• 0

Beleggen met liquide middelen werkmaatschappij

Ik heb al een tijd een overschot aan liquide middelen in de werkmaatschappij. Geld dat we in de toekomst nodig hebben, maar dat nu dus langzaam maar zeker (met negatieve rente en inflatie) staat te verdwijnen op de bankrekening.

 

Hartstikke zonde natuurlijk, dus ik wil met dat geld gaan beleggen. Nu heb ik daar alleen helemaal geen ervaring mee, dus ik heb een aantal vragen:

- Is het gewoon mogelijk om vanuit de werkma te beleggen?

- Zo ja, waarin kan ik dat dan het beste doen?

- Moet ik hiervoor een nieuwe beleggingsrekening openen?

- Zijn er, naast beleggen, andere mogelijkheden om veilig rendement te maken vanuit de werkma?

- Andere tips en adviezen?

 

Dank voor de tips!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
Op 30-12-2021 om 09:25, jeroen1983 zei:

Ik heb al een tijd een overschot aan liquide middelen in de werkmaatschappij. Geld dat we in de toekomst nodig hebben, maar dat nu dus langzaam maar zeker (met negatieve rente en inflatie) staat te verdwijnen op de bankrekening.

 

Hartstikke zonde natuurlijk, dus ik wil met dat geld gaan beleggen. Nu heb ik daar alleen helemaal geen ervaring mee, dus ik heb een aantal vragen:

- Is het gewoon mogelijk om vanuit de werkma te beleggen?

- Moet ik hiervoor een nieuwe beleggingsrekening openen?

 

Ja elke BV kan bij de bank gewoon een beleggingsrekening / overeenkomst sluiten

 

Op 30-12-2021 om 09:25, jeroen1983 zei:

- Zo ja, waarin kan ik dat dan het beste doen?

- Zijn er, naast beleggen, andere mogelijkheden om veilig rendement te maken vanuit de werkma?

In producten met een laag risico, helaas betekent dat ook laag rendement.

Maar je hebt het geld in de toekomst nodig dus je kunt en mag niet het risico nemen dat het geld verdampt.

Dat maakt veel beleggingsproducten al ongeschikt want samen met de kans op een hoog(er) rendement komt het risico op een (hoog) verlies hand in hand.

 

Geld dat in de (nabije) toekomst nodig hebt voor de bedrijfsvoering is eigenlijk niet geschikt voor beleggen. Er zijn niet zo veel producten met een laag risico profiel die toch een goed rendement op leveren, klassieke producten zijn zakendeposito's, staatsobligaties. Maar die zijn altijd sterk gekoppeld aan de actuele rentestand.

 

Op 30-12-2021 om 09:25, jeroen1983 zei:

- Andere tips en adviezen?

 

Leer (zakelijk) beleggen met echt overtollig geld en niet met tijdelijk overtollig werkkapitaal. Verlies maken op beleggingen kan grote gevolgen hebben voor de bedrijfsvoering en als jij te risicovol belegd en je BV gaat failliet dan kan dat leiden tot aansprakelijkheid.

 

Beleggen is feitelijk al de verkeerde term. in een werkmaatschappij doe je in principe alleen aan werkkapitaal beheer, waarbij je soms geld over hebt en dan bijv een 3 maandsdeposito afsluit omdat je dan net wel positief rendement haalt. Maar het is in een zakelijke setting ook acceptabel om bij lage rente genoegen te nemen met weinig of geen rendement als daar ook geen risico van verlies op staat. Of slechts een klein verlies omdat dit op dit moment de marktprijs is voor overtollig geld.

Hoog rendement nastreven is niet altijd een goede strategie.

Link naar reactie
  • 1

Waarom zou je een goed rendement willen? Elk rendement is beter dan het geen rendement of het negatieve rendement van de bankrekening.

 

Hooguit zou je nog kunnen kijken of de tijd die je nu besteed aan het uitzoeken van de juiste beleggingsproducten niet rendabeler kan worden besteed aan het efficiënter inrichten van je supply chain of aan het ontwikkelen van nieuwe diensten en producten. Meer omzet maken of kosten verlagen is ook een manier van geld verdienen.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
Op 30-12-2021 om 12:51, Branko Collin zei:

het negatieve rendement van de bankrekening.

 

Als je puur kijkt door de bril van werkkapitaalmanagement of liquititeitsprognose / geldmiddelenbeheer, is zelfs dat negatieve rendement geen probleem. Op dit moment is dat de marktprijs voor overtollig geld. Dat is een vergelijkbaar effect met aardbeien die in de zomer goedkoper zijn dan in de winter..  alleen duren lopen de seizoenen op de kapitaalmarkt wat anders..
Effectief zou je niets hoeven doen, want laten we wel zijn bij een half procent negatieve rente op een saldo van dat 5 euro per 1000 euro als het geld een heel jaar op de rekening staat. Aan en verkoop kosten bij zakelijke beleggingsproducten lopen al snel richting de 1%, je geeft al heel snel net zo veel uit als het oplevert. Feitelijk pas bij hele hoge bedragen (enkele tienduizenden euro's) voor langere tijd (meer dan een jaar) bestaat de kans dat je ook echt meer rendement maakt want dan worden de transactiekosten vaak wat lager en maak je meer rendement naar mate de termijn langer is.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reacties!

 

Om het wat concreter te maken: Er staat nu ca. 150k op de bankrekening. We zijn al tijden niet onder de 100k gegaan en er zitten ook geen grote uitgave aan te komen. Je zou dus kunnen stellen dat er 100k beschikbaar is die anders misschien wel jaren staat te versloffen.

 

Ik begrijp dat beleggen (bv in obligaties of ETF's) dus niet verstandig is. Zou vermogensbeheer (heb ik nog geen ervaring mee) bij onze huisbank een optie kunnen zijn?

Link naar reactie
  • 0

Een bankrekening openen bij een andere bank en beide onder de 100K houden kan ook helpen (aangenomen dat voor zakelijke rekeningen ook de regel van negatieve rente alleen geld voor saldi boven de 100K). Bij dezelfde bank een tweede rekening openen werkt niet altijd omdat men steeds vaker de saldi van alle (spaar)rekeningen optelt..

 

Maar als je geld wel voor meer dan een jaar durft vast te zetten op een deposito (je kunt dan niet tussentijds opnemen) dan kun je ook al de negatieve rente vermijden. want bij meer dan een jaar kruipt de rente langzaam boven de 0.%

 

Vermogensbeheer is hetzelfde als beleggen, alleen gebeurt het beleggen dan in beheer van de bank ipv dat je zelf opdracht geeft tot transacties.

De risico's worden er niet minder van, "enige' voordeel is dat de koop en verkoopbeslissingen rationeler op basis van een model gebeuren en daardoor gemiddeld betere resultaten worden gehaald.

Maar het kan zeker geen kwaad eens met de bank te praten of er niet wat betere voorwaarden mogelijk zijn want je hebt toch een aardig bedrag op de bank, alleen nog niet genoeg dat ze uit zichzelf naar je toekomen met betere voorwaarden om je te houden als klant.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 154 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.