• 0

Vennootschapsbelasting hoe te boeken?

Beste lezers,

 

Het onderstaande heb ik gepost om te begrijpen hoe men Vennootschapsbelasting dient registreren in de boekhouding. Zelf maak ik gebruik van GNU Cash.

Voorbeeld is opgesteld met ronde bedragen voor gemak.  Daarnaast heb ik de bestaande topics al bekeken op HigherLevel

 

In 2020 een winst geboekt van 3000 EUR Verschuldigde Vennootschapsbelasting is 600 EUR. Het geld wordt op de balans gezet en niets wordt uitgekeerd aan de aandeelhouders. De 600 EUR belasting is betaald in juni 2021. Tevens hebben we in juni een voorlopige aanslag gekregen van 600 EUR voor 2021, deze is ineens betaald met een betalingskorting van 1 EUR. Als afsluiting in 2021 1000 EUR verlies gedraaid.

 

Ik ben benieuwd hoe dit bovenstaande van invloed is op de balans bij jaar afsluitingen. 

_________________________

Mijn gedachte:

 

Rekeningen

110 Bank

190 Schuld Vennootschapsbelasting

 

980 Rente kosten / Baten Belastingdienst Vennootschapsbelasting

990 Vennootschapsbelastingen

 

 

Eind 2020 de wordt de geboekte winst volledig onder eigenvermogen geboekt als Jaarafsluiting 2020 en bij de belasting aangifte als winst reserves geboekt, zonder reservering voor de vennootschapsbelasting, is dit juist?

 

Voor 2021 worden de volgende boekingen gedaan aangaande de vennootschapsbelasing.

 

Juni

 

Definitieve aanslag

            190  Schuld Vennootschapsbelasting                                                 600

            980 Vennootschapsbelastingen                                    600

 

            110  Bank                                                                                                     600

            190  Schuld Vennootschapsbelasting                         600

 

 

Voorlopige aanslag

 

            190  Schuld Vennootschapsbelasting                                                 600

            980 Vennootschapsbelastingen                                    600

 

 

             110  Bank                                                                                                    599

            190  Schuld Vennootschapsbelasting                          600

            980 Rent kosten / baten                                                                           1

 

 

2021 jaarafsluiting                                                                               1000 EUR verlies

 

Voor de jaarafsluiting staat het volgende onder eigen vermogen:

 

Jaarafsluiting 2021                                          -1000

Jaarafsluiting 2020                                          3000

980 Rente kosten / baten                               +1

990 Vennootschapsbelastingen                    -1200

 

Samen maken de jaarafsluitingen de winstreserve post bij de belasting aangifte.

 

Heb geen reservering gemaakt voor de Vennootschapsbelasting aan het einde van het jaar is dat juist?  Is bovenstaande juist uitgevoerd? Alle op of aanmerkingen zijn welkom. Alvast bedankt voor de te nemen moeite.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 1

Nee, dit is niet goed:

 

De voorlopige aanslag VPB 2021 kan niet ten laste van het eigen vermogen komen, want dat is een vordering (op de VPB).

En - omdat je kennelijk verlies lijdt in 2021 - moet je een "aanvullende" vordering (op de VPB) meenemen (want je krijgt nu geld terug!) en dat komt dan weer ten gunste van het eigen vermogen.

 

(overigens, maar dat bedoelde je ook denk ik, kloppen de bedragen natuurlijk helemaal niet want dat zijn fictieve voorbeelden als ik het goed begrijp)

 

Geen idee verder hoe je dit in jouw programma moet 'registreren' (qua rekeningnummers dus).

 

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

https://www.administratievoeren.nl/vennootschapsbelasting/

 

Je maakt bij de jaarafsluiting een berekening voor VPB en zet dat in de W&V met als tegenboeking op een balanspost "te betalen/ontvangen VPB". De overgebleven winst kun je normaal verwerken (daar is dan dus al VPB vanaf). Wat jij nu eind 2020 gedaan hebt is dus eigenlijk niet juist want nu ga je de VPB in de W&V van 2021 verwerken.

 

Betaling (bank) kun je daarna met de balanspost te betalen/ontvangen VPB verrekenen.

 

Als de VPB negatief is dan doe je gewoon hetzelfde.

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.