Uitgeverij Noblesse wil een Jiskefet-naslagwerk uitbrengen. Herman Koch en Michiel Romeyn (twee van het trio dat Jiskefet creëerde) maken daar bezwaar tegen. Ze kunnen de uitgave niet stoppen - dat wilden ze eerst - dus nu eisen ze in kort geding dat er een sticker op het boek geplakt wordt om duidelijk te maken dat ze niet bij de uitgave betrokken zijn.
De uitgever wil dat niet. Die beroept zich op vrijheid van meningsuiting. Het is een grondrecht dat ieder een boek of een artikel of blog mag schrijven over elk onderwerp. De Jiskefetters doen nu een beroep op het merkrecht, want ze hebben Jiskefet twee jaar geleden als merk laten inschrijven. Dat wijst de uitgever af. Zou de rechter daaraan toegeven, dan laat morgen Coca-Cola elke kritische publicatie tegen houden.
Jiskefet is sinds kort bezig om zijn back catalogue te monetariseren. Zo kunnen liefhebbers lid worden van de Jiskefet-website (Timwoof BV) voor € 14,99. Er is echter ook een Jiskefet-fansite met een overzicht van links naar Youtube-opnames, zowel die van derden als Jiskefet zelf. De opnames van derden worden nu (of zijn allemaal al) onzichtbaar gemaakt, hoewel de links nog bestaan.
Het is een mooie case over auteursrecht, merkrecht en vrijheid van meningsuiting. Relevant voor ondernemers die met namen bezig zijn en anderen het recht willen ontzeggen in hun domein actief te worden. Er zijn mensen die menen dat het uitgeven van een krant, een boek of zelfs een blog commercieel is. Dan zou de uitgever dus meeliften met het succes van Jiskefet en zich verrijken over de rug van de createurs. Als de rechter daar in mee gaat, kan er geen boek of krant of tv-programma gemaakt worden over andermans merk.
Wat vinden jullie?
Hiep hiep hoera: honderd jaar A4 (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
TwaBla
TwaBla
Uitgeverij Noblesse wil een Jiskefet-naslagwerk uitbrengen. Herman Koch en Michiel Romeyn (twee van het trio dat Jiskefet creëerde) maken daar bezwaar tegen. Ze kunnen de uitgave niet stoppen - dat wilden ze eerst - dus nu eisen ze in kort geding dat er een sticker op het boek geplakt wordt om duidelijk te maken dat ze niet bij de uitgave betrokken zijn.
De uitgever wil dat niet. Die beroept zich op vrijheid van meningsuiting. Het is een grondrecht dat ieder een boek of een artikel of blog mag schrijven over elk onderwerp. De Jiskefetters doen nu een beroep op het merkrecht, want ze hebben Jiskefet twee jaar geleden als merk laten inschrijven. Dat wijst de uitgever af. Zou de rechter daaraan toegeven, dan laat morgen Coca-Cola elke kritische publicatie tegen houden.
Jiskefet is sinds kort bezig om zijn back catalogue te monetariseren. Zo kunnen liefhebbers lid worden van de Jiskefet-website (Timwoof BV) voor € 14,99. Er is echter ook een Jiskefet-fansite met een overzicht van links naar Youtube-opnames, zowel die van derden als Jiskefet zelf. De opnames van derden worden nu (of zijn allemaal al) onzichtbaar gemaakt, hoewel de links nog bestaan.
Het is een mooie case over auteursrecht, merkrecht en vrijheid van meningsuiting. Relevant voor ondernemers die met namen bezig zijn en anderen het recht willen ontzeggen in hun domein actief te worden. Er zijn mensen die menen dat het uitgeven van een krant, een boek of zelfs een blog commercieel is. Dan zou de uitgever dus meeliften met het succes van Jiskefet en zich verrijken over de rug van de createurs. Als de rechter daar in mee gaat, kan er geen boek of krant of tv-programma gemaakt worden over andermans merk.
Wat vinden jullie?
Hiep hiep hoera: honderd jaar A4
(DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/72356-jiskefet-encyclopedie-mag-dat/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
12 antwoorden op deze vraag