• 0

Artikel: "Compromisloos - Kan je weglopen als een klant gaat zeiken?"

Dit prikkelende schrijfsel kreeg ik vorige week in mijn inbox. Met toestemming van de auteur zet ik het hier neer!

 


Compromisloos

Kan je weglopen als een klant gaat zeiken?

 

Afgelopen weekeinde was ik bij vriend Luuk op bezoek die mij helpt met alle toestanden op mijn computer. Luuk is een computergenie en helpt al 25 jaar bedrijven met administratieve systemen. Tig jaar geleden schreef Luuk drie dagen lang een programma voor een bedrijf. Het bedrijf betaalde de rekening niet. In een gesprek begonnen ze te zeiken. ‘We vinden dat we teveel moeten betalen voor hetgeen geleverd was en willen je 60% van de rekening graag overmaken. Meer willen we niet betalen.’ Luuk stopte het gesprek en zei:

 

‘Dan betaal je toch niet’

 

En hij liep weg.

 

Dit is voor mij een teken van vrijheid. Zulke mensen zijn gewoonweg je klanten niet. Je geeft waarde aan dat wat je doet en bent bereid weg te lopen als klanten jouw waarde niet zien. Gewoon weglopen en loslaten. Punt.

 

Weglopen is moeilijk. We zijn geneigd te blijven hangen bij klanten die helemaal niet voor ons zijn. Klanten die bakken met energie kosten. Klanten die niet bij ons passen. We laten ons leiden door de noodzaak om geld te verdienen en lopen achter dingen aan. We kunnen het omdraaien: we gaan helemaal ons ding doen waardoor de klanten achter ons aan lopen. We willen niks anders meer dan ten volle de klanten dienen die voor ons zijn.

 

Tom Peters zegt: Go to your job everyday ready to be fired. Da’s echte vrijheid. Autonomie. Oftwel: wees trouw waar het jou om te doen is. Geen compromissen. Het is beter om 3 dagen als bureaumedewerker aan de slag te gaan om je brood te verdienen en 2 dagen vol te gaan voor wat je echt wilt, dan om 5 dagen half te gaan voor wat je ongeveer wilt.

 

En het gekke is, als je compromisloos bent, word je woest aantrekkelijk voor de klanten die voor jou bedoeld zijn. Een jaar gelden vertelde de grootste klant van Luuk spontaan dat ze 50% (!) meer gingen betalen voor Luuk zijn diensten. Vanuit een economisch gezichtspunt is dit moeilijk te verklaren. Vanuit compromisloze, liefdevolle aandacht, niet.

 

 

Hele goede week,

 

Patrick

 


Meer spul: www.startvanuitjehart.nl

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Een wat lastige klant 'dumpen' zie ik wel een beetje als uiterste redmiddel, maar respect voor de mensen die dat al in een vroeg stadium aanvoelen en het gewoon doen.

 

Tja, toch moet je het zo af en toe doen. Wij doen het zelf regelmatig, maar dat komt ook door de lage marges op onze dienstverlening. De prijzen zijn zo scherp dat je al gauw verlies maakt op een klant en dan moet je die klant gewoon afschrijven. Wij sturen meestal netjes alle stukken terug, sturen een credit factuur en maken het reeds betaalde geld weer over.

 

Geen gezeur, geen geklaag, geen eschuldigingen of wat dan ook. Alleen een duidelijk signaal: "nee, wij kunnen u niet helpen".

 

Je hoeft de klant niet te laten merken dat je hem niet als klant wil. Dat is vrij pijnlijk. Gewoon; "sorry, wij kunnen u (bij nader inzien) niet helpen" volstaat.

 

Bij "grote orders" is het wat moeilijker, helemaal als je er al een paar dagen werk in hebt zitten. Maar toch is het 't overwegen waard.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het een goede actie, omdat de klanten het niet snappen dat je opeens zoiets doet.

Waarschijnlijk moeten er toch nog een aantal dingen aangepast worden in de applicatie omdat hij nooit ineens goed is en dan toch wel terug komen.

 

Als ze niet terug komen is dat toch geen probleem want dan zijn het klanten die geen of weinig energie in je zouden steken

Nieuwe internetsite?

www.design4web.nl

Link naar reactie
  • 0

Tijdens een diner een maand geleden heb ik ook met iemand over een concept gesproken dat zo fascinerend is, dat je er dagenlang al over nadenkt hoe je het probeem op zou lossen en vorm zou geven. Het voordeel is: als je zo'n opdracht binnenhaalt staan je schetsen al klaar in je hoofd. Efficientie.

 

*kijkt in agenda*...hmm, een maand geleden heb ik wel een diner gehad waar jij ook was.... ;D dus het zou kunnen....moet ik misschien toch wat meer "energie" ;) in dat idee stoppen..

 

Over het topic zelf, het blijft natuurlijk lastig en zal niet voor alle branches kunnen gelden (zie al dat ze je in een kledingzaak niks willen verkopen omdat je energie ze niet aanstaat... :o) maar ik ben het eens dat klanten die je liggen het werk een stuk leuker maakt.

 

Ik heb het voordeel dat ik altijd werk met mensen die plezier aan het maken zijn, dus daar krijg je ook weer energie van. (Alhoewel die ook flink lastig kunnen zijn!...)

 

Groet, Martin

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 207 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.