• 0

Rekening courant - Werkmaatschappij + holding

Goedemiddag,

 

Deze maand is mijn eenmanszaak met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2022 "de BV ingegaan" middels een geruisloze inbreng.

 

Ik ben 100% aandeelhouder van de holding en de holding is 100% aandeelhouder van de werkmaatschappij. Vrij standaard geloof ik.

 

In de eenmanszaak had ik een auto op de zaak staan. De auto is tijdens de omzetting onttrokken uit de eenmanszaak. 

 

Doordat de auto is onttrokken, zijn de autokosten die waren geboekt als kosten in de eenmanszaak nu natuurlijk geen kosten voor de BV meer maar privé opnames. De BV heeft dit voor mij privé voorgeschoten. 

 

De vraag is hoe ik dit nu moet boeken? Er zijn 2 rekening courant overeenkomsten. 1 tussen mij en de holding en 1 tussen de holding en de werkmaatschappij. Ik heb 2X boekhoudsoftware van dezelfde leverancier.

 

In de boekhouding van de werkmaatschappij boek ik dit naar rekening courant holding. De holding heeft dan een schuld aan de werkmaatschappij.

 

Maar moet ik dezelfde boeking nu ook op 1 of andere manier in de boekhouding van de holding verwerken?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

dat is de kern van rekening courant verhoudingen. Alle mutaties in de ene administraite op de rekening courant moeten ook worden doorgevoerd in de andere administratie, wat bij de een een vordering is, dat is bij de ander een schuld, totdat er betaald is.

 

de rekening courant tussen twee bv's moeten altijd aan elkaar gelijk zijn. minimaal op einde van het jaar, maar beter elke maand.  Sommige boekhoudpakketten biedne zelfs de mogelijkheid automatisch te laten boeken in beide administraties.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Heren bedankt!

 

Ik snap hem nu helemaal :nerd-face:.

 

Online kan ik best veel over het onderwerp RC vinden, maar dat gaat dan veelal over RC tussen BV en de DGA, maar ik kom relatief weinig tegen over de RC tussen werkmaatschappij en holding. Fijn dat jullie nog even te hulp konden schieten. 

 

Joost Rietveld het ging inderdaad om de huidige Werk BV die de kosten had voldaan. 

 

Op de balans van de Werk BV staat nu 1 RC (dat is RC met de holding BV). Op de balans van de holding staan er 2, namelijk RC werk BV en RC DGA.

 

In dit geval met die autokosten heeft Werk BV een vordering op Holding BV en Holding BV heeft voor datzelfde bedrag een schuld aan Werk BV. Holding heeft daarnaast op haar beurt weer een vordering op de DGA (ik als natuurlijk persoon). 

 

aangepast door heritage
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.