• 0

Investering Start-Up

Beste leden,

 

Ik ben nieuw op dit forum maar zit met volgende twijfel. Graag had ik jullie mening en advies.

 

Reeds 10 jaar ben ik zelfstandige met 2 horecazaken. 
 

Begin dit jaar ben ik met een goede vriend aan een nieuw productontwikkeling begonnen in een Oost-Europees land waar hij woonachtig is.

 

Tot zover heeft hij alleen ongeveer een 100k geïnvesteerd in een bedrijfshal en materialen. Dit met zijn buitenlandse vennootschap in dat land waar het product momenteel ontwikkeld word.

 

Hier in België heeft hij ook een vennootschap waar het product uiteindelijk via verkocht zal worden. 

Dus de buitenlandse vennootschap verkoopt aan de Belgische aan inkoopprijs en de Belgische verkoopt hier in België op de markt.

 

Zijn plan is om 1/3e van de winst in de Belgische te laten voor onkosten te vergoeden en de rest naar het buitenland te brengen omwille van het belastingsvoordeel uiteraard.

 

Begin dit jaar zijn we overeengekomen dat ik aandelen kon kopen van de Belgische vennootschap rond deze periode en ook kon verdienen op basis van commissie per verkocht product in België. Ik zal dus verantwoordelijk zijn voor de Belgische markt.

 

Hij stelt me 20% van de aandelen voor van de Belgische vennootschap voor 20k.

 

Maar ik kwam pas onlangs te weten van zijn intentie om bijna al de winst naar de Buitenlandse te over te maken.

 

Mocht het product een succes worden zitten we dus met een Belgische vennootschap die enkel dient om het product te verkopen en veel omzet heeft maar amper winst en een buitenlandse met bijna alle winst maar waar ook alle risico zit.

 

De vraag is, ben ik dan iets met aandelen van de Belgische vennootschap? Deze zal wel de officiële naam dragen van het product en ook, maar niet contractgebonden, de enige verdeler.

 

Is een vennootschap met veel omzet maar geen winst later iets waard, met andere woorden, heb ik rendement van mijn investering?

 

Mijn voorstel was ook om aandelen van de buitenlandse  te kunnen kopen maar dat ziet hij niet meteen zitten. Volgens hem is dat niet eerlijk omdat bij hem het meeste werk gebeurd. Dus ik mag enkel van de Belgische kopen maar die 20k dient uiteindelijk wel voor de buitenlandse vennootschap verder te helpen...

 

Alvast bedankt voor deze Belg verder te helpen. :-)

 

Grts

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat hangt er vanaf hoe hij die winst naar het buitenland haalt. Als hij besluit om dividend uit te keren, dan deel jij daar voor 20% in mee. Stuurt hij gewoon facturen vanuit het buitenland, dan heb jij niks....

 

Wat mogelijk nog in je voordeel werkt, is dat bedrijven tussen internationale vestigingen ook normale verrekenprijzen dienen te hanteren (transfer pricing). Juist om te voorkomen dat een buitenlandse BV helemaal 'leeggefactureerd' wordt door een verbonden BV in een land waar het belastingtarief laag is

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Als de Belgische vennootschap vooral een verkoopkantoor wordt dan dienen de aandelen alleen maar als bevestiging / versteviging van de samenwerking en ook een stuk werkkapitaal.

Het verkoopkantoor zal nooit echt in waarde toenemen omdat ze alle belangrijke activiteiten inkopen. Op zich maakt het niet uit, als je maar vooraf weet dat dit zo is. Je kunt deelnemen in een BV voor toekomstige waardevermeerdering of om jaar op jaar goed rendement te halen.

 

Als het een verkoopkantoor gaat worden dan moet jou rendement komen uit een (arbeids)beloning  die bestaat uit een vast salaris (of managementfee) en een stevig variabel deel met provisie per verkoop en/of en succesfees obv jaardoelen. Op die manier kan jij een goede beloning krijgen. Het enige waar je dan niet van meeprofiteert is de waardetoename terwijl het nieuwe product zich ontwikkelt.

en een eventuele dividend uitkering zal er alleen zijn als er topjaren zijn die ruim boven de verwachtingen en doelen liggen.

Link naar reactie
  • 0
7 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Dat hangt er vanaf hoe hij die winst naar het buitenland haalt. Als hij besluit om dividend uit te keren, dan deel jij daar voor 20% in mee. Stuurt hij gewoon facturen vanuit het buitenland, dan heb jij niks....

 

Wat mogelijk nog in je voordeel werkt, is dat bedrijven tussen internationale vestigingen ook normale verrekenprijzen dienen te hanteren (transfer pricing). Juist om te voorkomen dat een buitenlandse BV helemaal 'leeggefactureerd' wordt door een verbonden BV in een land waar het belastingtarief laag is


Beste Joost,

 

De winst word inderdaad per factuur overgedragen naar de buitenlandse vennootschap. Bedankt voor de verdere info. 

Link naar reactie
  • 0

Dan zou ik hem toch eens wijzen op de wettelijke verplichtingen rond transfer pricing. Oftewel: gelieerde vennootschappen moeten met elkaar handelen op zakelijke tarieven alsof de koper van de goederen of diensten een gangbare klant is. 

 

Dat betekent dat in de NL BV ook een normale winst behaald en fiscaal afgerekend dient te worden. Dan heb je tenminste nog 20% van iets

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, Roel J zei:

Als de Belgische vennootschap vooral een verkoopkantoor wordt dan dienen de aandelen alleen maar als bevestiging / versteviging van de samenwerking en ook een stuk werkkapitaal.

Het verkoopkantoor zal nooit echt in waarde toenemen omdat ze alle belangrijke activiteiten inkopen. Op zich maakt het niet uit, als je maar vooraf weet dat dit zo is. Je kunt deelnemen in een BV voor toekomstige waardevermeerdering of om jaar op jaar goed rendement te halen.

 

Als het een verkoopkantoor gaat worden dan moet jou rendement komen uit een (arbeids)beloning  die bestaat uit een vast salaris (of managementfee) en een stevig variabel deel met provisie per verkoop en/of en succesfees obv jaardoelen. Op die manier kan jij een goede beloning krijgen. Het enige waar je dan niet van meeprofiteert is de waardetoename terwijl het nieuwe product zich ontwikkelt.

en een eventuele dividend uitkering zal er alleen zijn als er topjaren zijn die ruim boven de verwachtingen en doelen liggen.

 
Beste Roel,

 

Zo had ik het idd ook bekeken. Maar het is in mijn inzicht wel zo, dat als er binnen x-aantal jaar de buitenlands vennootschap verkocht word, de overnemer bijna altijd verplicht is om ook de Belgische over te nemen. Want alle verkoop van de buitenlandse vloeit via de Belgische. Wij zijn dus het enigste en belangrijkste verkoopsorgaan wat ook nog eens de eigen commerciële naam draagt. 
 

Is het dan verstandig om toch aandelen te kopen als mijn bovenstaande stelling correct is? Want ik ben niet verplicht om aandelen te kopen, het zou ook enkel kunnen op loon/commissie.

 

Albast bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Waarom denk je dat als het bedrijf verkocht wordt, dat de Belgische vennootschap sowieso meeverkocht wordt? 

 

Bovendien wil dat niet zeggen dat jouw aandelen in de Belgische vennootschap ook verkocht worden. Misschien vindt een koper het wel best dat jij die 20% houdt.

 

Of dit een goede zet is (aandeelhouder worden) of gewoon verdergaan op loon/commissie valt voor ons lastig te zeggen zonder verdere data

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Waarom denk je dat als het bedrijf verkocht wordt, dat de Belgische vennootschap sowieso meeverkocht wordt? 

 

Bovendien wil dat niet zeggen dat jouw aandelen in de Belgische vennootschap ook verkocht worden. Misschien vindt een koper het wel best dat jij die 20% houdt.

 

Of dit een goede zet is (aandeelhouder worden) of gewoon verdergaan op loon/commissie valt voor ons lastig te zeggen zonder verdere data


Omdat al de inkomsten gegenereerd worden door de Belgische vennootschap. Als de overnemer enkel de Buitenlandse overneemt heeft hij het risico dat het "verkoopskantoor" er in België na x-aantal jaar de brui aan geeft en hij vanaf 0 een heel nieuw netwerk in België moet opbouwen.

 

Overige data is als volgt:

 

Aankoopprijs product via de buitenlandse: 21k

Verkoopsprijs product via de Belgische: 30k

 

6k gaat naar buitenland / 3k blijft in België voor onkosten  

 

Voorstel opstartloon is 1000€/maand en commissie is 750€/product wat neerkomt op 2,5%. Ikzelf dacht aan 5% op mijn eigen verkoop en 2,5% op verkoop van het team vanaf jaar 3 aangezien ik hun zal moeten ondersteunen/opleiden.

 

Wij verwachtten het eerste jaar 5 producten te verkopen en jaar daarop 12 en in jaar drie 30 producten. 5/12/30

 

In jaar 3 zal dus de Belgische vennootschap een omzet hebben van 30x 30k = 900k maar weliswaar met amper winst.

 

Is deze vennootschap dan wel iets waard om aandelen van te hebben?

 

Bedankt.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 197 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.