• 0

Compagnon wil mij uitkopen [BV 50% aandeel bestuursaansprakelijkheid]

(aangepast)

Hallo iedereen,

 

Ik zit met de volgende uitdaging: 

 

Mijn compagnon en ik zitten niet meer op 1 lijn. We zitten samen in een BV met ieder 50% aandeel en nu heeft hij 

aangeboden me te willen uitkopen. 

 

Nu sta ik daar wel voor open, mits het bod goed is. Nu heeft hij aangegeven eind deze week met een bod te komen, maar er is nog geen waardering gedaan oid. Liefst wilt hij het dit jaar nog afronden. Vandaag stuurt hij mij een mail  met het volgende: 

 

'We hebben een gesprek gehad waarbij ik heb aangegeven jouw aandelen te willen kopen. Jij laat mij en ik jou binnenkort weten wat een realistische prijs is en welke voorwaarden daar bij zouden passen. In de tussentijd hebben we afgesproken dat jij niet op de zaak bent en dat je ook niet werkt. Ik laat jouw taken dus door een ander overnemen of neem ze zelf over.'

 

Nu snap ik best dat hij overal betrokken wilt zijn als hij het straks alleen wilt doen, maar ik ben niet van plan om nu al op zo'n manier de regie uit handen te geven, zonder dat er een bod ligt.

Wat denken jullie dat wijsheid is?

 

Alvast bedankt voor het meedenken.

 

 

 

 

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op Higherlevel, Lenny!

 

Je bent nog gewoon bestuurder, dus ik zou niet zomaar toezeggen dat je niet meer op komt dagen. Waarom wil hij je zo graag per direct niet meer over de vloer hebben? Je zult vast werkzaamheden of verantwoordelijkheden hebben die je moet afronden of overdragen.

 

Als jullie er allebei graag uit willen komen (en je daar dus ook naar gedragen) is een onderling akkoord over de waarde dit jaar misschien nog wel te bereiken, maar de formele aandelenoverdracht lijkt me onhaalbaar. De gemiddelde notaris zit einde van het jaar altijd erg vol omdat er veel akten gepasseerd moeten worden voor het nieuwe jaar, dus daar zullen jullie niet zomaar tussen komen.

 

Hebben jullie al gesproken over de manier van waarderen? Daar zijn een hoop mogelijkheden voor, online kun je er veel over vinden.

 

Ik raad je aan om echt in goed contact met elkaar te blijven om dit op een goede manier af te ronden. Je goed laten adviseren is verstandig, maar zorg dat jullie er niet meteen met een jurist bovenop duiken om je gelijk te halen. Daar wordt niemand beter van.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Laat je vooral niet intimideren. Zolang hij de aandelen niet gekocht heeft van je en jij nog steeds bestuurder bent, heeft hij niets te zeggen over jou, tenzij daar reeds afspraken over bestaan. 

 

Laat hem vriendelijk weten dat je, totdat er een deal op papier staat (termsheet of intentieovereenkomst), jouw verantwoordelijkheden, taken als bestuurder en aandeelhouder serieus neemt en dat je zult handelen in het belang van de BV en dus gewoon jouw werkzaamheden dient te, en dus ook komt,  uitvoeren.

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 142 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.