• 0

Vragen over zelfstandige werkruimte

Hallo HigherLevel,


Een aantal dingen heb ik al uitgezocht maar ik heb ook nog veel vragen over het realiseren van een zelfstandige werkruimte en de regels van de belastingdienst.

Ik wil een zelfstandige werkruimte aan huis realiseren om werk en privé te scheiden. Er zijn een aantal regels waar ik dan aan moet voldoen:

  1. De werkruimte moet een eigen opgang hebben.
  2. De werkruimte moet een eigen toiletvoorziening hebben.
  3. De werkruimte moet kunnen worden verhuurd aan een derde.
  4. Minimaal 30% van de totale arbeidsinkomsten moet in de werkruimte worden verdiend.

 

Hoe moet regel 4 worden geïnterpreteerd? Stel dat ik 2 dagen per werkweek van 5 dagen vanuit de zelfstandige ruimte werk. Dan werk ik 40% van mijn tijd in mijn zelfstandige werkruimte.

Als de opdracht waar ik 3 dagen buiten de deur aan werk veel beter betaald dan kan het zijn dat ik in die 40% van mijn tijd die ik thuis werk minder dan 30% van mijn omzet genereer?

Betekend dit dat ik dan geen gebruik kan maken van de belastingvoordelen van een zelfstandige werkruimte?

 

Stel dat ik 1 dag per week research en development doe vanuit de zelfstandige werkruimte. Een idee voor een product of dienst kan binnen enkele jaren een succes zijn en veel winst genereren of het kan een flop worden en alleen maar geld kosten. Risico van ondernemen. Dit weet je echter pas na een of twee jaar. Hoe kan je dit waarderen in het jaar om te toetsen of ik aan die 30% eist voldoe?

 

 

De enige ruimte in mijn woning die dan in aanmerking komt is de garage. Dit zie ik echter niet zitten, omdat er dan verbouwd moet worden in de woning en een deel van de woning als zakelijk aangemerkt wordt.
Het lijkt mij veel praktischer om een nieuwe werkruimte te bouwen op de kavel nabij de woning. Ik heb gezien dat er tinyhouses zijn die van alle gemakken kunnen worden voorzien.

 

Voor en nadelen zelfstandige werkruimte in garage:

+ Goedkoper om te realiseren?
+ Klanten hoeven niet in de woonkamer of op zolder te worden

- Woonoppervlak wordt opgeofferd

- Klanten nog wel in de woning
- Grote verbouwing nodig (verwarming plaatsen, isoleren, verleggen riolering, toiletvoorziening, etc.)
- Deel van de woning wordt zakelijk aangemerkt

- Woning wordt mogelijk minder aantrekkelijk

- Garage blijft een onderdeel van de woning en zal ik niet verhuren

 

Voor en nadelen zelfstandige werkruimte in een tinyhouse:
+ Zakelijk en privé duidelijk gescheiden

+ Mogelijk goedkoper dan een verbouwing aan het huis

+ Extra ruimte gaat niet ten koste van woonoppervlak van de woning

+ Eenvoudig voor de administratie

+ Tijdelijk karakter (de zelfstandige ruimte kan makkelijk worden verwijderd indien nodig)

+ Klanten hoeven niet naar toilet in de woning

+ Verhuurbaar zonder dat er vreemden in je huis (garage) werken

 

Stel dat ik over 10 jaar stop als ondernemer om weer voor een werkgever in vaste dienst te werken. Wat voor gevolgen heeft dat voor de belasting? De werkruimte vertegenwoordigd kapitaal. Heb ik de werkruimte in die 10 jaar dan volledig afgeschreven of moet ik het 'terugkopen' tegen marktconform tarief? Kan ik die werkruimte dan ook van mijn grond laten verwijderen of is dat kapitaalvernietiging die niet is toegestaan?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 1
Op 20-2-2022 om 12:16, Harmen zei:

Betekend dit dat ik dan geen gebruik kan maken van de belastingvoordelen van een zelfstandige werkruimte?

Correct.

 

zie ook: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-25051-5.html

 

Op 20-2-2022 om 12:16, Harmen zei:

Stel dat ik 1 dag per week research en development doe vanuit de zelfstandige werkruimte. Een idee voor een product of dienst kan binnen enkele jaren een succes zijn en veel winst genereren of het kan een flop worden en alleen maar geld kosten. Risico van ondernemen. Dit weet je echter pas na een of twee jaar. Hoe kan je dit waarderen in het jaar om te toetsen of ik aan die 30% eist voldoe?

Het gaat om de omzet in het huidige IB-jaar, niet om de omzet in de verre toekomst.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 196 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.