• 0

Bestelauto ZZP naar camper

Goedemorgen,

 

Als zzp-er heb een bestelbus die sinds een half jaar geschorst is omdat er een andere bus is aangeschaft. Voor beide bussen heb ik een verklaring uitsluitend zakelijk gebruik ingevuld en deze worden ook niet prive gebruikt.

De geschorste bestelbus (btw afgetrokken bij aanschaf) ben ik momenteel aan het ombouwen tot camper om deze vervolgens te verkopen.

Alle kosten die ik nu maak voor de ombouw wil ik in principe als zakelijke kosten opvoeren en de btw aftrekken.

Op het moment dat de ombouw klaar is moet ik naar het RDW om de bus te laten keuren. Deze zal dan een nieuw kenteken krijgen (personenauto met kampeerinrichting) en ik moet het restant BPM afdragen. Vervolgens kan ik dan bij de BD het kwarttarief wegenbelasting aanvragen. 

 

Mijn concrete vragen;

Hoe boek ik die af te dragen BPM, het kenteken van de bestelbus vervalt en zal dus uit mijn administratie moeten, en vervolgens weer als personenauto ingeboekt worden op de balans. Hoe doe ik dat qua btw en bijtelling? 

 

Of is een makkelijkere constructie denkbaar?

 

Gr Jan

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
Op 12-12-2021 om 13:16, Joost Rietveld zei:

Waarom zou je dat doen als je daarna de camper naar privé haalt?

Dat lees ik nergens ... Volgens mij wil hij de tot camper omgebouwde bestelbus zakelijk verkopen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 12-12-2021 om 15:53, Cosara zei:

Dat lees ik nergens ... Volgens mij wil hij de tot camper omgebouwde bestelbus zakelijk verkopen.

Correct, ik las het niet goed.

 

Resteert wel dezelfde vraag: waarom zou je dat zo doen?

Heb je berekend of je op deze manier beter uit bent (kosten aftrekbaar, BTW op kosten aftrekbaar, maar bij verkoop belast voor zowel de IB als de BTW)

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Op 12-12-2021 om 21:35, Joost Rietveld zei:

Resteert wel dezelfde vraag: waarom zou je dat zo doen?

Heb je berekend of je op deze manier beter uit bent (kosten aftrekbaar, BTW op kosten aftrekbaar, maar bij verkoop belast voor zowel de IB als de BTW)

Goede vraag.

 

Als dit enige winst voor de onderneming oplevert, dan wel, maar gezien de hoeveelheid moeite (arbeid) die je moet (laten) doen om de bestelbus om te bouwen, zou ik zeggen … verkoop die bestelbus aan de hoogste bieder, of ruil hem in voor een ander.

 

Je moet geen geld laten liggen als je geld ziet, maar het gebeurt vaak genoeg dat ondernemers in hun enthousiasme teveel afwijken van hun core business.

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 74 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.