Mag een directeur die ook aandeelhouder is van de (nog op te richten) BV als vrijwilliger werken? De directeur krijgt dan geen salaris maar krijgt als aandeelhouder, net als de andere 1 of 2 aandeelhouders, dividend uitgekeerd als er winst is. De bedoeling is dat de aandeelhouders het werk samen gaan doen (men verdeelt het), dus is het eerlijker om ieder gelijkelijk dividend uit te keren als er winst is. Ik weet niet of het kan, want ik heb gehoord dat een directeur/DGA een directeur salaris zou moeten krijgen volgens de fiscale regels (en dat kan wel 40K per jaar zijn; dat moet dan eerst uit worden gekeerd, en als er dan geld van de winst overblijft, kan daar dividend van worden uitgekeerd, meen ik te hebben begrepen). Dat zou prima zijn als de directeur als enige de dagelijkse zaken regelt, maar in dit geval zal dat waarschijnlijk niet zo zijn. 1 persoon kan of wil formeel geen directeur zijn, anders zou de oplossing wellicht zijn om alle aandeelhouders ook directeur te maken; maar dat dus liever niet. Leuk vraagstukje he? Ik hoor het graag .......
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Carinka
Carinka
Mag een directeur die ook aandeelhouder is van de (nog op te richten) BV als vrijwilliger werken? De directeur krijgt dan geen salaris maar krijgt als aandeelhouder, net als de andere 1 of 2 aandeelhouders, dividend uitgekeerd als er winst is. De bedoeling is dat de aandeelhouders het werk samen gaan doen (men verdeelt het), dus is het eerlijker om ieder gelijkelijk dividend uit te keren als er winst is. Ik weet niet of het kan, want ik heb gehoord dat een directeur/DGA een directeur salaris zou moeten krijgen volgens de fiscale regels (en dat kan wel 40K per jaar zijn; dat moet dan eerst uit worden gekeerd, en als er dan geld van de winst overblijft, kan daar dividend van worden uitgekeerd, meen ik te hebben begrepen). Dat zou prima zijn als de directeur als enige de dagelijkse zaken regelt, maar in dit geval zal dat waarschijnlijk niet zo zijn. 1 persoon kan of wil formeel geen directeur zijn, anders zou de oplossing wellicht zijn om alle aandeelhouders ook directeur te maken; maar dat dus liever niet. Leuk vraagstukje he?
Ik hoor het graag .......
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/73371-mag-een-directeur-dga-vrijwillig-werken-in-bv/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
4 antwoorden op deze vraag