• 0

ABC intracommunautaire levering, A buiten de EU, BC in Benelux

(aangepast)

Gegroet allen,

 

 

na meerdere pagina's van de Belastingdienst gelezen te hebben, ben ik er nog steeds niet helemaal uit.

Ik (B) ben een Nederlandse ondernemer die van een bedrijf buiten de EU (A) naar Nederland importeert.

Nu heb ik een Belgische ondernemer (C), die vraagt of ik van A goederen in kan kopen, en die dan naar België te vervoeren om ze aan hem te leveren.

Mijn afnemer C wil zich helemaal buiten de gehele operatie houden, en alleen van mij een factuur en de goederen ontvangen.

Dit betekent dat ik, B, de goederen van A in zal moeten voeren.

Maar wat is hier nu wijsheid?

Mijn idee was het volgende:

- Ik, B, plaats bij A een bestelling, die A aan mij factureert

- A's vrachtwagens komen in Venlo aan.

- A's lading wordt door de Nederlandse douane in Venlo ingeklaard. De factuur/CMR geven Venlo als eindadres/inklaringsadres voor de douane.

- A geeft mij een extra factuur voor het transport van Venlo naar Antwerpen. Op die tweede factuur/CMR sta ik als verzender in NL en C als ontvanger in België.

- A's lading gaat vervolgens met dezelfde vrachtwagens gelijk door naar België, en levert daar de goederen bij C af (Dit zou dan NE-BE cabotagevervoer zijn?!)

- C krijgt van mij, A, een 0% BTW factuur, als ware het een normale intracommunaire aankoop/verwerving tussen NL en BE

 

Kan dit zomaar? En is dit de beste manier?

Ik zag ook nog een pagina van de Belastingdienst over "versimpelde ABC levering", waarbij ik de goederen gelijk van A naar C kan laten gaan zonder de extra BTW-betaling in het eindland, maar de haalbaarheid is me niet duidelijk. Ik ben namelijk 1) niet in staat om als Nederlandse ondernemer in België goederen in te klaren, en 2) (A) is buiten de EU, terwijl de Belastingdienst het over 3 ondernemers in de EU heeft.

 

 

Heeft iemand hier enige ervaring mee, danwel de kennis over dit soort handelingen?

 

 

Bij voorbaat dank,

Raoul

 

 

aangepast door MDigital
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 2
(aangepast)

ik zie het probleem niet. Gewoon invoer gevolgd door een ICL, en niet eens "als ware het". Wat je verder wil doen met extra facturen/CMR's hangt af van wat je voor leveringscondities hebt afgesproken. Als A toch al weet wie de eindontvanger is lijkt me een extra factuur/CMR overbodig.

 

Voor de BTW is het geen ABC levering, laat staan een versimpelde, want er is maar één transactie die als ICL aangemerkt kan worden.

aangepast door Bert.
Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Derek-Jan zei:

Het belasting gedeelte ken ik niet, maar het transport gedeelte kan ik wel bevestigen. Zo gebeurt het dus ook in de praktijk. 

 

Wel moet je goed afstemmen of de betreffende vervoerder ook mag doorrijden van Venlo naar Antwerpen. 

Dat is ook mijn grootste zorg.

De vorige keer voor mijn eigen levering deed ik de inklaring in Venlo, terwijl een deel van de lading in Amsterdam gelost werd.

Voor de douane moet het leveradres op de aangifte de plaats zijn waar de goederen staan zolang de lading nog niet ingeklaard is.

MAW: ik kan niet Antwerpen op de CMR/T1 laten zetten, omdat de goederen in Venlo ingkeklaard moeten worden.

De vorige keer heb ik de chauffeur om een vriendendienst gevraagd en is hij op eigen initiatief van Venlo naar Amsterdam doorgereden. Nu het Venlo-Antwerpen is, wordt het ICL, en lijkt me dat toch niet zo 1-2-3 hetzelfde..?

 

 

3 uur geleden, Bert. zei:

ik zie het probleem niet. Gewoon invoer gevolgd door een ICL, en niet eens "als ware het". Wat je verder wil doen met extra facturen/CMR's hangt af van wat je voor leveringscondities hebt afgesproken. Als A toch al weet wie de eindontvanger is lijkt me een extra factuur/CMR overbodig.

 

Voor de BTW is het geen ABC levering, laat staan een versimpelde, want er is maar één transactie die als ICL aangemerkt kan worden.

De extra factuur dacht ik nodig te zijn vanwege het grensoverschrijdend karakter.

Ik moet deze levering namelijk als ICL aanmerken, maar dan moet ik toch wel aan kunnen tonen dat de leverancier van Venlo naar Antwerpen doorgereden is?

 

 

2 uur geleden, ChinaTradeConsult zei:

:face-with-rolling-eyes: Wil hij eventuele aanspraken op garantie en productaansprakelijkheid op jou afschuiven? 

Hij betaalt contant ter plaatse bij de lossing. Garantie e.d. zijn niet van toepassing. 😄

Link naar reactie
  • 0
55 minuten geleden, MDigital zei:

Dat is ook mijn grootste zorg.

De vorige keer voor mijn eigen levering deed ik de inklaring in Venlo, terwijl een deel van de lading in Amsterdam gelost werd.

Voor de douane moet het leveradres op de aangifte de plaats zijn waar de goederen staan zolang de lading nog niet ingeklaard is.

MAW: ik kan niet Antwerpen op de CMR/T1 laten zetten, omdat de goederen in Venlo ingkeklaard moeten worden.

De vorige keer heb ik de chauffeur om een vriendendienst gevraagd en is hij op eigen initiatief van Venlo naar Amsterdam doorgereden. Nu het Venlo-Antwerpen is, wordt het ICL, en lijkt me dat toch niet zo 1-2-3 hetzelfde..?

 

 

Goederen blijven in de vrachtwagen tot alles ingeklaard is. Op het moment dat de goederen vrij zijn mag jij ze vervoeren naar elk deel van de EU. Gewoon een nieuwe cmr opmaken van Venlo naar bestemming. De vervoerder moet alleen in het bezit zijn van de juiste vergunning en als dit een niet EU vervoerder is dan moet je dat even met hem afstemmen. Maar ik denk zelfs dat het in principe niet uit mag maken of je in Venlo lost of in Antwerpen. Venlo is voor de vervoerder alleen een tussen stop om in te klaren. 

 

Wat garantie betreft, dit heeft niets te maken met de wijze van betaling maar daar gaat ongetwijfeld hier nog wel iemand een gedetailleerd antwoord op geven.

 

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, Derek-Jan zei:

Wat garantie betreft, dit heeft niets te maken met de wijze van betaling maar daar gaat ongetwijfeld hier nog wel iemand een gedetailleerd antwoord op geven.

 

ChinaTradeConsult bedoelt waarschijnlijk dat B gezien kan worden is als importeur i.v.m. productaansprakelijkheid.

 

1 uur terug, MDigital zei:

Voor de douane moet het leveradres op de aangifte de plaats zijn waar de goederen staan zolang de lading nog niet ingeklaard is.

MAW: ik kan niet Antwerpen op de CMR/T1 laten zetten, omdat de goederen in Venlo ingkeklaard moeten worden.

Zolang de lading nog niet ingeklaard is staan de goederen  op de auto, dat is geen plaats. Ik zie  ook geen reden om het T1 een ander adres voor de geadresseerde op te geven als waar de zending daadwerkelijk afgeleverd wordt. Alleen het douanekantoor van bestemming moet dan wel Venlo zijn.

Link naar reactie
  • 0
7 minuten geleden, Bert. zei:

Zolang de lading nog niet ingeklaard is staan de goederen  op de auto, dat is geen plaats. Ik zie  ook geen reden om het T1 een ander adres voor de geadresseerde op te geven als waar de zending daadwerkelijk afgeleverd wordt. Alleen het douanekantoor van bestemming moet dan wel Venlo zijn.

 

De bestemming op het T1 moet het adres van de koper zijn, in dit geval B. Want voor A is B de ontvanger van de goederen, voor de Douane ook. Dat hij het inmiddels doorverkocht heeft aan C doet daar verder niet aan af.

 

Cmr ziet er dan als volgt uit:

Vak 1 afzender A

Vak 2 adres ontvanger B

Vak 3 adres ontvanger B

Vak 4 laadadres

 

Als de lading ingeklaard is dan moet er een nieuwe cmr opgemaakt worden van B naar C en dit is dan mits afgetekend door ontvanger, voor B het bewijs dat hij een ICL gedaan heeft. 

 

Cmr ziet er dan als volgt uit:

Vak 1 adres afzender B

Vak 2 adres ontvanger C

Vak 3 losadres 

Vak 4 Venlo

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 175 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.