• 0

Afgesproken minimum afname wordt niet nagekomen

Beste forumleden,

 

Ik loop tegen het volgende aan:

met een klant heb ik afgesproken dat ik mijn uurtarief verlaag in ruil voor een minimum aantal uren afname van mijn dienstverlening per maand.

Dit heeft de secretaresse van de directeur eerst telefonisch bevestigd en vervolgens op mijn verzoek per e-mail.

In de e-mail staat dat zij akkoord zijn met afname van minimaal 20 uur per maand de komende 6 maanden. In ruil daarvoor heb ik het uurtarief met x% aangepast met terugwerkende kracht op de oude facturen.

 

Nu zijn we 2 maanden verder en blijkt er ontevredenheid over het aantal besteedde uren dat overigens aantoonbaar hoger is door continue wisselende correcties die de opdrachtgever door wenste te voeren.

Het lijkt er nu op dat het bedrijf wil stoppen met de afname van onze diensten.

 

Hoe sterk sta ik hier nu in, c.q. wat zijn mijn mogelijkheden er van uitgaande dat het bedrijf wil stoppen met het afnemen van onze dienstverlening?

 

Alvast bedankt voor jullie hulp!

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Afhankelijk van het contract en je algemene voorwaarden.

 

Als je een minimum afname afspreekt, spreek je dan ook een sanctie af? Zelf sluit ik wel eens contracten met een minimum aantal uren per maand en die factureerik dan ook gewoon. Of ik ze gewerkt heb of niet.

 

In jouw geval is er sprake van twee opties. Of je factureerd het minimum aantal uren tegen het gerecuceerde tarief, of je factureerd minder uren tegen het tarief zonder korting. Hoe dan ook, de klant zal met één van dee opties akkoord moeten gaan.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Kijk... een mail van de secretaresse van... is altijd lastig... Je hebt nl (waarschijlijk) geen bewijs dat ze 'in opdracht handelde van' de (waarschijlijk) beschikkingsbevoegde (directeur)... Je staat mogelijk sterker indien hij ge-Cc was op dat mailtje...

 

De directeur staat zelfs in de "aan" samen met mij. In de e-mail tekst staat bovendien dat het voorstel akkoord is bevonden door hem.

Dat mag het probleem dus niet zijn.

 

 

Nils, ik heb geen sanctie afgesproken. Hierover staat ook niets in mijn algemene voorwaarden. Het gaat dus sec om het verhaal wat in de mail staat.

 

Je hebt het over het factureren van minder uren tegen het tarief zonder korting. Bedoel je hiermee alle tot dan toe gemaakt uren tegen het oude tarief? (immers, toekomstige uren vallen weg).

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je mogelijkheden zijn verder het vorderen na nakoming van de overeenkomst... Indien niet.... termijn stellen voor nakoming en indien alsnog niet nagekomen, ingebrekestelling en... als alles niet helpt... procedure bij kantorechter of rechtbank afhankelijk van bedrag... Dat laatste is uiteraard voor niemand goed (en al helemaal niet voor een mogelijke toekomstige relatie).

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ook zo'n afspraak met een klant. Maar in de overeenkomst staat duidelijk:

wanneer de minimum-afname niet gerealiseerd wordt, vervalt de korting op het uurtarief.

 

Voor deze situatie heb je daar misschien niet veel meer aan. Leergeld? :'(

 

Is dit niet een vanzelfsprekendheid? Als ik met iemand afspreek (met terugwerkende kracht) mijn uurtarief te willen verlagen indien de ander zich verplicht 20 uur per maand af te nemen voor 6 maanden lang, dan lijkt me het dat bij het niet nakomen van zijn kant van de afspraak minimaak het uurtarief voor alle gemaakte uren met terugwerkende kracht gecorrigeerd mag worden.

Bovendien kan ik de klant niet houden aan de gemaakte afspraak? Of zijn er nog andere handige mogelijkheden om er met een acceptabel voorstel voor beide partijen uit te komen?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ook zo'n afspraak met een klant. Maar in de overeenkomst staat duidelijk:

wanneer de minimum-afname niet gerealiseerd wordt, vervalt de korting op het uurtarief.

 

Voor deze situatie heb je daar misschien niet veel meer aan. Leergeld? :'(

 

Is dit niet een vanzelfsprekendheid?

 

 

Het simpele feit dat we over dit thema discussieren wil eigenlijk al zeggen dat het blijkbaar geen vanzelfsprekendheid is om in het zakelijk verkeer je afspraken na te komen.

 

Als jouw opdrachtgever op de hoogte is van de afspraak over de korting zou ik inderdaad over de uren die je echt gemaakt hebt het oorspronkelijk afgesproken tarief in rekening brengen.

 

Succes!

www.chainsupport.nl

 

stippel je eigen loopbaan uit, voordat iemand anders dat doet....

Link naar reactie
  • 0

Nu zijn we 2 maanden verder en blijkt er ontevredenheid over het aantal besteedde uren dat overigens aantoonbaar hoger is door continue wisselende correcties die de opdrachtgever door wenste te voeren.

Het lijkt er nu op dat het bedrijf wil stoppen met de afname van onze diensten.

 

Het aantal uren is hoger? Hoger dan het afgesproken aantal? Dan gaat de discussie namelijk wel een andere kant op lijkt me. Dan draait het om of je opdrachtgever het wel eens is met je declaratie aan uren. Of lees ik hier iets verkeerd?

Link naar reactie
  • 0

Nu zijn we 2 maanden verder en blijkt er ontevredenheid over het aantal besteedde uren dat overigens aantoonbaar hoger is door continue wisselende correcties die de opdrachtgever door wenste te voeren.

Het lijkt er nu op dat het bedrijf wil stoppen met de afname van onze diensten.

 

Het aantal uren is hoger? Hoger dan het afgesproken aantal? Dan gaat de discussie namelijk wel een andere kant op lijkt me. Dan draait het om of je opdrachtgever het wel eens is met je declaratie aan uren. Of lees ik hier iets verkeerd?

 

Het aantal uren in de eerste 2 maanden is hoger dan de 20 uren. Echter, dit is mede aanleiding om te overwegen om te stoppen. (en dus niet de overige 4 maanden minimaal 20 uren meer af te nemen).

 

Is er een reden waarom ik het bedrijf niet kan houden aan de minimale verplichting van 20 uur (c.q. factuur sturen voor 20 uren)?

 

Link naar reactie
  • 0

 

De afspraak is tot stand gekomen omdat er een intentie was tot samenwerking en een wilsovereenkomst. Inmiddels lijkt die wil te verdwijnen, ook omdat de verwachtingen over en weer niet uitkomen.

 

Misschien is het goed daar eerst eens over te praten, alvoren in geharrewar over afspraken te belanden. Zijn ze nog tevreden over je werk? Kan er iets aan die correctie gedaan worden - waarom gaat daar zoveel tijd in zitten? Het kan soms verhelderend werken om tijdig te praten over de samenwerking en de wederzijdse tevredenheid. Als de onderliggende onvrede uit de weg is, zijn afspraken wat makkelijker te maken - en af te dwingen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

De afspraak is tot stand gekomen omdat er een intentie was tot samenwerking en een wilsovereenkomst. Inmiddels lijkt die wil te verdwijnen, ook omdat de verwachtingen over en weer niet uitkomen.

 

Misschien is het goed daar eerst eens over te praten, alvoren in geharrewar over afspraken te belanden. Zijn ze nog tevreden over je werk? Kan er iets aan die correctie gedaan worden - waarom gaat daar zoveel tijd in zitten? Het kan soms verhelderend werken om tijdig te praten over de samenwerking en de wederzijdse tevredenheid. Als de onderliggende onvrede uit de weg is, zijn afspraken wat makkelijker te maken - en af te dwingen.

 

Helemaal mee eens. Dit gesprek is derhalve ook inmiddels gevoerd. De bal ligt nu bij het bedrijf. Ik wil echter wel weten hoe mijn (juridische) positie is voordat ik met hen om tafel zit.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 47 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.