• 0

Storting op lijfrenterekening voor 1 juli

Brief van de inspecteur. Die stelt over jaar 2019: de storting op de lijfrenterekening is alleen aftrekbaar als ik de waarde van de opgebouwde oudedagsreserve voor 1 juli 2019 heb gebruikt voor storting op lijfrenterekening.

Maar volgens mijn informatie vergist de inspecteur zich een jaar, en mag je juist tot 1 juli na einde boekjaar storten. Dat staat hier bijvoorbeeld, bij ONS accountants: ‘Betaal vóór 1 juli 2020 de lijfrentepremie bij omzetting oudedagsreserve voor aftrek in 2019. De lijfrentepremie is alleen nog aftrekbaar in 2019 als je de premie uiterlijk betaalt vóór 1 juli 2020.’ https://www.ons.nl/betaal-voor-1-juli-2020-de-lijfrentepremie-bij-omzetting-oudedagsreserve-voor-aftrek-in-2019/

En hier: https://www.vandolder.nl/nieuws/betaal-voor-1-juli-2021-de-lijfrentepremie-bij-omzetting-oudedagsreserve-voor-aftrek-in-2020/

En hier: https://brightpensioen.nl/fiscaal-voordeel/

Vergist de inspecteur zich?

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 1

Dag Mark

Op zich geldt daarvoor inderdaad 6 maanden na afloop van het kalenderjaar. Zie 3.130 lid 2 IB.

Of deze situatie in jouw geval speelt, durf ik zo niet te zeggen. Heb je voor juli 2020 de FOR stand afgestort in een lijfrente en in je IB 2019 het volgende opgenomen:

- vrijval FOR opgeteld bij je winst +

- lijfrente premie in stel gebracht?

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Dank Joost Rietveld,

Ja, ik heb voor juli 2020 de FOR stand afgestort in een lijfrente. Dat heb ik ook in de aangifte IB gezet bij Uitgaven voor lijfrente.

Er zijn daar 2 invulmogelijkheden:

Premies in verband met afname oudedagsreserve of stakingswinst, betaald in 2019

Premies in verband met afname oudedagsreserve of stakingswinst, betaald in 2020, maar vóór 1 juli 2020.

Volgens mij vergist die inspecteur zich hier echt door te zeggen dat het voor 1 juli 2019 moet. Hij denkt misschien in belastingjaar 2018 te zitten?

Ik heb in de IB ook de bedragen ingevuld bij Wijzigingen in toelaatbare reserves:

Afname oudedagsreserve

Toevoeging oudedagsreserve

Lijkt mij in orde, wat denk jij?

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar