• 0

Private of operational lease, goed berekend?

Ik ben al iets verder in mijn speurtocht naar auto's, maar ik hoop dat jullie eens met mij mee kunnen kijken of ik mijn berekening enigszins goed doe, want ik ben niet het grootste rekenwonder hier en het spint al in mijn hoofd.

Ik kan een elektrische auto leasen met catalogus waarde 32.000 voor 60 maanden op basis van 15.000km. Nu moet ik kiezen, private lease (en 0,19/km declareren) of operational lease (alle kosten op de zaak).

Er zit een prijsverschil sinds deze week in de private ivm een actie wat het even een lastige keuze maakt:

 

Private lease komt op €389,- incl btw per maand en dan een 10.000km declareren aan mijn zaak a 0,19 cent = 1900 a 37,1% voordeel = 705/12= €58,75

Ik kom dan op een €330.25 per maand. Moet nog wel een laadpaal komen en stroom moet ik uiteraard wel ook betalen. Hier heb ik nu geen voordelen op als het goed is, want die laadpaal kan ik nu niet aftrekken enz enz.

 

Operational lease is €369,- excl btw per maand (ik ben btw plichtig, dus kan btw aftrekken). Dan heb ik een belastingvoordeel als aftrek van de winst: €369-37.1%= €232 per maand kwijt aan de auto + bijtelling (12%) van €119,- per maand = €351 per maand aan de auto. Nu kan ik alleen wel al het stroom verbruik, de laadpaal en MIA enz op de zaak doen. (37.1% aftrek van stroom a 10.000km x 0,23 cent kw/h /12 maanden = €71.10 extra aftrek aan verbruikskosten). Dan blijft er zonder andere voordelen nog meegenomen over €280,- wat ik maandelijks aan de auto moet betalen. Ik moet nog een forfait/ratio eigen gebruik berekenen per jaar als het goed is. Deze zit er nu nog niet in meegenomen.

 

Mis ik nu iets of reken ik echt compleet verkeerd? Be gentle! :face-with-tears-of-joy: Ik vind het leuk om zelf door te krijgen, zodat ik zelf mijn berekeningen in de gaten kan houden, dus tips zijn welkom.

 

Private lease heeft wel betere voorwaarden dan de operational in geval van calamiteiten, maar goed als je daar vanuit moet gaan...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 3
Op 30-10-2021 om 12:59, Therapeut zei:

Ik ben al iets verder in mijn speurtocht 

 

Nu moet ik kiezen, private lease (en 0,19/km declareren) of operational lease (alle kosten op de zaak).

 

Je hebt het uitgebreide verhaal van Roel volgens mij nog steeds niet helemaal begrepen.

 

Of je kiest voor private of operational heeft fiscaal niets te maken met of de auto belastingtechnisch zakelijk of privé is. En bovendien moet je ook nog twee fiscale keuzes maken, namelijk separaat voor de inkomsten- en omzetbelasting.

 

Je hebt dus geen 2 maar 8 opties:

 

1. Private lease - auto privé voor inkomstenbelasting - auto privé voor omzetbelasting

2. Private lease - auto zakelijk voor inkomstenbelasting - auto privé voor omzetbelasting

3. Private lease - auto privé voor inkomstenbelasting - auto zakelijk voor omzetbelasting

4. Private lease - auto zakelijk voor inkomstenbelasting - auto zakelijk voor omzetbelasting

5. Operational lease - auto privé voor inkomstenbelasting - auto privé voor omzetbelasting

6. Operational lease - auto zakelijk voor inkomstenbelasting - auto privé voor omzetbelasting

7. Operational lease - auto privé voor inkomstenbelasting - auto zakelijk voor omzetbelasting

8. Operational lease - auto zakelijk voor inkomstenbelasting - auto zakelijk voor omzetbelasting

 

Oftewel, als je private lease doet, kan de auto fiscaal nog best zakelijk zijn.

 

Of je kan een operational lease voor de BTW een andere keuze maken. Bijvoorbeeld wel BTW terugvragen (dus zakelijk voor omzetbelasting), maar nog steeds kiezen voor 19 ct/km (dus privé voor de inkomstenbelasting).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Prinsrachid, ik waardeer je inbreng zeker en ook heb ik het vorige verhaal zeker begrepen. Dit is echter niet mijn vraag. Ik ben ook naar een lease maatschappij iets verschuldigd als het om het gebruik van de auto gaat en de belastingdienst en verzekering vind ook iets van het gebruik naar ratio e.d. Bovenstaande wat je eerder gesteld hebt heb ik  geverifieerd en zo schijnt het niet mogelijk te zijn. Hoe dan ook dat is de vraag niet, dus dat is ook niet ter discussie. Ook voor zaken als MIA, de laadpaal enz is het niet interessant. Ik ga nu voor optie 1 of 8 als ik het even goed lees.

 

De vraag is of de berekeningen en denkwijze in de situaties zoals ze beschreven staan kloppen. Enkel en alleen wat ondersteuning in mijn "rekenwonder" en "kennis" fiscaal gezien.

Link naar reactie
  • 1
Op 31-10-2021 om 16:41, Therapeut zei:

Bovenstaande wat je eerder gesteld hebt heb ik  geverifieerd en zo schijnt het niet mogelijk te zijn.

Ik kan als fiscalist bevestigen dat deze acht opties stuk voor stuk correct zijn! Wat de vraag doet opkomen, waarom je alleen opties 1 en 8 aan het uitrekenen bent.

 

Het heeft namelijk helemaal geen zin om jouw berekeningen te toetsen op juistheid als je daarbij onjuiste uitgangspunten hanteert, bijvoorbeeld dat BTW bij private lease niet terug te vragen zou zijn.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 31-10-2021 om 19:40, Joost Rietveld zei:

Ik kan als fiscalist bevestigen dat deze acht opties stuk voor stuk correct zijn! Wat de vraag doet opkomen, waarom je alleen opties 1 en 8 aan het uitrekenen bent.

 

Het heeft namelijk helemaal geen zin om jouw berekeningen te toetsen op juistheid als je daarbij onjuiste uitgangspunten hanteert, bijvoorbeeld dat BTW bij private lease niet terug te vragen zou zijn.

Ik weet dat ik btw naar rato van zakelijk gebruik terug kan vragen, zoals ik dat nu ook doe over mijn privé auto. Ik had mij alleen laten vertellen dat dit niet mocht over de lease kosten. Vandaar dat ik geen btw over andere kosten ook erin heb gezet, want dat zit toch in de lease. Ik zie overal tegenstrijdige berichten en de belastingdienst was ook niet heel duidelijk hierin.  Ik ga er morgen eens achteraan en zal de berekening aanpassen. Als dat namelijk zo is en ik ook nog steeds mijn laadpaal af mag trekken ondanks dat de auto niet op de zaak staat, is de keuze snel gemaakt denk ik.

 

Naar wat ik nu lees zijn laadpalen voor auto's die geen deel uitmaken van het ondernemingsvermogen, niet aftrekbaar. Dat schijnt onderdeel uit te maken van de 0,19 /km. Dan zou het voortuig op naam van het bedrijf moeten staan en dat gaat weer niet bij de leasemaatschappij.

aangepast door Therapeut
Link naar reactie
  • 1
Op 31-10-2021 om 20:26, Therapeut zei:

Ik had mij alleen laten vertellen dat dit niet mocht over de lease kosten.

Dat is dus onzin, zolang de BTW maar wel op de factuur staat

 

Op 31-10-2021 om 20:26, Therapeut zei:

Als dat namelijk zo is en ik ook nog steeds mijn laadpaal af mag trekken ondanks dat de auto niet op de zaak staat, is de keuze snel gemaakt denk ik.

Dat hangt er vanaf wat je bedoelt met "niet op de zaak staat". Als jij de leasekosten geheel in aftrek brengt, dan staat de auto fiscaal 'op de zaak' voor de inkomstenbelasting. Hou je het bij 19 cent per km (auto dus privé) dan kun je de laadpaal niet als zakelijk aanmerken.

 

Op 31-10-2021 om 20:26, Therapeut zei:

Dan zou het voortuig op naam van het bedrijf moeten staan en dat gaat weer niet bij de leasemaatschappij.

 

Dat staat nergens. De leaseauto is niet jouw eigendom, maar jij kiest via de wijze waarop je de autokosten in je winst verwerkt op welke manier je de auto etiketteert. Werkelijke kosten = auto vd zaak. 19 cent per zakelijke km = privé. 

 

En voor de BTW moet je die keuze ook nog maken en die zou gerust anders kunnen zijn dan voor de IB.

 

Laat vooral eerst de misvatting los dat private lease privé betekent. Hoe de leasemij hun product noemt, zegt niets over de fiscale behandeling. Als de leasemij auto's aanbiedt onder de term "shopping lease" wie is de fiscus dan om van jou te eisen dat je je auto alleen mag gebruiken om te winkelen? Precies

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ik heb de B-dienst gesproken en het kan inderdaad toch wel. Op basis van dat en wat jullie mij verteld hebben, heb ik mijn hele berekening aangepast en is nu wat aardig wat veranderd. :smiling-face-with-halo:

prinsrachiden Joost Rietveld bedankt!

 

De private lease kan niet volledig op naam van de zaak ivm contractvoorwaarden leasemaatschappij enz. Ik trek nu wel de btw af in beide situaties.

 

Private lease komt op €404,- incl btw per maand en dan een 10.000km declareren aan mijn zaak a 0,19 cent = 1900 a 37,1% voordeel = 705/12= €58,75

Ik mag dan nu nog naar rato btw aftrekken 70 – 60% = €28,-

(ik reken rato 40% zakelijk omdat hier woon-werk verkeer af is, want dat mag ik niet meenemen in de btw)

Ik kom dan op een €317,25 per maand.

Moet nog wel een laadpaal komen en stroom moet ik uiteraard wel ook betalen. Hier heb ik nu geen voordelen op als het goed is, want die laadpaal kan ik nu niet aftrekken enz enz.

 

Operational lease is €369,- excl btw per maand. Dan heb ik een belastingvoordeel als aftrek van de winst: €369-37.1%= €232 per maand kwijt aan de auto + bijtelling (12%) van €119,- per maand = €351. Ik moet nu nog het forfait bedrag er weer bij optellen 2,7% van 32.000. 864/12 = €72,-

Dan kom ik op een €423,- per maand als ik de 2,7% gebruik of als ik wel alles bij ga houden met een sluitende rittenadministratie op een €394,50 per maand.

Nu kan ik alleen wel al het stroom verbruik, de laadpaal en MIA enz op de zaak doen. (37.1% aftrek van stroom a 10.000km en €4,60 per 100km = €14,22 extra aftrek aan verbruikskosten). Laadpaal van €2500,- geeft nog zo’n €15,- per maand extra aftrek. Dan blijft er zonder andere voordelen nog meegenomen over €393,78 wat ik maandelijks aan de auto moet betalen op forfait basis en €365,28 als ik km bij houd.

Ik heb nu een MIA van 13,5% op de auto en 36% op de laadpaal en nog eens een 28% KIA op de laadpaal. Dit heb ik globaal uitgerekend en verspreid over 60 maanden. Wat een voordeel levert van €36,- . Uiteindelijk €357,78 zonder bijhouden km en €329,28 als ik dat wel doe. Mogelijke extra kosten kan ik wel altijd geheel opvoeren. Ramen blinderen, meer kilometers enz enz.

 

Als bovenstaande klopt ligt het dus wel super dicht bij elkaar. Dan moet ik vooral kijken wat geeft mij het minst rompslomp.

Ik ben benieuwd... zie ik nu nog steeds iets over het hoofd?

 

Even wat fouten hersteld want had mij te rijk gerekend in de stroom e.d. en bij de private moeten nog winterbanden. Nu klopt het.

aangepast door Therapeut
Link naar reactie
  • 0
Op 1-11-2021 om 11:57, Therapeut zei:

De private lease kan niet volledig op naam van de zaak ivm contractvoorwaarden leasemaatschappij enz. Ik trek nu wel de btw af in beide situaties.

 

Het kwartje is volgens mij nog steeds niet gevallen. De juridische werkelijkheid heeft (soms) geen invloed op de fiscale werkelijkheid. Ook als de auto juridisch niet op de zaak staat, kan deze fiscaal wel op de zaak worden gezet. Ook voor de inkomstenbelasting.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
Op 1-11-2021 om 12:22, prinsrachid zei:

 

Het kwartje is volgens mij nog steeds niet gevallen. De juridische werkelijkheid heeft (soms) geen invloed op de fiscale werkelijkheid. Ook als de auto juridisch niet op de zaak staat, kan deze fiscaal wel op de zaak worden gezet. Ook voor de inkomstenbelasting.

Kwartje is wel gevallen en begrijp alle 8 opties ook zeker, ik doe het alleen niet. Enkel 1 van de 2 opties zoals ik het boven heb beschreven.

 

Berekening trouwens aangepast. Zat een flinke fout in de berekening stroom. Iets te rijk gerekend.

Link naar reactie
  • 0
Op 1-11-2021 om 13:55, zzpegel zei:

Laat je adviseren door een expert. Dit is knoeien. 

 

Bedankt voor je bijdrage, daar heb ik echt wat aan. :confused-face: Hoezo knoeien? Ik heb echt tijd gestoken in de berekeningen en het uitzoeken van de regelingen als MIA enz. Wat ik wil, is mijn eigen broek op kunnen houden als ik snel wat uit wil rekenen. Daarvoor vraag ik enkel of iemand het leuk vind om even mee te kijken en mij te corrigeren in mijn rekenwonder. Thats it, als men dat niet wilt, vooral niet doen. Als het wel wat is, kan het iemand anders weer helpen in dit vraagstuk, want dat komt vaker naar boven bij ondernemers die een auto nodig hebben.

Link naar reactie
  • 2
Op 1-11-2021 om 14:06, Therapeut zei:

Als het wel wat is, kan het iemand anders weer helpen in dit vraagstuk, want dat komt vaker naar boven bij ondernemers die een auto nodig hebben.

Dat helpt natuurlijk alleen als de input correct is. Jij kiest er zelf voor om bewust een aantal opties te negeren, ook nadat je bent gewezen op een aantal fouten in je eerdere aannames. Wat is dan het belang voor een andere lezer om zich te verdiepen in een incomplete vergelijking en dus niet geheel relevante berekening?

 

Om daar overigens nog wat tips over te geven:

- je vergeet de premie ZVW;

- je vergeet de 14% MKB-winstvrijstelling

- je vergeet gemakshalve dat als de auto privé gehouden wordt voor de IB, dat je dan natuurlijk wel zelf privé de stroom nog moet betalen. 

Op 1-11-2021 om 11:57, Therapeut zei:

De private lease kan niet volledig op naam van de zaak ivm contractvoorwaarden leasemaatschappij

Dit is onzin, dat hebben Prins en ik nu al herhaaldelijk aangegeven.  

 

En als laatste: het is ook niet volgbaar voor ons zo. Er staat enorm veel tekst met bedragen ertussen, waarvan ik me afvraag of iemand de moeite gaat nemen om dat allemaal eerst te fileren, zodat duidelijk wordt hoe jouw berekeningen in elkaar zitten.

 

Mss moet je je licht eens opsteken bij berekenhet.nl. Zij hebben veel van het werk dat je nu zelf zit te doen als eens gemaakt

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Op 1-11-2021 om 14:44, Joost Rietveld zei:

- je vergeet de premie ZVW;

- je vergeet de 14% MKB-winstvrijstelling

- je vergeet gemakshalve dat als de auto privé gehouden wordt voor de IB, dat je dan natuurlijk wel zelf privé de stroom nog moet betalen. 

 

Hier heb ik zeker wat aan. Ik begrijp ook heel goed dat het lastig te volgen kan zijn. Ik heb voldoende om mee aan de slag te gaan! :winking-face:

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het nu allemaal echt helder en geregeld. Joost Rietveld en prinsrachid hebben hier wel een ander licht op laten schijnen en ja dat kwartje is nu echt geland :winking-face:

 

Als het allemaal goed gaat, wordt het optie 4. Private lease - auto zakelijk voor inkomstenbelasting - auto zakelijk voor omzetbelasting. Het gaat immers om een personenauto en ik doe er geen echte zakelijke dingen mee als personenvervoer, klussen of pakketjes enz enz. Het maakt dus geen reet uit voor de private lease maatschappij, want het zijn gewoon normale reiskilometers. Als ik wel bedrijfsmatig zaken zou doen, was het wel een probleem geweest voor de leasemaatschappij en verzekeringstechnisch. Voor de belastingdienst ben ik als eenmanszaak zelf verantwoordelijk voor het etiketteren en maakt het ook niet uit of het op mijn bedrijfsnaam staat of op persoon.

De voorwaarden zijn gunstiger, het bedrag is lager. Van de belastingdienst ook heel goed advies gekregen. Zowel van de afdeling omzetbelasting als inkomstenbelasting.

 

Nu heb ik van de belastingdienst nog het advies gekregen een vooroverleg te vragen i.v.m. de 2,7% of 1,5% forfait verdeling i.v.m. elektrisch rijden en thuis laden en ook omtrent mijn werkconstructie en aanmerken woon-werk verkeer of juist niet. Dat is weer een heel ander verhaal.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 207 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.