• 0

Als ZZPer full-time werken voor een VK opdrachtgever

(aangepast)

Hoi iedereen,

 

ik heb een vraag over de regels voor schijnzelfstandigheid als je voor een buitenlandse bedrijf als ZZPer werkt. 

 

Mijn situatie: Ik ben momenteel in loondienst voor een Nederlandse bedrijf, maar een bedrijf uit de VK wil mij graag aanstellen. Helaas willen zij mij  alleen als Contractor aanstellen en hebben geen vestiging in NL, alleen in de VK. Ik werk als ICTer dus kan 100% vanuit NL werken. 
 

Ik heb nu naar de DGA en schijnzelfstandigheid gekeken en het lijkt mij als of dit een probleem zou kunnen worden. Ik zou maar een  “klant” hebben en meer dan 70% voor hun werken.
 

Als de bedrijf Nederlands was, was dit zeker een geval van schijnzelfstandigheid maar hoe zit het als de bedrijf in de VK (dus niet EU) zit? Hoe zou de belastingdienst dit zien en moet ik of de werkgever bang zijn voor een boete?

 

Heeft iemand hiermee ervaring?

aangepast door ZZPICTer
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Een beknopte reactie, geheel vrijblijvend:

 

 - Je bent als werknemer (met een soort arbeidscontract dus) aan de slag gegaan voor een bedrijf gevestigd buiten NL (in UK).

Niet jouw probleem, alle "ellende" ligt bij je werkgever.  Behalve misschien als er iets raar gebeurt en je (bijvoorbeeld) in de WW zou willen (omdat je ontslagen wordt) en hier in NL kennen zij die dienstbetrekking helemaal niet...   

 

- Je bent als werknemer aan de slag gegaan voor een buitenlands bedrijf in NL.

Niet jouw probleem, niets aan de hand (volgens de theorie van het arbeidsrecht tenminste).

 

- Je verricht als ondernemer diensten aan een buitenlands bedrijf.

Ook jouw probleem niet echt - behalve dan als de overheid gaat betwisten dat je de "voordelen" die sommige ondernemers (qua belastingen) hebben voor jou niet gelden omdat je eigenlijk bij hen in dienst bent. Vrij ver gezocht vind ik, maar niet onmogelijk natuurlijk...

 

- Je bent DGA in een BV en verricht diensten zoals boven omschreven.

Dan ben je in dienst van je BV. En krijgt een salaris van je BV. 

Mocht de overheid vinden dat je eigenlijk in dienst bent bij je opdrachtgever (naast het feit dat je in dienst bent bij je BV!) en dat je BV dus ten onrechte facturen stuurt naar de "opdrachtgever" (die dus eigenlijk een 'verkapte' buitenlandse werkgever is!) dan wordt het wel een beetje 'troebel' zacht gezegd...

Want dan heb je allerlei loonaangiften (namens je BV) gedaan en ook allerlei facturen gestuurd die eigenlijk onterecht waren enz, enz.

 

Best lastig als je niet precies uit laat zoeken hoe het zit in deze qua "feiten en omstandigheden" dus.

 

aangepast door shoptillyoudrop

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Ik zit in dezelfde situatie, ook voor een bedrijf uit de UK.

 

Die detacheren mij en ik factureer mijn uren wekelijks. Ook heb ik andere klanten en korte projectjes lopen. Maar met die 40 uur per week kom ik ook al gauw op 70% van al mijn werkzaamheden. 

 

Alternatieven waar ik van gehoord heb waarbij dit geen probleem zou moeten zijn, heet "Midlance". Wellicht kan je checken of dit van toepassing is?

Link naar reactie
  • 0
20 hours ago, zsmrocky said:

Ik zit in dezelfde situatie, ook voor een bedrijf uit de UK.

 

Die detacheren mij en ik factureer mijn uren wekelijks. Ook heb ik andere klanten en korte projectjes lopen. Maar met die 40 uur per week kom ik ook al gauw op 70% van al mijn werkzaamheden. 

 

Alternatieven waar ik van gehoord heb waarbij dit geen probleem zou moeten zijn, heet "Midlance". Wellicht kan je checken of dit van toepassing is?

Bedankt voor delen van jouw ervaring 🙏

 

Mag ik vragen of je met deze structuur al problemen had met de belastingdienst? Dat is voor mij de grootste angst. 
 

Ah, het concept “midlance” is voor mij nieuw maar voor mij niet echt van toepassing omdat ik een vaste “klant” zal hebben en geen tijd moet besteden in acquisitie. Maar bedankt voor de tip!

Link naar reactie
  • 0
On 12/12/2022 at 18:54, shoptillyoudrop said:

Een beknopte reactie, geheel vrijblijvend:

 

 - Je bent als werknemer (met een soort arbeidscontract dus) aan de slag gegaan voor een bedrijf gevestigd buiten NL (in UK).

Niet jouw probleem, alle "ellende" ligt bij je werkgever.  Behalve misschien als er iets raar gebeurt en je (bijvoorbeeld) in de WW zou willen (omdat je ontslagen wordt) en hier in NL kennen zij die dienstbetrekking helemaal niet...   

 

- Je bent als werknemer aan de slag gegaan voor een buitenlands bedrijf in NL.

Niet jouw probleem, niets aan de hand (volgens de theorie van het arbeidsrecht tenminste).

 

- Je verricht als ondernemer diensten aan een buitenlands bedrijf.

Ook jouw probleem niet echt - behalve dan als de overheid gaat betwisten dat je de "voordelen" die sommige ondernemers (qua belastingen) hebben voor jou niet gelden omdat je eigenlijk bij hen in dienst bent. Vrij ver gezocht vind ik, maar niet onmogelijk natuurlijk...

 

- Je bent DGA in een BV en verricht diensten zoals boven omschreven.

Dan ben je in dienst van je BV. En krijgt een salaris van je BV. 

Mocht de overheid vinden dat je eigenlijk in dienst bent bij je opdrachtgever (naast het feit dat je in dienst bent bij je BV!) en dat je BV dus ten onrechte facturen stuurt naar de "opdrachtgever" (die dus eigenlijk een 'verkapte' buitenlandse werkgever is!) dan wordt het wel een beetje 'troebel' zacht gezegd...

Want dan heb je allerlei loonaangiften (namens je BV) gedaan en ook allerlei facturen gestuurd die eigenlijk onterecht waren enz, enz.

 

Best lastig als je niet precies uit laat zoeken hoe het zit in deze qua "feiten en omstandigheden" dus.

 

Bedankt voor deze hoeveelheid van informatie! Voor mij is het laatste voorbeeld van toepassing maar omdat de bedrijf geen vestiging in NL heeft wordt het lastig om mij vast aan te stellen. 
 

Ik heb inmiddels meer recherche gedaan en ik denk dat ik tegen een schijnzelfstandigheid kan argumenteren omdat ik ook nog 1-2 kleine SaaS websites heb die van particulieren worden gebruikt en betaald. Verder heb ik ook nog een boek geschreven en maak video cursussen welke ik aan particulieren verkoop. Dus ik heb zeker meer dan 3 klanten. 
 

Ik ben nu nog in verhandeling met de bedrijf maar als zij mij een aanbod maken zal hier hiervoor nog de belastingdienst en een accountant bellen. Ik zal nieuwe informatie van deze gesprekken hier delen. 
 

Bedankt iedereen voor jullie informatie 🙏

Link naar reactie
  • 0
Op 12-12-2022 om 17:58, ZZPICTer zei:

Hoi iedereen,

 

ik heb een vraag over de regels voor schijnzelfstandigheid als je voor een buitenlandse bedrijf als ZZPer werkt. 

 

Mijn situatie: Ik ben momenteel in loondienst voor een Nederlandse bedrijf, maar een bedrijf uit de VK wil mij graag aanstellen. Helaas willen zij mij  alleen als Contractor aanstellen en hebben geen vestiging in NL, alleen in de VK. Ik werk als ICTer dus kan 100% vanuit NL werken. 
 

Ik heb nu naar de DGA en schijnzelfstandigheid gekeken en het lijkt mij als of dit een probleem zou kunnen worden. Ik zou maar een  “klant” hebben en meer dan 70% voor hun werken.
 

Als de bedrijf Nederlands was, was dit zeker een geval van schijnzelfstandigheid maar hoe zit het als de bedrijf in de VK (dus niet EU) zit? Hoe zou de belastingdienst dit zien en moet ik of de werkgever bang zijn voor een boete?

 

Heeft iemand hiermee ervaring?

De vraag is hoelang duurt de opdracht, dat kan ik nergens lezen. Je gaat toch niet 5 jaar aan 1 stuk door voor ze werken.
Je moet ook kijken waar zijn de werkzaamheden in NL ? 


Waarom bel je de Belastingdienst niet op 0800 0543 dan weet je het gelijk.
Niet moeilijk denken en piekeren  gewoon vragen 

Link naar reactie
  • 0
Op 14-12-2022 om 15:24, Lara van Gogh zei:

Waarom bel je de Belastingdienst niet op 0800 0543 dan weet je het gelijk.

 

Als er 1 plek is waar je in de praktijk niets aan hebt is het dat telefoonnumemr wel...

1e lijn betreft uitzendkrachten die een kort cursusje hebben gehad en die vooral bedoeld zijn voor de hele simpele zaken; als je dan geluk hebt verbinden ze je door naar de 2e lijns en dan heb je nog steeds geen garantie dat je een correct antwoord krijgt....(ik heb zelf al meerdere malen gehad dat ik een antwoord kreeg dat compleet 100% fout was; en heb 2x een "expert" van die 2e lijns belastingtechnisch de boel moeten uitleggen...)

 

1: gewoon jezelf als zelfstandige beoordelen en dat ook zo fiscaal behandelen. Die 70% en meedrere opdrachtgevers wordt al enige jaren niet echt meer als criterium gebruikt.

2: zelfs waar in de praktijk Stevie Wonder nog kon zien dat het schijnzelfstandigheid was (maaltijdbezorgers) deed de Belastingdienst niets, het waren uiteindelijk de vakbonden die naar de rechter stapten...

3) schijnzelfstandigheid is in de prakrtijk werken dat identiek is aan een baan en dat dus ook door een werknemer zo gedaan zou kunnen worden; jij kan terecht opvoeren dat in jouw specifieke geval er geen sprake van een baan zou kunnen zijn, de opdrachtgever zijn policy en de fysieke onmogelijkheid maken het werken voor jou als een werknemer hier onmogelijk

4) jij werkt voor een UK bedrijf, en jouw werkzaamheden dienen dan ook beoordeeld te worden volgens de wetten en regels die er in de UK gelden; zeker als jouw overeenkomst gestoeld is op UK recht.

5) je kan de vraag ook neerleggen op een portaal v/d Belastingdienst:
https://portaal.belastingdienst.nl/
Doe dat dan zgn. voor een kennis om jezelf niet in eventuele problemen te brengen.

 

succes!

http://www.onym.nl

voor al uw inkoop/product sourcing in Polen, uw boots on the ground aldaar, wij hebben de contacten in Polen, wij weten de weg

ook voor fiscale, juridische zaken en real estate zijn wij hier uw partner

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.