• 0

Auto van privé naar eenmanszaak

Ik ben in 2019 gestart als ZZP'er (eenmanszaak). Destijds een auto gekocht om mee naar de klanten te rijden. Auto heb ik aangemerkt als prive bezit. Hierdoor zijn de autokosten zakelijk niet aftrekbaar.  Kort daarna corona; de auto heb ik zowel prive als zakelijk bijna niet gebruikt.

 

Over enkele maanden bereikt mijn auto de leeftijd van 15 jaar (youngtimer). De auto had ik destijds gekocht met in gedachte "zodra de auto 15 jaar oud wordt, zet ik 'm op de zaak om gebruik te maken van de youngtimer regeling". Dat schijnt helemaal niet te kunnen. Eenmaal prive, blijft het prive.

 

Zijn hier nog (legale) manieren voor om toch gebruik te maken van de youngtimer regeling?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 1
Op 28-12-2021 om 12:22, c-nan-- zei:

Zijn hier nog (legale) manieren voor om toch gebruik te maken van de youngtimer regeling?

De privé youngtimer verkopen en een andere youngtimer zakelijk kopen.

Andere opties zijn er niet.

 

zie ook: Auto van zakelijk naar prive (geldt andersom overigens ook)

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 28-12-2021 om 12:22, c-nan-- zei:

Zijn hier nog (legale) manieren voor om toch gebruik te maken van de youngtimer regeling?

 

Voor de youngtimer-regeling moet de auto op de zaak worden gezet. Die wisseling van privé naar de zaak kan alleen als je minder dan 500 kilometer per jaar privé gaat rijden met de auto. De auto wordt dan verplicht ondernemingsvermogen. Maar aan de youngtimer-regeling heb je dan niets meer, omdat je dan minder dan 500 kilometer rijdt. En dan heb je überhaupt geen bijtelling. Als je dan eventueel het jaar erop wel weer een beetje privé gaat rijden, heb je wel weer bijtelling. Maar dan volgens de youngtimer-bijtelling. Het is wel een beetje een lange en omslachtige weg, maar het is een optie.

 

Overigens is het niet zo dat de fiscus klakkeloos akkoord gaat met heretikettering. Je zult dat moeten kunnen aantonen. Oftewel: kilometers bijhouden, waaruit blijkt dat je ook echt (veel) minder privé bent gaan rijden tot onder de drempel van 500 km.

aangepast door prinsrachid
typo/aanvulling

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.