• 0

Kunst verkoop via galleries welke BTW-tarieven

(aangepast)

Goedenavond,

 

Ik werk samen met galleries die mijn kunst verkopen op basis van consignment. Zodra ze een kunstwerk hebben verkocht factureer ik de overeengekomen verkoopprijs - de commissie (zeg 50%) van de gallery.

 

Mijn vraag is, hoe zit dit met BTW voor:

- Nederlandse galleries;

- Buitenlandse galleries binnen de EU;

- Buitenlandse galleries buiten de EU.

 

Ik heb het een en andere gelezen over laag tarief binnen Nederland en 0% voor het buitenland onder voorwaarden dat ik kan bewijzen dat de galleries belastingplichtig zijn en ik de bewijslast voor het verschepen van de kunst kan bewijzen.
 

Maar het is nogal verwarrend.

 

Welke btw tarieven moet ik waarvoor berekenen?  

aangepast door Ns123333
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Kunst is bij verkoop in NL belast met 9% BTW, op voorwaarde dat het gaat om de Levering van een voorwerp, dat beschouwd wordt als beeldende kunst en door de kunstenaar is ontworpen/vervaardigd

 

Buiten NL, maar binnen de EU gelden andere regels, waarvan voor jou de belangrijkste zijn:

- verkoop aan een ondernemer met een buitenlands BTW-nummer, waarbij jij de verzending verzorgt: 

Quote

 

Stuur uw klant een factuur met 0% btw.

Noteer op de factuur 'tabel II, onderdeel a, post 6, Wet OB 1968’ of ‘artikel 138, lid 1, Richtlijn 2006/112’. Welke van de 2 u kiest, maakt niet uit.

Controleer het btw-identificatienummer dat door uw klant is opgegeven. 

Noteer het btw-identificatienummer van uw klant op de factuur.

Geef de levering aan in de Nederlandse btw-aangifte.

Geef de levering op in de Nederlandse opgaaf intracommunautaire prestaties.

 

 

Buiten de EU:

Quote

 

Stuur uw klant een factuur met 0% Nederlandse btw.

Geef de levering aan in de btw-aangifte.

 

In beide gevallen is het belangrijk om alle documentatie van het transport te bewaren. Jij moet kunnen aantonen dat de goederen NL en de EU verlaten hebben.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Dank heren voor jullie reacties.
 

Quote

Buiten NL, maar binnen de EU gelden andere regels, waarvan voor jou de belangrijkste zijn:

- verkoop aan een ondernemer met een buitenlands BTW-nummer, waarbij jij de verzending verzorgt: 


De galleries verzorgen zelf de verzending van de kunst vanuit mijn studio naar de gallerie. Dus ik hoef alleen de exportkisten te regelen, welke ik doorfactureer aan de galleries, en ontvang vervolgens de verzendlabels via mail van de gallery. Welke regels gelden er dan?

 

Quote

De oplage speelt ook een rol. Bijvoorbeeld bij zeefdrukken geldt het hogere 21%-tarief bij oplagen hoger dan 250 exemplaren. Bij andere kunstvoorwerpen ligt deze grens al bij een oplage van meer dan acht stuks.


Het gaat in dit geval om unieke werken, waar er dus maar 1 van gemaakt gaat worden.

aangepast door Ns123333
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 187 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.