• 0

Mollie betalingen met eigen facturatie nummering matchen

Hallo,

 

Ik loop vast in mijn gedachtengang om Mollie betalingen te kunnen verwerken in mijn boekhouding.

 

Ik werk met E-boekhouden en wil deze instructie volgen:

https://secure20.e-boekhouden.nl/klantenservice/kennisbank/588?menu=1

 

Stel ik krijg een verzamelbetaling binnen van 5 betalingen die via Mollie zijn verlopen met totaal bedrag X.

 

Ik begrijp de instructie in die zin dat ik het volledig kan opvolgen.

 

Echter, moet ik voor die 5 betalingen gedaan via Mollie ook mijn eigen facturen (en dus factuurnummers) aanmaken? Ik ben zelf gewend om facturen vooraf aan te maken. Moet ik dit nu achteraf doen voor die 5 bedragen? Ik weet immers vooraf niet welke betaling er via Mollie gedaan worden op mijn website.

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je omzet is niet het bedrag dat je ontvangt via Mollie, maar het bedrag exclusief de kosten van Mollie (dat hebben zij er van afgetrokken).

 

Over je omzet ben je BTW verschuldigd.

En de kosten van Mollie kan je als bedrijfskosten aftrekken. Als zij BTW berekend hebben (dat zal wel, denk ik) dan kan je dat als voorbelasting aftrekken in je BTW aangifte.

 

Je kan - lijkt mij tenminste - de creditnota van Mollie (mocht je die krijgen) als een 'selfbilling factuur' verwerken en dan hoef je geen eigen factuur te maken (want dat is dan dubbel!).

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

@shoptillyoudrop volgens mij gaat self-billing hier niet op. Mollie is niet de afnemer die de factuur opsteld volgens de definitie.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Self-billing

 

Dit wordt bevestigd door het feit dat ik ook geen enkele site kan vinden waar een Mollie factuur als een self-billing factuur verwerkt wordt.

 

Zijn er hier ondernemers die diensten verlenen door online boekingen en de betaling accepteren via Mollie?

 

Ik heb betalingen via Mollie nog niet actief gemaakt simpelweg omdat ik niet weet hoe ik de Mollie facturen moet verwerken.

Ik stuur nu een factuur na nadat ik de dienst verleent heb.

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Voor de betalingen die je via Mollie ontvangt maak je gewoon een factuur op naar je klant.  Mollie is gewoon een betaalplatform, jij bent de leverancier. 

 

Stel je klant betaald 100 euro, dan maak jij een factuur op voor 100 euro. Mollie betaald jou vervolgens 95 euro uit, en voor de ontbrekende 5 euro krijg jij een factuur van Mollie. Dat zijn dan de kosten die jij Mollie betaald voor het verwerken van de betaling.

 

Als jij btw berekend krijg jij ook de btw terug van de Mollie factuur, de rest zijn kosten.

aangepast door Derek-Jan
Link naar reactie
  • 0
Op 2-1-2023 om 20:45, MichaNL zei:

Echter, moet ik voor die 5 betalingen gedaan via Mollie ook mijn eigen facturen (en dus factuurnummers) aanmaken? Ik ben zelf gewend om facturen vooraf aan te maken.

 

Kennelijk de instructie toch niet helemaal begrepen.

In de instructie van e-boekhouden staat dan je de mollie transacties gewoon kunt afboeken tegen de openstaande posten. er kan alleen sprake zijn van openstaande posten als je een factuur hebt gemaakt.

 

Het is een paar jaar geleden dat ik een klant heb geholpen met de mollie betalingen en was ook niet in e-boekhouden. maar dit is wat er globaal gebeurd.

 

1. Bij bestelling kiest de klant methode mollie.

2. Er wordt een betaalid aangemaakt voor die bestelling.

3. jou webshopsoftware moet die meegeven in het bestand dat de facturen in je boekhouding aanmaakt (of jij moet de id's handmatig invoeren als je de facturen handmatig aanmaakt)

4. bij de import van mollie transacties worden die betaalid's meegegeven en e-boekhouden kan die dan matchen aan de openstaande factuur.

 

kortom de sleutel zit in dat betaalid of evt een factuurnummer in de omschrijving van de transactie

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 101 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.