• 0

Beste ondernemer

Recentelijk heb ik een personal holding i.c.m. een werkmaatschappij opgericht. Nu ben ik voornemens om nieuwe activiteiten te ontwikkelen, waarvoor ik een nieuw bedrijf op ga richten in de vorm van een eenmanszaak. 

Mijn vraag is of het belastingtechnisch voordelen biedt om deze onder de holding te plaatsen of ernaast.

Ik benieuwd naar uw reactie.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/74226-eenmanszaak-onder-personal-holding/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 1

beste Supered

Ik neem aan dat je bedoelt of je die nieuwe activiteiten moet doen als eenmanszaak of als BV.

Dat valt zo niet te zeggen. Als eenmanszaak heb je mogelijk recht op zelfstandigenaftrek, startersaftrek en de MKB-winstvrijstelling, indien je voldoet aan de voorwaarden en minimaal 1.225 uur maakt in je eenmanszaak.

Als BV is de kans groot dat de belastingtarieven lager zijn.

Veelal is het feit dat je al een BV hebt een indicatie dat ook nieuwe activiteiten gunstiger zullen uitpakken als BV. Maar dat hangt wel van veel zaken af: Is investeringsbehoefte? Wat is de verwachte winst? Is er aanloopverlies? Hoeveel uren maak je voor de nieuwe activiteit? Wat zou daarvoor een passend salaris zijn? Wat is je huidige winst niveau in de BV? Etc....

Daar is dus geen gouden regel voor.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 1
1 uur geleden, supered101 zei:

Mijn vraag is of het belastingtechnisch voordelen biedt om deze onder de holding te plaatsen of ernaast.

De eenmanszaak heeft geen relatie met de holding, zoals bij een werkmaatschappij. De eenmanszaak staat dus niet naast of onder de holding. 

Mocht je kosten gaan maken voor zowel de eenmanszaak als de holding/werkmaatschappij en onderling willen gaan factureren, raadpleeg dan zeker een fiscalist. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar