• 0

Bouwen zelfstandige werkruimte/tuinkantoor

Beste,  

 

Mijn vrouw is dit jaar een eenmanszaak gestart en werkt nu tijdelijk vanuit een slaapkamer.

We zijn nu een bijgebouw aan het bouwen waarvan een deel gebruikt gaat worden als kantoor. 

De verdeling is ongeveer 40m2 kantoor met eigen ingang, keuken en toilet. 20 m2 berging en 40m2 overkapping. 

Het kantoor zal voldoen aan de eis van een zelfstandige werkruimte, als ik het goed heb begrepen, kunnen we de kosten van het bouwen zakelijk beschouwen. 

Ik verwacht dat de totale kosten op €100.000 uit komen waarvan €30.000 rechtstreeks betrekking hebben op het kantoor (sanitair/ toilet/ binnen muren/ electra/  afwerking etc.) 

Kan ik voor de directe kosten de BTW terug te vragen? En kan dit alleen op de directe kosten of ook op bijvoorbeeld 40% van de totale kosten voor stenen/fundering/ isolatie/dakbedekking etc.)?
Qua inkomsten belasting is het interessant om het kantoor te activeren om zo afschrijvingskosten af te kunnen trekken? 

Of kan ik het kantoor qua IB ook privé laten en huur doorrekenen aan de eenmanszaak. 

Het betreft een koopwoning en mijn vrouw en ik zijn getrouwd in gemeenschap van goederen mocht dat van belang zijn.  

 

Bedankt, 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 1

Welkom op Higherlevel.

 

3 uur geleden, BasuitA zei:

Qua inkomsten belasting is het interessant om het kantoor te activeren om zo afschrijvingskosten af te kunnen trekken? 

Huizen worden steeds meer waard, vergeet niet dat je over de gestegen waarde van het zakelijke deel van de woning (=zakelijke winst) uiteindelijk inkomstenbelasting moet betalen!

 

3 uur geleden, BasuitA zei:

Of kan ik het kantoor qua IB ook privé laten en huur doorrekenen aan de eenmanszaak.

Je kunt geen zaken aan je eigen eenmanszaak verhuren. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 1
Op 29-7-2022 om 16:02, BasuitA zei:

Kan ik voor de directe kosten de BTW terug te vragen? En kan dit alleen op de directe kosten of ook op bijvoorbeeld 40% van de totale kosten voor stenen/fundering/ isolatie/dakbedekking etc.)?

Dat (de oppervlakte) lijkt mij een alleszins redelijke verdeling van de kosten waarvoor je inderdaad naar rato BTW terug kunt vragen.

 

Werkkamer activeren op de balans van de emz lijkt mij eveneens verplicht, indien de werkruimte  administratief (dwz niet feitelijk gesplitst hoeft te worden, maar doorgaans langs een rechte lijn gesplitst zóu kúnnen worden) te splitsen valt van de berging en overkapping.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.