• 0

Auto privé gekocht maar staat op naam van zaak. Komt er bijtelling?

Hallo 

 

Ik heb laatst een lease auto aangeschaft de beste man die mijn deze auto verkocht vertelde mij dat als ik deze lease aanvraag op naam van de zaak aanvraag, sneller acceptatie krijg. 
 

Dit heb ik gedaan, ik heb ook een deel privé betaald. Eigenlijk is alles uit privé vermogen betaald, alleen staat de auto op de zaak de verkoper vertelde mij als ik de auto buiten de boekhouding houdt geen probleem zou krijgen met de fiscus. Klopt dit? Ik heb namelijk ook de BTW gewoon laten liggen, dus niks teruggevraagd en niks vanuit dr zaak betaald. Alleen auto staat wel op naam van de zaak, Gaat de belasting aan het einde van het jaar niet vragen waarom deze wagen op dr zaak staat?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op Higherlevel!

 

Op 31-10-2021 om 15:53, Hanscar zei:

Dit heb ik gedaan, ik heb ook een deel privé betaald. Eigenlijk is alles uit privé vermogen betaald

Een deels of alles?

 

Op 31-10-2021 om 15:53, Hanscar zei:

Alleen auto staat wel op naam van de zaak

Het leasecontract en/of het kentekenbewijs?

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 31-10-2021 om 16:03, Ron van der Kolk zei:

Welkom op Higherlevel!

 

Een deels of alles?

 

Het leasecontract en/of het kentekenbewijs?

bedankt 
 

Het kenteken bewijs en lease contract staan beide op de zaak, alles is privé betaald. 

aangepast door Hanscar
Link naar reactie
  • 0
Op 31-10-2021 om 15:53, Hanscar zei:

Gaat de belasting aan het einde van het jaar niet vragen waarom deze wagen op dr zaak staat?

Misschien niet aan het einde van het jaar, misschien wel bij een controle. Weliswaar betaalt de bv de kosten niet, maar de auto wordt wel aan jou ter beschikking gesteld vanuit de bv.

 

Waar ik me meer zorgen over maak: schendt dit niet de voorwaarden van de leasemaatschappij en de verzekeringsmaatschappij? Dat kun je beter zeker weten vóór dat je pech of een ongeval krijgt en zelf voor de schade (en dan bedoel ik niet alleen de auto) opdraait. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Op 31-10-2021 om 19:42, Joost Rietveld zei:

Gaat het hier wel om een BV?

Excuus, aanname van mij. Bij een eenmanszaak kan het kentekenbewijs niet op naam van de onderneming staan, maar er zijn meer opties dan een bv. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Dus de auto is nu eigendom van de BV, maar jij wilt niet dat de BV de auto ter beschikking aan privé stelt (want bijtelling). En dus zoek je een manier om daar omheen te werken. Dat heb je tot op heden gedaan door alle autokosten privé te betalen, ook het zakelijke gebruik.

Dat kan in beginsel wel. Zolang de BV geen kosten van de auto ten laste van diens resultaat brengt en de auto niet op de balans staat, is de auto privé. 

Dat de auto juridisch eigendom is van de BV zal bij de fiscus wellicht een vraagteken doen oproepen, maar volgens mij kun je vervolgens prima dat vraagteken beantwoorden met de uitleg dat dat dus enkel om praktische redenen is gedaan en dat de BV dus geen auto ter beschikking stelt aan jou. In het ergste geval kun je vervolgens ook nog stellen dat jij privé zoveel kosten draagt dat de bijtelling verminderd moet worden met de eigen bijdrages.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 181 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.