• 0

Voorraadwaardering vragen

Beste mensen,

 

Ik heb een vraag wat betreft de inkomstenbelasting. Ik hen een e-commerce bedrijf en bij de aangifte inkomstenbelasting moet ik ook een voorraadwaardering doen aan voor 31 december van dat jaar. Ik heb hier een paar vragen over.

 

1) Is het per se nodig dat ik alleen het deel van de voorraadkosten opneem in de aangifte wat ook daadwerkelijk verkocht is in dat jaar? Dus stel 30% daarvan is in 2020 verkocht en 70% daarvan in 2021, dan mag ik maar 30% daarvan voor 2020 als kosten opnemen? Of mag ik de volledige 100% in 2020 opnemen en in 2021 0%?
2) Moet ik hierbij de transportkosten en inspectiekosten (van China --> NL), invoerrechten etc ook voor de 30% in 2020 opnemen en 70% in 2021? Of mag dat wel allemaal voor 2020 gerekend worden?

3) Zijn de antwoorden hierop verschillend voor eenmanszaak vs BV?


Bij voorbaat dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
Op 13-12-2021 om 11:50, JacobSX zei:

1) Is het per se nodig dat ik alleen het deel van de voorraadkosten opneem in de aangifte wat ook daadwerkelijk verkocht is in dat jaar? Dus stel 30% daarvan is in 2020 verkocht en 70% daarvan in 2021, dan mag ik maar 30% daarvan voor 2020 als kosten opnemen? Of mag ik de volledige 100% in 2020 opnemen en in 2021 0%?

Je mag alleen die inkoopwaarde van verkochte goederen opnemen in je resultatenrekening. je moet die 70% dus op de balans zetten en pas als kosten boeken in 2021 als ze in 2021 verkocht worden. en mocht je eind 2021 nog 10% van goederen hebben die je in 2020 hebt gekocht dan staan ze ook nog steeds eind 2021 als voorraad op de balans.

 

Op 13-12-2021 om 11:50, JacobSX zei:

2) Moet ik hierbij de transportkosten en inspectiekosten (van China --> NL), invoerrechten etc ook voor de 30% in 2020 opnemen en 70% in 2021? Of mag dat wel allemaal voor 2020 gerekend worden?

Alle eenmalige kosten mag je in principe direct als kosten nemen. Je hebt daar wat meer vrijheid, je mag sommige kosten ook opnemen in de voorraadwaarde. en pas bij verkoop als kosten meenemen.

 

Op 13-12-2021 om 11:50, JacobSX zei:

3) Zijn de antwoorden hierop verschillend voor eenmanszaak vs BV?

Nee de regels zijn hetzelfde voor IB (eenmanszaak) en Vpb (BV)

Link naar reactie
  • 0
Op 13-12-2021 om 11:50, JacobSX zei:

Is het per se nodig dat ik alleen het deel van de voorraadkosten opneem in de aangifte wat ook daadwerkelijk verkocht is in dat jaar?

In je vraagstelling lijken inkoopkosten (goederen, transport, inspectiekosten, invoerrechten) en voorraadkosten (rente, ruimte, risico) door elkaar te lopen. Of maak je bewust dat onderscheid in vraag 1 en 2?

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 52 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.