitkering van 200.000 doet betaal je via de B.V. 30.000 aan dividendbelasting en dan heb je 170.000 euro om af te lossen op je priveschuld aan je B.V.

De overige 11,9% betaal je via prive en heeft geen invloed op je schuld aan de B.V. (ervanuitgaande dat je dit prive kan betalen, anders wordt je schuld weer verhoogd omdat het toch ergens van betaald moet worden)

 

Edit: Roel is mij al voor

aangepast door DeWit83
Link naar reactie
  • 0

Toevallig laatst geïnformeerd bij mijn accountant:

 

"De dividendbelasting is voor het boekjaar 2021 26,9%.
Binnen een maand nadat de dividenduitkering heeft plaatsgevonden dient er 15% dividendbelasting te worden overgemaakt naar de belastingdienst.

In jouw aangifte inkomstenbelasting over het boekjaar 2021 dient de dividenduitkering te worden aangegeven en de resterende 11,9% te worden voldaan."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 114 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.